زمان مطالعه: 1 دقیقه
23 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟

23 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟

 امروز 23 بهمن مصادف با 12 فوریه تقویم میلادی است. در چنین روزی اتفاقاتی در ایران و جهان افتاده است.

در این تاریخ، ایران و جهان آبستن اتفاقات بسیاری بوده اند که در ادامه مطلب آسمونی به آنها می پردازیم.

تشکیل کمیته انقلاب اسلامی ایران به فرمان امام خمینی (ره)

در چنین روزی (23 بهمن 1357)، یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به دستور امام، کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل وضعیت کشور و برقراری نظم تشکیل گردید. همچنین تمام اسلحه هایی که در دست مردم بود توسط همین کمیته جمع آوری شد. اما این نهاد در سال 1369 با تصویب مجلس شورای اسلامی، با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد و نیروی انتظامی واحدی با نام «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» شکل گرفت.

آغاز کار رسمی دولت موقت انقلاب

دولت موقت انقلاب اسلامی
دولت موقت انقلاب اسلامی

در 23 بهمن 1357 دولت موقت ایران به منظور رسیدگی به وضعیت کشور، با دستور امام (ره) تشکیل گردید. این دولت تا سال 1358 قبل از اعلام استعفای مهدی بازرگان، به مدت 9 ماه بر سر کار بود.

سقوط هواپیمای مسافربری توپولف 154 در خرم آباد

در تاریخ 23 بهمن سال 1380، هواپیمای مسافربری توپولف 154 از سمت تهران به خرم آباد با ارتفاعات سفیدکوه برخورد کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. سرنشینان این هواپیما 119 نفر بودند. اجساد قربانیان طی روزهای بعد، در حفره ها و شیارهای کوه جمع آوری شدند.

زنی که به مدت 9 روز پادشاه انگلستان بود گردن زده شد!

جين گری
جين گری

12 فوریه سال 1554، جین گرِی از نوادگان هنری هشتم به مدت 9 روز پادشاه انگلستان بود اما به دستور ماری تودور ملکه انگلستان در ارگ لندن اعدام شد. همچنین در کنار جین گری، شوهرش هم دقیقاً به همین صورت گردن زده شد.

جین و شوهرش انسان های درستکار و آرامی بودند و مرتکب هیچ خطایی نشده بودند اما محبوبیت جین باعث آشفتگی و حسادت ملکه شد و نگران این بود نکند او نتواند سلطنت کند. از این رو دست به چنین کاری زد.

روز استقلال شیلی از استعمار اسپانیا

کشور شیلی در جنوب قاره آمریکای جنوبی قرار داد. این کشور طی دوره ای جزء قلمروی نایب السلطنه اسپانیا بوده است. شیلی در سال 1788 تقریباً از پرو مستقل شد. مبارزات مردمی هم بر علیه استعمار اسپانیا در جریان بود تا اینکه در چنین روزی (12 فوریه سال 1818) شیلی به استقلال کامل رسید.

 

نظر خود را درباره «23 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 23 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.