زمان مطالعه: 2 دقیقه
گوردون بنکس و خاطراتی از قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966

گوردون بنکس و خاطراتی از قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966

گوردون بنكس دروازه‌بان انگلستان در جام جهانی 1966 با این تیم فاتح جام جهانی شد.

مهدی زارعی- تیم ملی انگلستان تنها یک بار قهرمان جام جهانی شده است. این افتخار در سال 1966 به دست آمد و یکی از مهره های تاثیرگذار در این قهرمانی، گوردون بنكس بود. دروازه بان متولد 30 دسامبر 1937 در شفیلد و بازیکن اسبق تیم چسترفیلد که پس از یک فصل بازی در این تیم، از 1959 پیراهن لستر را پوشید و طی هشت سال در 356 بازی برای لستر به میدان رفت.

بنکس در سال 1963 برای نخستین بار پیراهن تیم ملی انگلیس را به تن کرد و تا 1972 در 73 مسابقه برای سه شیرها به میدان رفت. در این دوران او فاتح جام جهانی و برنده عنوان سوم جام ملتهای اروپا 1968 نیز شد. در حالی که از نگاه فیفا از 1966 تا 1971 شش سال پیاپی بهترین دروازه بان جهان شد.

بنکس بعدها به استوک سیتی پیوست و مدتی هم در لیگهای آمریکا، آفریقای جنوبی و ایرلند به میدان رفت. در حالی که به دلیل یک سانحه رانندگی یک چشمش کور شده بود و با یک چشم درون دروازه می ایستاد.

اما او چه چیزی را عامل قهرمانی سه شیرها در جام جهانی می داند. در درجه اول معتقد است بازیکنان باید رفقای خوبی باشند:

 

مهمترین دلیلی كه سبب شد تیم خوبی داشته باشیم، رفاقت بین اعضای تیم بود. نه خبری از حسادت بود و نه ذره‌ای خودخواهی. تنها چیزی كه وجود داشت همدلی بین اعضا بود و بدین ترتیب روحی گروهی به دست آوردیم كه لحظه به لحظه بیشتر اوج می‌گرفت.

 

بنکس چنین ادامه می دهد که باید بازیکنان در بهترین شرایط باشند، اما به خود مغرور نشوند:

 

اگر به دیدارهای تداركاتی ماقبل از جام‌جهانی نگاه كنید، متوجه می‌شوید كه در دورخیز برای كسب جام به لهستان، اسپانیا و چكسلواكی (نایب قهرمان جام 1962) سفر كردیم و آنها را شكست دادیم. در تك تك مسابقات به شدت می‌جنگیدیم و بر تجربیات خود می‌افزودیم. با تداركات كاملی كه قبل از جام داشتیم به پیروزی خود ایمان داشتیم. اما در هیچ مسابقه‌ای خود را پیشاپیش برنده ندانستیم. هیچ بازیكنی در ذهن خود چنین تصوری نداشت. زیرا تك‌تك بازیها را به یك اندازه دشوار می‌دانستیم. حتی وقتی مربی تیم «آلف رمزی» می‌گفت «ما برنده خواهیم شد» فكر نمی‌كردم كه چنین صحبتی را جدی گفته باشد.

 

 او همچنین اهمیت فراوانی برای احترام به مربی قائل است:

 

آلف رمزی همواره در تلاش بود كه چیزهای جدیدی به ما یاد بدهد. او بسیار یكدنده و مصمم بود و هر چه می‌گفت، باید انجام می‌دادیم. حین تمرینات بارها و بارها صدایش بالا و پایین می‌رفت. اگر بازیكنی به دستورات رمزی توجه نمی‌كرد و فرامین او را انجام نمی‌داد، رمزی هم وی را كنار می‌گذاشت به همین جهت بازیكنان به تك‌تك كلماتی كه از دهان او بیرون می‌آمد و همه اعمالی كه انجام می‌داد به دقت توجه می‌كردند. شباهت اخلاقی فراوانی بین رمزی و فابیو كاپلو وجود داشت. برای مثال قدغن كردن استفاده از موبایل تا زمانی كه بازیكنان در اتاقهایشان آرام نگیرند، از كارهای كاپلو بود كه حتماً اگر رمزی هم در جام جهانی 2010 مربی انگلیس بود، او هم آن را انجام می‌داد.

 

و سرانجام بنکس از «تمركز» به عنوان كلید موفقیت یک دروازه بان یاد می کند:

 

دروازه‌بانی در جام‌جهانی شانس بزرگی است كه می‌توانید 90 دقیقه در كانون توجهات باقی بمانید. حتی اگر فرصت كمی برای عكس‌العمل در برابر رقیب پیدا كنید. اشتباهات دروازه‌بان به سرعت توسط تلویزیون در سراسر جهان پخش خواهد شد. به همین جهت هرگاه اشتباهی كردید، همیشه آن را در قسمتی از ذهن خود نگه دارید. بدین ترتیب می‌توانید عملكرد خود را بهتر كنید.

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «گوردون بنکس و خاطراتی از قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره گوردون بنکس و خاطراتی از قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.