زمان مطالعه: 3 دقیقه
جام جهانی و استادیوم غول پیکری که هشت ماهه ساخته شد!

جام جهانی و استادیوم غول پیکری که هشت ماهه ساخته شد!

در بین میزبانان جام جهانی، هیچ کشوری هویت خود را به اندازه اروگوئه مدیون فوتبال نیست.

مهدی زارعی- شکل گیری جام جهانی به عوامل زیادی بستگی داشت اما یکی از نخستین عواملی که باعث برگزاری اولین دوره این رقابت ها شد، حس ملی گرایی شدید کشوری بود که می خواست با فوتبال خود را به دیگران اثبات کند. تا قبل از سال 1930 فوتبال به مسابقات المپیک محدود می شد که خاص بازیکنان آماتور بود. این نفرات شغلی غیر از فوتبال داشتند به همین علت برای مدتی که این بازیکنان در مسابقات آماتوری شرکت می‌کردند، مرجعی وجود نداشت که حقوق و دستمزد های آنان را پرداخته و یا از کارفرمایان وصول کند. در آن هنگام کشورهایی چون اتریش و مجارستان که در ورزش فوتبال اعتلا می یافتند، در مورد شرکت بازیکنان حرفه ای خود در بازی‌های المپیک گرفتار اشکال می شدند. حتی در همان زمان هم بسیاری از افرادی که در مسابقات فوتبال شرکت می‌کردند در واقع حرفه‌ای( ورزش پیشه) بوده و فقط نام آماتور را روی خود گذاشته بودند. در سال 1928 اروگوئه توانست در المپیکی که در آمستردام برگزار شد عنوان قهرمانی دوره قبل خود را حفظ و مسجل کند.

 

ما به فوتبال خود می نازیم

 در این موقع قطعنامه ژول ریمه ریاست فرانسوی فیفا و هانری دولونای معاون وی مبنی بر آغاز برگزاری مسابقات فوتبال جهانی مورد تصویب قرار گرفت اما مسئله‌ای که وجود داشت محل برگزاری مسابقات بود. در مورد محل برگزاری مسابقات پنج کشور ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و اروگوئه داوطلب شدند. اروگوئه یک کشور کوچک دو میلیون نفری دارای فوتبالی سنتی و پر افتخار بود و به طوری که ویرا مدیر تیم فوتبال اروگوئه در مسابقات جام جهانی 1966 اعلام داشت: 

 

کشورهای دیگر جهان به تاریخ خود افتخار می کنند ولی ما به فوتبال خویش مفتخریم.

 

شرایط خاص اروگوئه برای میزبانی

 داوطلبی اروگوئه برای برگزاری این مسابقات با توجه به علت جمعیت آن کشور خارق العاده بود. زیرا اروگوئه تعهد نمود که کلیه هزینه های مسافرت و مخارج اقامت را در مورد کلیه تیم های فوتبال که به آن کشور برای مسابقات جام‌جهانی می رفتند تقبل نماید. علاوه بر این متعهد شد که استادیوم جدیدی برای انجام این مسابقات بنا کند. این استادیوم در مونته ویدئو ساخته می‌شود و کشور اروگوئه در سال 1930 یکصدمین سالگرد استقلال خود را جشن می گرفت. قرار شد که این استادیوم به نام استادیوم صدمین سال( سنته ناریو) نامگذاری شود. سنته ناریو قرار بود در مدت 8 ماه ساخته شود که سه ماه از این مدت ماه‌های بارندگی بود! کشورهای اروپایی که با این شوق و ذوق در یک کشور کوچک برای برگزاری چنین مسابقاتی روبه‌رو شدند از شرکت در این مسابقات خودداری کردند و جالب اینجاست که از چهار کشور اروپایی داوطلب برای قبول برگزاری مسابقات جام جهانی هیچ کدام به اروگوئه نرفتند زیرا در آن ایام طول مدت مسافرت 3 هفته ای خسته کننده بود. به هر شکل گرفتن میزبانی برای اروگوئه یک جشن فوتبالی بود...

 

شكست كشور قهرمان در تجارت

در حالی كه ملّت اروگوئه مشغول جشن گرفتن برای قهرمانان فوتبال بود، اروپایی‌ها با یك قرارداد ساده، كلیه محصولات كشاورزی اروگوئه را یك جا خریداری كردند. آن هم به كمترین بهای ممكن. به موجب قرارداد اروگوئه با اتحادیه شركتهای صادر كننده گوشت (فرانسه، انگلستان و هلند)، هر سال 800 هزار رأس گوسفند به این شركت‌ها فروخته می‌شد و تعرفه فروش این چهارپایان 30 درصد ارزان‌تر از گوسفندهای صادراتی شیلی و آرژانتین بود. این امر چنان ضربه‌ ای به اقتصاد آرژانتین زد كه دولت این كشور تصمیم به حمله نظامی به اروگوئه گرفت. امّا كشور آمریكا با استناد به دكترین مونروئه (آمریكا برای آمریكاییان) به اروپاییان دستور داد كه از دخالت در آمریكای لاتین خودداری كنند. آرژانتین را نیز، روابط مسالمت‌آمیز متقاعد ساخت.

 

درخواست كمك از مردم قهرمان اروگوئه

در سال 1929 دولت اروگوئه اعلامیه جالبی منتشر ساخت. طبق این اعلامیه از "آحاد ملّت قهرمان" دعوت شده بود كه به علّت برگزاری جام جهانی و به سبب بزرگداشت صدمین سالگرد استقلال اروگوئه، به هر نحوی كه می‌توانند و تا حدی كه در استطاعت آنها است، به فوتبال و مسابقات جام جهانی كمك كنند. اینگونه بودجه برگزاری مسابقات نیز تأمین می‌شد. امّا نظر اقلیتی از مردم چنین نبود.

 

فوتبال عاملی مخالف ملیت؟

در همین ایام گروهی به نام گروه متفكّرین آمریكای لاتین اعلامیه جالبی منتشر كردند. این گروه در ونزوئلا حضور داشتند و در تمام آمریكای لاتین طرفدارانی داشتند آنها در بیانیه خود به شكل ساده‌ای از مردم خواستند كه مسائل اساسی زندگی را فدای فروع زندگی نكنند. فرعیاتی كه هرگز نمی‌توانند پاسخگوی احتیاجات كشورهای آمریكای جنوبی باشد. از نظر این گروه فوتبال یك "فرع" بود نه اصل و پیروزی در آن تنها وقتی ارزش پیدا می‌كرد كه كشور در عرصه‌های دیگر به موفقیت دست می‌یافت در غیر این صورت، این ورزش به یكی از مسائل نابود كننده جامعه تبدیل می‌گردید....

نظر خود را درباره «جام جهانی و استادیوم غول پیکری که هشت ماهه ساخته شد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جام جهانی و استادیوم غول پیکری که هشت ماهه ساخته شد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.