استرالیا و پلی آف جام جهانی قطر

مهدی زارعی- تیم ملی استرالیا مدتهاست که در رویای صعودی آسان و بی دردسر به جام جهانی مانده است. چهار سال قبل این تیم پس از ناکامی در صعود مستقیم به جان جهانی روسیه، راهی مسابقه پلی آف آسیا و سپس رقابت با نماینده آمریکای مرکزی( کونکاکاف) شد. چهار سال گذشت و استرالیا در این مدت روند نزولی خود را ادامه داد. در جام ملتهای آسیا 2019 این تیم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، حتی به جمع چهار تیم برتر جام نیز نرسید و آن گاه در رقابتهای گروهی انتخابی جام جهانی در 10 مسابقه با تیمهای عربستان، ژاپن، عمان، چین و ویتنام تنها 15 امتیاز کسب کرد.

این تیم که تنها با یک امتیاز برتری نسبت به عمان، رده سوم گروه خود را به دست آورد، در پلی آف آسیا (2-1) امارات متحده را شکست داد و حالا برای صعود به جام جهانی باید از پس پرو برآید.

استرالیا در یک نگاه 

لقب: «ساکروز» (socceroos)

بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون فوتبال استرالیا

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 14 (سپتامبر 2009)

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 102(نوامبر 2014)

تعداد حضور در جام جهانی: 4

بهترین پیروزی: استرالیا (31ـ0) ساموآی آمریکا (11 آوریل 2001 در «کافزهاربر» استرالیا)

بدترین شکست: استرالیا (0ـ8) آفریقای جنوبی (17 سپتامبر 1955 در «آدلاید» استرالیا)

استادیوم ملی: ملبورن کریکت گراند، سیدنی فوتبال استادیوم

علامت اختصاری در فیفا: AUS

مسیری طولانی برای رسیدن به روسیه

به گزارش ژاپن و تایلند شد! برد مقابل امارات و عربستان در مرحله برگشت، ساکروز را در آستانه جام جهانی قرار داد اما با باخت مقابل ژاپن کار به اما و اگر کشید و در پایان، یک برد خفیف(2-1) مقابل تایلند، استرالیا را پایین تر از ژاپن و عربستان قرار داد! ساکروزها حتی در پلی آف آسیا برای بردن سوریه نیز به مشکل خوردند و بعد از دو تساوی(1-1) تنها در وقت اضافی گل پیروزی را به حریف زدند تا سرانجام با برد(3-1) مقابل هندوراس راهی جام جهانی روسیه شوند!  

تدارکات اندک 

استرالیا در سال 2017 این شانس را در سال گذشته به دست آورد که در مسابقات جام کنفدراسیون ها شرکت کند. جایی که دو تساوی(1-1) مقابل کامرون و شیلی و یک باخت(2-3) از آلمان در انتظار ساکروز بود. پس از آن استرالیا در مسابقات دوستانه خود مقابل برزیل(0-4) و نروژ(1-4) مغلوب شد و در انگلستان با کلمبیا(0-0) مساوی کرد. به این ترتیب ساکروز با تدارکاتی اندک به جام جهانی رفت

 

تیمی با پیراهن آبی آسمانی

اما گذشته های ساکروز بسیار متفاوت از امروز بوده است. اولین تیم ملی استرالیا در سال 1922 شکل گرفت و برای برگزاری چند مسابقه راهی نزدیک‌ترین همسایه آبی این کشور (نیوزیلند) شد. پیراهن این تیم آبی آسمانی و شورت تیم سپید بود. استرالیا در روز 17 ژوئن در شهر «داندین» به مصاف حریف خود رفت و (1ـ3) مغلوب نیوزیلند. به گزارش آسمونی ، دو دیدار بعدی تیم نیز با یک شکست و یک تساوی خاتمه یافت و تیم ملی استرالیا بدین شکل کار خود را آغاز کرد. این تیم طی 36 سال پس از آن نیز تنها با رقبایی چون نیوزیلند و آفریقای جنوبی مسابقه داد و تنها دو بار در سالهای 1924 و 1938 بود که ساکروز برای برگزاری مسابقه راهی کشورهای کانادا و هند شد. برگزاری المپیک 1956 در ملبورن استرالیا، فرصتی استثنایی به فوتبال این کشور داد تا با بزرگان فوتبال به رقابت بپردازد، اما تیم کم تجربه و فاقد مهارت لازم بود و به سادگی هرچه تمام و بدون برخورد با بزرگان، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مراسم آغازین دیدار با آلمان غربی در جام جهانی 1974

اولین حضور در جام جهانی

به گزارش کره جنوبی به عنوان نماینده آسیا به مسابقات نهایی صعود کرد.

دقایقی قبل از شکست مقابل آلمان شرقی در جام جهانی 1974

کار زردپوشان چنان دقیق بود که حتی در آن روزگار، آمار دقیقی از بازیکنان تیم‌های رقیب در اختیار داشتند. با این وجود تیم در مرحله نهایی و در مصاف با شیلی، آلمان غربی و آلمان شرقی تنها یک امتیاز به دست آورد و پس از آن به عنوان نماینده قاره اقیانوسیه، همواره با شکست در مرحله Play-off، از رسیدن به جام جهانی بازماند. کلمبیا، آرژانتین، ایران و اروگوئه از جمله تیم‌هایی بودند که مانع از صعود استرالیا به جام جهانی شدند تا این‌که سال 2005 فرا رسید. جایی که استرالیا با برتری مقابل اروگوئه در بازی پلی آف راهی جام جهانی شد.  

بازی در سپیده دم

تیم که مملو از بازیکنانی با اصالت اروپایی بود، امیدوارانه‌تر از سه دهه قبل، راهی جام جهانی شد و همگروه با برزیل، ژاپن و کرواسی شد. اکثر بازیکنان در هنگام حضور ابتدایی استرالیا در جام جهانی، حتی متولد نشده بودند. لشکری از طرفداران ساکروها راهی آلمان شدند تا ملی‌پوشان خود را تشویق کنند. به گزارش آسمونی ، روحیه‌ همگی عالی بود و حتی برخی تماشاگران معتقد بودند

 

تیم استرالیا به مرحله دوم صعود می‌کند. رو در روی ایتالیا قرار گرفته و آتزوری را شکست خواهد داد!

 

بازی‌ها به وقت استرالیا در اولین ساعات صبح برگزار می‌شد. با این حال میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها مشغول تماشای مسابقات بودند.

یک مسابقه عجیب

وقتی استرالیا (3ـ1) ژاپن را شکست داد و از برزیل باخت، برای صعود به دور دوم جام جهانی، تنها به یک تساوی نیاز داشت. آن هم در برابر کرواسی. این در حالی بود که هفت بازیکن استرالیایی اصلیتی کروات داشتند. در همان حال سه بازیکن کرواسی نیز متولد استرالیا بودند! این روابط نزدیک، حساسیت بازی را بیش از پیش کرد. به گزارش آسمونی ، دیدار دو تیم بسیار جنجالی شد و دلیل آن نیز قضاوت «هاوارد وب» داور انگلیسی بود که یکی از بازیکنان کروات را پس از کارت زرد دوم، از زمین اخراج نکرد(!!). اما سرانجام «هری‌کیول» بازی را به تساوی (2ـ2) کشاند تا ساکروها به مرحله دوم جام صعود کنند.  

اعلام پنالتی بر روی فابیو گروسو در بازی با تیم ملی ایتالیا

مغلوب یک پنالتی جنجالی

به گزارش آسمونی ، استرالیا در برابر ایتالیا هم شانس پیروزی داشت. مخصوصاً پس از آن‌که «مارکو ماتراتزی» ایتالیایی از زمین اخراج شد. اما سرانجام همه چیز به پنالتی دقیقه 90 کشیده شد. یک تصمیم جنجالی که خفیف‌ترین پیروزی قهرمان جهان را در جام 2006 رقم زد، اما پس از آن ناکامی در جام جهانی منتظر ساکروز بود و 5 شکست در 6 مسابقه دو جام بعد. 

خطا یا تمارض؟ استرالیا روی همین صحنه یک گل خورد و از جام حذف شد.

در جام جهانی 2018 هم روند ناکامی های استرالیا ادامه یافت. این بار با شکست(2-1) از فرانسه، تساوی(1-1) با دانمارک و سرانجام باخت(2-0) به پرو، ساکروز در گروه خود قعرنشین شد تا برای سومین دوره پیاپی، جام جهانی را با ناکامی به پایان برساند.

 اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در انتخابی جام جهانی 2022؛ استرالیا و کاری دشوار برای رسیدن به قطر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در انتخابی جام جهانی 2022؛ استرالیا و کاری دشوار برای رسیدن به قطر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.