زمان مطالعه: 2 دقیقه
جشنواره گلاب

جشنواره گلاب

جشنواره گلاب گیری یکی از مراسمات ایرانیان از دوران قدیم بوده است. این جشنواره همه ساله در یک سری از شهرهای ایران برگزار می شود.

جشنواره گل و گلاب یکی از جشنواره های مهم و زیبای ایرانی است که معمولاً در قمصر کاشان برگزار می شود، اما این جشنواره در تهران هم به نوعی برگزار می شود تا تهرانی های عزیز هم بتوانند از این جشنواره نهایت لذت را ببرند.

جشنواره گل و گلاب از جمعه 23 اردیبهشت تا جمعه 20 خرداد در گذر گردشگری آب و آتش و همچنین به تازگی در خیابان سی تیر برگزار می شود. در این مراسم، تعداد زیادی برنامه های فرهنگی به منظور آشنایی مردم به فرهنگ و رسوم ایرانیان باستان انجام می شود.

زمان و محل برگزاری جشنواره گل و گلاب در تهران

محل برگزاری زمان برگزاری ساعت بازدید ساعت برنامه های فرهنگی
گذر گردشگری آب و آتش

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 4 عصر تا 12 شب
پنجشنبه و جمعه از ساعت 12 ظهر تا 12 شب

هرروز از ساعت 4 عصر تا 9 شب هر روز از ساعت 4 عصر تا 9 شب
گذر گردشگری 30 تیر همه روزه شروع گلابگیری از ساعت 4 غروب تا 2 بامداد و روزهای تعطیل تا 3 بامداد هرروز از ساعت 4 عصر تا پاسی از شب

 

در جشنواره گل و گلاب، گلاب ممتاز، گلاب دو آتیشه، عرق هِل، عرق دارچین و خیلی عرق و شربت های خوشمزه که در حضور خودتون میتونید فرایندشو ببینید و خرید کنید.

  • فعالیت غرفه ها 

  1. گلابگیری
  2. فروش انواع عرقیجات و شربت ها
  3. غرفه ترشیجات
  4. غرفه فروش قندهای طعم دار
  5. غرفه های متعدد خوراکی و غذا
  6. و ،،،،

تاریخچه جشنواره گلاب گیری

باستان‌شناسان برآنند ایرانیان از هفت هزار سال پیش تاکنون گل محمدی پرورش می‌داده‌اند و هزار سال است که عرق این گیاه خوش‌بو را می‌گیرند و از آن برای مقاصد مذهبی، غذایی و دارویی استفاده می‌کنند. مناطقی مختلفی در ایران از جمله میمند فارس، تهران، سمنان و لاله‌زار کرمان، دودانگه مازنداران و ... گلاب تولید می‌کنند.

در این میان اما شهرهای اطراف کاشان اهمیت ویژه‌ای دارند. قمصر و نیاسر دو شهری هستند که گلابشان آوازه جهانی دارد و به همه جای دنیا صادر می‌شود. کعبه، مقدس‌ترین مکان مذهبی مسلمانان جهان نیز هر ساله با گلاب غلیظ این دو شهر تطهیر می‌شود. امامزاده‌ها را نیز در ایران با گلاب نظافت می‌کنند. همچنین گلاب از اصلی‌ترین مواد طعم دهنده پیش‌غذاها و دسرها و شیرینی‌های اصیل ایرانی به شمار می‌رود. در صنایع عطر سازی و دارویی- به ویژه مواد بهداشتی آرایشی ویژه پوست و مو- نیز از گلاب استفاده می‌شود.

معمولا در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد جشنواره گلاب‌ گیری در مناطقی که گل محمدی کشت می‌شود به اجرا در‌می‌آید. گلاب‌گیران، گل‌ها را پیش از بالا آمدن آفتاب می‌چینند تا تازه‌تر باشد و عرق غلیظ‌تری تولید کند. در دیگ‌های مسی مخصوص، عمل تقطیر را در برابر دیدگان هزاران گردشگر مشتاق انجام می‌دهند و آنچنان با عشق، دقت و حوصله مراحل کار را برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دهند، گویی هرگز از تکرار چندباره این توضیحات خسته نخواهند شد. جشنواره گلاب‌ گیری یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های گردشگری فصلی ایران به شمار می‌آید.

نظر خود را درباره «جشنواره گلاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جشنواره گلاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.