زمان مطالعه: 9 دقیقه
روش پیدا کردن آدرس از روی کد پستی – انواع روش های ممکن

روش پیدا کردن آدرس از روی کد پستی – انواع روش های ممکن

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد تا هنگام نگارش آدرس، کد پستی محل زندگی خود را درج کنید؛ اما آیا دقیقاً می دانید که کد پستی چیست و چرا برای تأیید آدرس مهم است؟

امروزه برای انجام بسیاری از کارها به کد پستی نیاز داریم؛ کارهایی مانند خدمات آنلاین و خریدهای اینترنتی، افتتاح حساب بانکی و بسیاری از موارد دیگر. این روزها کاربرد کد پستی در خریدهای اینترنتی بسیار زیاد شده است و کمک می‌کند تا بسته‌ های پستی راحت ‌تر به دست خریداران برسند. اما چگونه می توان آدرس را از طریق کد پستی پیدا کرد؟ با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید به جواب این سوال برسید. اگر می خواهید با روش صحیح جستجو در گوگل بیشتر آشنا شوید، مطالب سایت فرادرس می تواند به شما کمک کند:

کد پستی، از گذشته تا کنون

در گذشته مرتب سازی و ارسال نامه ها و بسته ها به صورت دستی انجام می شد. رونق اقتصادی باعث افزایش 160 درصدی حجم نامه ها شد. سازمان ها و شرکت ها توسعه یافتند و نامه هایی تبلیغاتی به مشتریان  خود درسراسر کشور ارسال کردند. این موضوع برای اداره پست بسیار مهم بود که بسته ها را به صورت دستی مرتب کنند و مطمئن شوند که آن ها به آدرس های درست ارسال می شوند. در تمام این مدت، مرتب سازی بسته ها کار آسانی نبود و با تاخیر طولانی مواجه می شد. گاهی رسیدگی به یک نامه پستی 8 تا 10 کارمند را درگیر می کرد!

هر کس تقریبا کد پستی محل زندگی خود را به خاطر دارد. گذشته از آن، دانش عموم مردم در مورد معنی اعداد و ارقام کد پستی بسیار محدود است. این ارقام را در انتهای آدرس نامه یا وسیله قرار می دهیم و سپس نامه ما به طرز جادویی به همان مکانی که می خواهیم تحویل داده می شود. اما با استفاده از برخی روش ها و تحقیقاتی که صورت گرفته است، یکی از اسرار اداره های پست کشف شده است، کد پستی چیست و چگونه کار می کند؟ (شاید این یک راز نباشد، اما حالا چیزی می دانید که می توانید در مورد آن با پستچی صحبت کنید).

کارگران زحمتکش اداره پست ممکن است کاملاً غریبه به نظر برسند، اما آن ها ممکن است شما را بهتر از خودتان بشناسند! اطلاعاتی که از طریق کد پستی شما بدست می آید تنها به آدرس مربوط نمی شود. حدود 20 سال پس از ایجاد اولین کدپستی، سرویس پستی یک تغییر دیگر در سیستمش ایجاد کرد: چهار رقم آخر کد پستی. این شماره مربوط به یک منطقه ای خاص است که تحت پوشش اداره پست می باشد. شماره های ششم و هفتم کد پستی به بخش تحویل اشاره دارد که می تواند خیابان، ساختمان یا یک منطقه جغرافیایی کوچک دیگر باشد.

 

کد پستی چگونه کار می کند؟
کد پستی چگونه کار می کند؟

کد پستی چگونه کار می کند؟

همه ما می دانیم که کد پستی چیست، اما جزئیات یا تاریخچه آن را نمی دانیم. کد پستی سیستمی است که توسط اداره پست راه اندازی شد تا با دسته بندی مناطق مختلف، حجم ارسال و دریافت بسته های پستی را افزایش دهد. در حال حاضر این سیستم به یکی از سازمان یافته ترین و بالغ ترین سیستم های آدرس دهی در جهان تبدیل شده است. کد پستی ابزاری برای سازماندهی و نمایش اطلاعات جمعیتی کشور می باشد و در عین حال امکان مرتب سازی و ارسال منظم بسته ها را نیز فراهم کرده است. در طول این سال ها، کد پستی از 5 رقم به 10 رقم افزایش یافت و هر رقم نشان دهنده جزئیات محل آدرس مقصد است.

کد پستی فقط اعداد و ارقام نیست که مکان را مشخص کند. آن ها به شناسه های فردی و اجتماعی تبدیل شده اند و اطلاعات جمعیتی افراد را در یک منطقه خاص نشان می دهند. شرکت ها از کدپستی به عنوان یک نمایش بصری استفاده می کنند که اعتبار آن ها را به مخاطبان نشان می دهد. با این شناسه، شرکت ها می توانند به بازیابی بپردازند یا فروشگاه های آنلاین افتتاح کنند. کدپستی یک ابزار قدرتمند می باشد و داشتن آن برای هر کسب و کاری ضروری است.

چرا از کد پستی استفاده می کنیم؟

استفاده از کد پستی یک سیستم نسبتاً جدید است که اولین بار در تاریخ در 1 ژوئیه 1963 اجرا شد. قبل از این تاریخ، خدمات پستی فقط برای شهرهای بزرگ استفاده می شد.

نامه ها یا بسته های پستی باید از فیلترهای مختلف دفتر پستی رد و برای گیرنده ارسال شوند. افراد کد پستی را باید به عنوان بخشی از آدرس روی بسته ارسالی خود بنویسند و آن تحویل اداره پست دهند. این کد پستی به شما اطمینان می دهد که بسته شما سریعتر به مقصد مورد نظر می رسد.

 کد پستی یک شناسه معتبر است که هر خانواده‌ای باید داشته باشد تا در امور روزمره با مشکلی مواجه نشود. به وسیله این کد ده رقمی می توانیم در هر نقطه از جهان که می خواهیم پست ارسال و یا دریافت کنیم. برای پیدا کردن آدرس پستی مناطق مختلف باید از طریق اینترنت اقدام کنید. اگر می خواهید با نحوه کار با اینترنت بیشتر آشنا شوید می توانید این مقاله فرادرس را که در لینک زیر برای شما قرار داده ایم مطالع کنید:

در سال های اخیر از کد پستی 5 رقمی استفاده می شد که باعث ایجاد مشکلاتی در انجام امور برای مردم شده بود. نه تنها افراد، بلکه سازمان ها و اداره ها نیز در استفاده از این کد پستی به مشکل برمی خوردند. مشکلی که در رابطه با این کد وجود داشت این بود که نمی توانستند آدرس دقیق را نشان دهند. ارقام موجود در این کد برای شناسایی دقیق مقصد کافی نبود و پیدا کردن آدرس مورد نظر میسر نمی شد.

چرا از کد پستی استفاده می کنیم؟
چرا از کد پستی استفاده می کنیم؟

به دلیل اینکه سازمان ها و اداره جات برای خود یک پلاک جداگانه داشتند، شناسایی آدرس بسیار دشوار می شد. برای همین طرح استفاده از کد ملی 10 رقمی به تصویب رسید و پس از جمع آوری آمار و اطلاعات مورد نیاز در دسترس خانواده ها و اماکن مختلف قرار گرفت.

امروزه کد پستی که استفاده می شود 10 رقم دارد که اساس آن برای همه افراد به یک شکل است. شما می توانید مکان های مورد نظر خود را با استفاده از این کد 10 رقمی به راحتی و به طور دقیق شناسایی کنید. پنج رقم اول کد پستی، مشخصه شهر مقصد را نشان می دهد و پنج رقم بعدی کد توزیع مقصد است. جمع آوری و تخصیص کدهای پستی زیر نظر اداره پست انجام می شود.

به بیانی ساده تر، 5 رقم اول کد پستی به منطقه جغرافیایی برمی گردد. رقم ششم مربوط به ردیف ساختمان در محدوده جغرافیایی مورد است و چهار رقم آخر هم مربوط به شماره شناسایی دقیق مکان و ساختمان مورد نظر است.

با مشاهده دقیق اعداد موجود در این کد، پستچی متوجه می شود که این بسته باید به کجا فرستاده شود. همانطور که در بالا ذکر شد، هر رقم در کد پستی نشان دهنده یک مکان است.

مطابقت آدرس با کد پستی

در هر کشور کد پستی های مختلفی وجود دارد که به نواحی جغرافیایی خاصی اختصاص دارند. نهادهای خاصی وظیفه تعیین کد پستی را برای مکان های مختلف برعهده دارند. این نهاد ها تمام امور مربوط به کد پستی را تحت نظر شرکت ملی پست آن کشور انجام می دهند.

در ابتدا آدرس شما باید در پایگاه داده های کشور ثبت شود. تأیید اعتبار آدرس شما از طریق تطبیق داده ها انجام می شود. هنگامی که اطلاعات آدرس شما در پایگاه داده کشور تأیید شد، می توانید از صحت و اعتبار داده های خود مطمئن شوید. روش های بسیاری برای تأیید آدرس وجود دارد و بیشتر این راه ها به سادگی آدرس ها را با پایگاه داده کشور مطابقت می دهند. این راه حل ها مستلزم آن است که مشاغل از قبل داده های آدرس دقیق و معتبری داشته باشند. داده هایی که فاقد غلط املایی و خطاهای نگارشی باشند.

تعیین کردن کد پستی از یک قوانین و شرایط خاصی پیروی می کند. مکان ها برای دریافت کد پستی باید شرایطی را رعایت کنند تا کد پستی معتبر برایشان ثبت شود. یکی از قوانین مهم تخصیص کد پستی این است که در ارقام آن نباید از 0 و 2 استفاده شود. دلیل این امر این است که این اعداد شباهت زیادی به 5 و 3 دارند و ممکن است افراد آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

در عصری که کسب و کارها از منابع متعددی اطلاعات دریافت می کنند، اطلاعات موجود در آدرس معمولاً ناقص یا نامعتبر است. ورود داده ها توسط انسان اغلب با خطاها، غلط نگارشی و اشتباه تایپی همراه است. ناگفته نماند که برخی از افراد ممکن است آدرس های جعلی نیز وارد کنند و باعث نامعتبر شدن داده های شما شوند.

مطابقت آدرس با کد پستی
مطابقت آدرس با کد پستی

به غیر از داده های جعلی یا ناقص، بیشتر آدرس ها دارای حروف یا علائم نگارشی هستند که هیچ کاربردی در آدرس یابی ندارند. این مسائل به ظاهر جزئی، مشکلات بزرگی را هنگام پیدا کردن آدرس ایجاد می کنند. داده های ناقص همچنین منجر به تجزیه و تحلیل نادرست نیز می شوند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که جستجوی کد پستی از روی نقشه و آدرس و تلفن به چه صورت است؟ برای جستجوی دقیق کد پستی باید با نحوه کار با اینترنت و مهارت های اولیه کامپیوتری آشنا باشید. در همین راستا مطالب سایت فرادرس برای شما مفید خواهد بود.

چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

امروزه پیدا کردن آدرس افراد بسیار آسان شده است. شماره تلفن ‌ها و آدرس ‌هایی که داریم در پایگاه‌ داده های کشور ثبت شده ‌اند و اگر کسی بخواهد ما را پیدا کند با دریافت مجوزهای لازم می تواند به آسانی ما را شناسایی کند.

در میان مواردی که برای پیدا کردن آدرس ها وجود دارد، یکی از معتبرترین شناسه افراد، کد پستی است. کد 10 رقمی پستی انجام کارها را برای ما بسیار آسان کرده است. هر آدرسی، یک کد پستی 10 رقمی دارد. این کد پستی به این صورت است که  پنج رقم اول محدوده جغرافیایی آدرس و رقم ششم محدوده ساختمانی یا بلوک های ساختمانی و چهار رقم آخر هم محل واحد مورد نظر را نشان می دهد.

  • دریافت کد پستی با شماره تلفن

سازمان پست کشور، پیدا کردن کدپستی با استفاده شماره تلفن ثابت ر امکانپذیر کرده است. این خدمات در حال حاضر قابل دسترسی نیست، اما نحوه جستجو با آن بسیار آسان است. در این شیوه می توانید شماره تلفن ثابت مکان مورد نظر خود را به شماره 7087 ارسال کنید و سپس کد پستی مقصد به شما پیامک می شود.

  • جستجوی کد پستی براساس آدرس

برای جستجوی کد پستی براساس آدرس وارد موتور جستجوی نشانی و کد پستی ایران (epostcode.post.ir/codefinder) شوید.

  1. ابتدا نام شهر یا روستای خود را وارد کنید.
  2. اگر موفق به یافتن محل موردنظر را نشدید، روی انتخاب از لیست کلیک کنید و استان و شهر مورد نظرتان را را انتخاب نمایید.
  3. حال برای جستجوی کد پستی از طریق آدرس، پلاک و نام کوچه، خیابان و… را وارد کنید. گزینه‌هایی برایتان باز خواهد شد. از میان آن‌ها می توانید نشانی درست را برگزینید.
  4. سپس از گزینه‌های پیشنهادی، طبقه و… درست و مورد نظرتان را برگزینید. با زدن روی «نمایش روی نقشه» می‌توانید آدرس را روی نقشه مشاهده کنید. با زدن روی جزییات نیز می‌توانید کد را ذخیره کنید یا آن را به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، برای صدور گواهی پستی می‌توانید روی گزینه صدور گواهی بزنید و اطلاعات خواسته شده را پر کنید.

جستجوی کد پستی از روی نقشه
جستجوی کد پستی از روی نقشه
  • جستجوی کد پستی از روی نقشه

  1. برای جستجوی کد پستی روی نقشه به درگاه (https://gnaf.post.ir/portal/#postcodeFinder) خدمات الکترونیک GNAF بروید.
  2. سپس از بخش نقشه پایین صفحه، روی کادر جستجو بزنید تا بتوانید جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه را انجام دهید. می‌توانید در اینجا آدرس کامل را وارد کنید و صبر کنید تا مواردی به شما پیشنهاد شود.
  3. در این مرحله روی محله کلیک کنید تا محله‌ ها و شهرهای استان مورد نظر خود را مشاهده کنید. شهر و محله مقصد را انتخاب کنید. هم چنین، از روی نقشه موجود در این صفحه نیز می توانید نام محله‌ را جستجو کنید.
  4. با کلیک روی محله مقصد، نقشه زوم می شود و به راحتی می توانید نام کوچه ها و خیابان ها را در آن مشاهده کنید.
  5. اگر می خواهید دقیق تر آدرس خود را پیدا کنید، نقشه را زوم کنید. روی هر قسمتی که می خواهید کلیک کنید و در پنجره ای که باز می شود می توانید آدرس دقیق را به همراه شماره پلاک ببینید.
  6. جهت مشاهده اطلاعات ساختمان اعم از واحد و طبقه، روی اطلاعات واحدها کلی کنید. در این قسمت حروف امنیتی که به شما نمایش داده می شود را وارد کنید. پس از ارسال این کد، اطلاعات ساختمان قابل مشاهده می شود.

پس از مشاهده آدرس مورد نظر خود، می توانید با کلیک روی نمایش کروکی جستجوی کد پستی منزل، می‌توانید اطلاعات کروکی را ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید. همچنین با کلیک روی اشتراک‌گذاری کروکی، کروکی کشف کد پستی کپی می‌شود و می‌توانید آن را برای دیگران ارسال کنید.

بهتر است برای استفاده از امکانات جستجو و پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود با سرویس های مختلف موتور جستجوی گوگل آشنا شوید تا اطلاعات مد نظر خود را در سریع ترین زمان دریافت کنید. فرادرس مجموعه ای از چندین آموزش جامع و کاربردی را تهیه کرده است که با استفاده از آن ها می توانید چگونگی استفاده از سرویس های گوگل را فرا بگیرید. لینک مشاهده مقاله سرویس ای گوگل در ادامه آورده شده است:

نظر خود را درباره «روش پیدا کردن آدرس از روی کد پستی – انواع روش های ممکن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش پیدا کردن آدرس از روی کد پستی – انواع روش های ممکن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.