زمان مطالعه: 2 دقیقه
جام جهانی از نگاه فیفا، اسپانسرها و سودهای میلیاردی

جام جهانی از نگاه فیفا، اسپانسرها و سودهای میلیاردی

تا به حال به این فکر کرده اید که میزبانی جام جهانی چقدر سود دارد؟ اگر به دنبال پاسخ هستید، این نوشته را بخوانید.

مهدی زارعی- تا چندی دیگر مسابقات جام جهانی در قطر برگزار خواهد شد و قطری ها فرصتی استثنائی دارند که رکوردهای به دست آمده در مسابقات برزیل و روسیه را جابه جا کنند. در سال 2014  برگزاری جام جهانی در برزیل با بیشترین سود تاریخ مسابقات همراه شد که این رکورد به سرعت در سال 2018 شکسته شد. اما برای برگزاری جام جهانی چه میزان باید هزینه کرد؟ چه تغییراتی در ساختار یک کشور باید ایجاد شود؟ نگاهی به افزایش درآمدهای فیفا و مسابقات جام جهانی نشان می دهد که برای میزبانی جام جهانی چه کار دشواری پیش روی یک کشور است و در مقابل برآمدن از عهده این کار، چه سود هنگفتی نصیب میزبان خواهد کرد

 

افزایش 11 برابر درآمدهای فیفا

کسب‌وکار جام جهانی از اواخر دهه 90 میلادی به دلیل جهش بزرگی که در حق پخش‌های تلویزیونی ایجاد شد، رشد قابل توجهی کرد. حق پخش تلویزیونی خارج از آمریکا برای جام جهانی 2002 و 2006 به میزان 2 میلیارد دلار فروخته شد که نسبت به دهه 90 افزایش 6 برابری داشت. از سال 1998 تا بیست سال بعد، کل درآمد جام جهانی برای فیفا با افزایش 11 برابری روبه‌رو شد. 

 

سال 2003: سی میلیون دلار درآمد حق پخش تلویزیونی

در حال حاضر فیفا به عنوان یک بنیاد غیرانتفاعی با درآمد سالانه بیش از 700 میلیون دلار فعالیت می‌کند. بر اساس گزارش مالی سال 2003 فیفا، سود حاصل از رخدادهای ورزش فوتبال 96 درصد درآمد فیفا را تشکیل می‌دهد که بیش از 30 میلیون دلار از امتیاز پخش تلویزیونی و تبلیغات جام‌جهانی به دست آمده است. امتیاز بازاریابی حدود 140 میلیون دلار و برنامه‌های تفریحی جانبی حدود 50 میلیون دلار را حاصل آورده‌اند.

بودجه‌های سالانه که هر سال جهت تایید به کنگره فیفا تسلیم می‌شوند، بودجه‌هایی نقدی هستند. این بودجه‌ها شامل مخارج فیفا اعم از هزینه‌های اجرایی، رقابت‌ها، کمک‌هایی که به بازیکنان می‌شود، کنفدراسیون‌ها و برنامه‌های توسعه فیفا هستند.

 

 

سود جام جهانی: 1.4 میلیارد دلار

علاوه بر اسپانسرهای اصلی جام جهانی 2006، هشتاد شرکت دیگر نیز در جام جهانی فعالیت داشتند. این 80 شرکت غیر از 15 اسپانسر اصلی جام‌جهانی و در واقع شرکای اصلی فیفا بودند. به این ترتیب براساس گزارش فیفا، سود بازی‌های جام‌جهانی حدود 1/1میلیارد یورو (1.4میلیارد دلار) بود. این در حالی است که هزینه مراسم افتتاحیه از محل پیش‌فروش بلیت‌ها، بازاریابی و قراردادها با رسانه‌ها و کمپانی‌های اسپانسر تامین شده بود. به این ترتیب جذابیت های جام جهانی می تواند فرصت‌های زیادی برای اسپانسرها ایجاد کند. افزایش تعداد تماشاگران فوتبال فقط برای اسپانسرها خبر خوبی است که سخت می‌کوشند تا از بخشی از این جذابیت برای خود پول دربیاورند. دبیر كل وقت فیفا بر مبنای گزارش كمیته مالی این فدراسیون گفت: برگزاری جام جهانی یك میلیارد دلار سود خالص در پی داشت، بخش عمده‌ای از این درآمد مربوط به تبلیغات تجاری در جام جهانی بود.

 

با شکستن رکورد آلمان، آفریقای جنوبی  3.5 میلیارد دلار از جام جهانی سود کرد

میزبان رقابت های جام جهانی 2010، سه و نیم میلیارد دلار از برگزاری این مسابقات سود کرد که در تاریخ 100 ساله فدراسیون بین المللی فوتبال بی سابقه بود. دنی جوردن، رئیس کمیته برگزارکننده رقابت های جام جهانی 2010 در این باره گفت: این مبلغ در حالی عاید آفریقای جنوبی شد که آلمانی ها از برگزاری جام جهانی 2006 مبلغ 2.8 میلیارد دلار سود کردند.

 

2010؛ یک و نیم میلیارد یورو درآمد آدیداس از جام جهانی

اما علاوه بر فیفا اسپانسرها نیز سود قابل توجهی از مسابقات جام جهانی خواهند داشت. پس از برگزاری جام جهانی 2010، مدیر شرکت تولیدات پوشاک و وسائل ورزشی آدیداس اعلام کرد این شرکت در جام جهانی آفریقای جنوبی درآمد هنگفتی به جیب زده است. هربرت هاینر مدیر اجرایی شرکت آدیداس گفت‌: این گروه 1.5 میلیارد یورو از فروش محصولات فوتبال خود در جام جهانی 2010 سود کرد که این رقم در یورو 2008 ، حدود 1.3 میلیارد بود.

درآمد کمپانی آدیداس از فوتبال مهمترین بخش درآمدزایی این شرکت است و در سال 2010 درآمد این شرکت آلمانی از این ورزش 11.99 میلیارد یورو اعلام شد.

( ادامه دارد)

 

نظر خود را درباره «جام جهانی از نگاه فیفا، اسپانسرها و سودهای میلیاردی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جام جهانی از نگاه فیفا، اسپانسرها و سودهای میلیاردی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.