زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاده های به سمت شمال از تهران

جاده های به سمت شمال از تهران

اهالی تهران معمولاً در ایام تعطیل خصوصاً در تعطیلات نوروز به اولین گزینه ای که فکر می کنند سفر به شمال است. برای رسیدن به شمال جاده های مختلفی وجود دارد.

مسیرهای منتهی به شمال از تهران همگی دارای جاذبه های خاص خود هستند و افراد بر حسب محل زندگی خود و همچنین مقصد موردنظر می توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. البته برخی دیگر از افراد هم هستند که فقط قصد دارند از جاده لذت ببرند و به شهر خاصی سفر نمی کنند. بنابراین دل به یکی از جاده های تهران-شمال می زنند و روز خوبی را برای خود و دیگران می سازند. آسمونی در ادامه این بخش، جاده های منتهی به شمال از تهران را معرفی می کند.

آنچه که اهمیت دارد اینست که برخی افراد فقط می خواهند به دل جاده بزنند، در گوشه ای از آن توقف کرده، ناهار خوشمزه ای را در دل طبیعت درست کنند یا حتی از غذاهای رستوران های محلی آنجا استفاده کنند، چند عکس یادگاری و زیبا بگیرند، در دل طبیعت گردش کنند و برگردند. اینها همان تفریحاتی است که مسافران تهران-شمال به آن می پردازند.

بهترین مسیرهای منتهی به شمال، از شهر تهران می گذرد. بنابراین در ادامه به معرفی جاده های منتهی به شمال از تهران می پردازیم.

جاده چالوس

جاده چالوس
جاده چالوس

افرادی که قصد سفر به مازندران از این جاده زیبا استفاده کنند. شما می توانید از طریق جاده چالوس به شهرهای کلاردشت، نوشهر، نمک آبرود و رامسر دسترسی راحت تری پیدا کنید.

جاده چالوس دارای نام رسمی جاده 59 است. این جاده، بی نظرترین مناظر بکر و طبیعی به سمت شمال را دارد. همچنین یکی از پر ترددترین جاده های کشور محسوب می شود. این جاده پیچ و خم های پر شیب و خطرناکی دارد که برخی از این پیچ ها 360 درجه می باشند. این جاده در تمام فصل ها قابل استفاده است اما گاهی با بارش برف یا ریزش کوه راه مسدود می شود.

عملیات ساخت این جاده در دوران رضاشاه در سال 1310 آغاز شد و در سال 1312 بهره برداری شد. آن زمان نام آن را "راه مخصوص" گذاشته بودند.

  • جاذبه های جاده چالوس

  1. آزادکوه
  2. روستای یوش
  3. بقایای قلعه پولاد
  4. باغ لاله های گچسر
  5. پل گلشن باغ گلشن
  6. سد امیر کبیر
  7. تونل کندوان
  8. رود کرج
  9. رود چالوس
  10. پیست اسکی دیزین
  11. سیاه بیشه

جاده هراز

جاده هراز
جاده هراز

کسانی که از تهران (خصوصاً از سمت شرق تهران) قصد دارند به شهرهای بخش جنوبی و غربی استان مازندران سفر کنند می توانند از جاده هراز استفاده کنند. شهرهایی که می توانید از این جاده به آنها دسترسی راحت تری داشته باشید عبارتند از آمل، سرخ رود، محمودآباد، نور، چمستان، رویان و نوشهر.

نام رسمی جاده هراز، جاده 77 است. این جاده از دره رود هراز عبور می کند و نزدیکترین مسیر اصلی به سمت قله دماوند محسوب می شود. طول این جاده تقریباً 180 کیلومتر است. جاده هراز دارای 15 تونل است که طولانی ترین آن بیش از 1500 متر طول دارد. کار ساخت جاده هراز 23 سال طول کشیده است.

  • جاذبه های جاده هراز

  1. قله دماوند
  2. امام زاده هاشم
  3. آبشار شاهان دشت
  4. آبگرم لاریجان
  5. آبشار قلعه دختر
  6. سد لار
  7. دریاچه امامزاده علی (پشنگ)

سایر جاذبه های جاده هراز عبارتند از: آبشار امیری، دریاچه ساهون، دشت و آبشار دریوک، قلعه ملک بهمن، غار گل زرد، استله‌سر، دخمه سنگی کافر کلی، شکل شاه، قلعه کهرود، حمام شاه عباسی، آبشار برز، آبشار ترا و پرومد در امیری، آب اسک، آبگرم استراباکو بایجان، دره منظریه، دشت لرا، دشت شقایق، پل سنگی، پارک جنگلی، آبشارهای یخی دماوند و نوا، آبشار شیخ علی خان زیار، تخت فریدون، کاعون، پاشوره، غار آب اسک، دژمار امیری، برج سی شاهاندشت، منطقه ممنوعه شکار، و روستاهای و ییلاقات متعدد و امامزاده‌ها در داخل روستاها و چندین آبشار و غارهای دیگر.

جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه
جاده فیروزکوه

این جاده با طول 247 کیلومتر مسافت به قسمت های شرقی استان مازندران و گلستان منتهی می شود. باید از بزرگراه بسیج تهران به سمت آبعلی و دماوند وارد کمربندی به سمت فیروزکوه شوید، و از گردنه گدوک عبور کرده تا به مقصد برسید. از جاده فیروزکوه می توانید به شهرهایی مانند قائم شهر، ساری، بهشهر و گلوگاه دسترسی راحت تری داشته باشید. امنیت این جاده برای سفر بیشتر است و ترافیک کمتری را نسبت به سایر جاده ها دارد. این جاده با نام جاده 79 شناخته می شود.

  • جاذبه های جاده فیروزکوه

  1. گردنه گدوک
  2. تنگه واشی
  3. آبشار و پل ورسک
  4. غار رودافشان
  5. غار بورنیک
  6. غار اسپهبد خورشید
  7. غار زنگیان

آزادراه تهران-شمال

آزادراه تهران-شمال
آزادراه تهران-شمال

آزادراه تهران-شمال با نام آزادراه 3 ایران نیز شناخته می شود که فعلاً بخش های 1 و 4 آن در دست بهره برداری است، بخش های 2 و 3 هنوز هم دردست ساخت هستند.

مسیر آزادراه تهران شمال از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می شود. در امتداد دره کن، بعد از عبور از حاشیه روستای سولقان، از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه های شمالی آن، در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.

بعد از آن، مسیر هم راستا با جاده قدیم کرج-چالوس امتداد پیدا می کند و در دره سرهنگ وارد تونل شد و در پل زنگوله خارج می شود. سپس با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاه قدیم کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه پیدا کرده و سرانجام با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس وصل می شود.

  • جاذبه های جاده تهران-شمال

در این مسیر می توان از زیبایی های روستاها و طبیعت استفاده کرد و همچنین از انواعی از آبشارها و امامزاده ها دیدن کرد.

نظر خود را درباره «جاده های به سمت شمال از تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاده های به سمت شمال از تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.