زمان مطالعه: 2 دقیقه
تیم ملی هلند، مدیون یک اشتباه داوری!

تیم ملی هلند، مدیون یک اشتباه داوری!

برای بسیاری از فوتبالی ها، نسل طلایی فوتبال هلند به تیم اواخر دهه 80 این تیم گفته می شود؛ تیمی با حضور ستارگانی چون مارکو فان باستن، فرانک ریکارد و رود خولیت

مهدی زارعی- لحظات بزرگ فوتبالی، بعد از گذشت چند سال تبدیل به آمار و ارقام می شوند و چندان گویای حقیقت ماجرا نیستند. در آمار و ارقام، اگر تیمی جام برده باشد، به عنوان تیمی موفق نامیده می شود؛ هرچقدر هم بد بازی کرده باشد. همین آمار و ارقام، تیمهای بدون جام را در دسته تیمهای ناکام جا می دهند؛ هرچقدر که این تیمها عملکرد خوبی به نمایش گذاشته باشند.

برای بسیاری از فوتبالی ها، نسل طلایی فوتبال هلند به تیم اواخر دهه 80 این تیم گفته می شود؛ تیمی با حضور ستارگانی چون مارکو فان باستن، فرانک ریکارد و رود خولیت و البته یک جام ملتهای اروپای فتح شده توسط این نسل. اما همه اینها تنها آمار است.

واقعیت چیزی بود که روز 18 ژوئن 1988 و حوالی ساعت 17:30 در ورزشگاه پارک اشتادیون شهر گلزن کیرشن آلمان رخ داد.

در آن سالها مرحله نهایی یورو با حضور فقط 8 تیم در دو گروه برگزار می شد و با صعود دو تیم برتر هر گروه به مرحله بعد، دور نیمه نهایی شروع می شد. هلند و جمهوری ایرلند در حالی در آخرین مسابقه مرحله گروهی به مصاف هم می رفتند که ایرلند، خود را به عنوان پدیده رقابتها معرفی کرده بود. شاگردان جکی چارلتون ابتدا انگلیس را (1-0) شکست دادند و سپس با شوروی(1-1) مساوی کردند. اما هلند در روز نخست با یک گل به شوروی باخت و هرچند در مسابقه دوم با هت تریک فان باستن(3-1) انگلیس را شکست داد، اما در جدول پایین تر از شوروی و ایرلند قرار گرفته بود و برای صعود به مرحله بعد، تنها باید ایرلند را شکست می داد.

دو تیم در نبرد با یکدیگر، تغییری در سیستم خود ایجاد نکردند. ایرلند 2-4-4 بازی می کرد و هلند با قراردادن رونالد کومان پشت مدافعان خود، با روش 2-4-3-1 به میدان آمد. ایرلند مسابقه را بهتر شروع کرد و ضربه سر مک گراو در دقیقه 15 تیر عمودی دروازه هلند را به لرزه درآورد اما گل نشد. هلندی ها در ادامه چند شوت توسط آرنولد موهرن و خرالد فاننبرگ به سمت دروازه ایرلند زدند که همگی خارج از چهارچوب بود. رود خولیت هم مثل اکثر بازیهای مهم آن روزهای خود، بازیکنی بی دقت بود که ضربه هایش با بیشترین فاصله ممکن از دروازه، آسمان را می شکافت.

هلند در نیمه دوم بیشتر صاحب توپ بود، اما به ندرت صاحب موقعیت می شد و لحظه به لحظه به حذف نزدیک تر می شد.

سرانجام در دقیقه 83 روی چند سانتر بی نتیجه، توپ به کومان رسید و او از پشت محوطه جریمه شوت زد؛ ضربه ای ناامید کننده که به پایش نگرفت، اما توپ روی سر ویم کیفت قرار گرفت و ضربه سر این بازیکن بعد از برخورد به زمین، قوسی عجیب برداشت و ناگهان وارد دروازه ایرلند شد. این گل چنان غیرمنتظره بود که تنها عکس العمل بازیکنان ایرلند جنوبی، زانو زدن روی زمین بود و افسوس بابت رویای از دست رفته صعود. اما تصاویر آهسته گل نشان داد که در هنگام گل، مارکو فان باستن درون محدوده آفساید قرار داشت. در آن روزها حتی بازیکنی که تاثیری در مسابقه نداشت، در صورت قرار گرفتن در موقعیت آفساید، موقعیت را از تیم خود می گرفت و به این ترتیب هاینتس هولتزمان- کمک داور اتریشی مسابقه- باید آفساید مهاجم هلند را اعلام می کرد. هلند به لطف همین اشتباه داوری(1-0) برد و صعود کرد.

در ادامه مسابقات برد جنجالی(2-1) برابر آلمان و ضربه والی شگفت انگیز فان باستن در فینال مقابل شوروی در خاطره ها ماند و بازی با ایرلند فراموش شد. حتی امروز هم از مردان آن نسل هلند بیشتر یاد می شود تا نسلهای درخشان بعدی این فوتبال. دلیل آن هم پیچیده نیست؛ تیمهای درخشان دهه 90 یا تیم سال 2010 هلند، هرگز فاتح جام نشدند.

نظر خود را درباره «تیم ملی هلند، مدیون یک اشتباه داوری!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی هلند، مدیون یک اشتباه داوری! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.