زمان مطالعه: 2 دقیقه
21 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟

21 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟

در تاریخ 21 بهمن اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده است، از جمله: خودکشی علی اکبر داور، امضای قرارداد شوم پاریس، کشف شهر گمشده مایا و ...

21 بهمن در تقویم تاریخ در بردارنده رویدادهای زیادی است. در ادامه مطلب آسمونی، تعدادی از رویدادهای تاریخی 21 بهمن را همراه با شرح مختصر و مفید از هر کدام فراهم می کنیم.

خودکشی علی اکبر داور

علی اکبر داور
علی اکبر داور

علي اكبر داور، وزیر دارایی وقت (کابینه محمدعلی فروغی) در تاریخ  21 بهمن سال 1315 (10 فوريه 1937) در منزل شخصی خود، در تهران درگذشت. گزارش شده که علت فوت وی، خوردن تریاک بوده تا با آن خودکشی کند. انگیزه آقای داور از این کار هرگز مشخص نشد.

داور همچنین به ایجاد کارخانه قند شاه آباد کمک فراوانی کرد، که در مهرماه 1314 (سپتامبر 1925) بکار تولید پرداخت. آخرین اقدام مهم علی اکبر داور در طول تصدی وزارت دارایی، درخواست او از دکتر شاخت برای ارائه یک برنامه جامع برای نوسازی اقتصاد ایران بود. 

کشف شهر گمشده مايا

کشف شهر گمشده مایا
کشف شهر گمشده مایا

 تمدن ماياها مانند ساير تمدنهای قاره آمريكا از جمله آزتك، آندز و آمريكای شمالی بوده است. در تاریخ دهم فوريه سال 1926 شهر گمشده مایا پیدا شد. اما مایاها چه کسانی بودند؟ بوميان سرخپوست قاره آمريكا كه اکثرشان در آمريكای مركزی و جنوب مكزيك امروز زندگی می كردند مایا نامیده می شدند. شهر مایا در  جنگلهای يوكاتان یافت شد. 

اعدام در اطاق گاز

اعدام در اتاق گاز
اعدام در اتاق گاز

برای اولین بار در آمریکا، در چنین روزی (10 فوریه 1924) برای اعدام يك مجرم از اطاق گاز استفاده کردند! نام این مجرم، جانی جی بوده که جنایتکار معروفی به حساب می آمده. او پس از قرار گرفتن در این اطاق، بعد از 6 دقیقه جان سپرد.

این روش اعدام، بعدها جای خود را به صندلی برق داد تا مجرمین سریع تر جان دهند.

امضاء "قرار داد شوم پاريس" بين انگليس و فرانسه

در 21 بهمن (10 فوریه 1763) قراردادی بین کشورهای انگلیس و فرانسه منعقد شد. اما فرانسوی ها آن را قرارداد شوم می نامند. زیرا فرانسه به خاطر این قرارداد، پس از سال‏ها جنگ و كشمكش با انگليس، از تمامي ادعاها و منافع استعماری خود در هندوستان و كانادا چشم‏پوشی كرد. 

قرارداد پاريس، باعث شد تا جنگ‏های استعماری فرانسه و انگليس به پايان برسند و لندن با دست بازتری به غارت منابع مستعمرات خود، به ويژه در آسيا بپردازد.

ازدواج شاه با ثریا

ازدواج شاه با ثریا
ازدواج شاه با ثریا

در تاریخ 21 بهمن 1329، شاه با ثریا اسفنفدیاری ازدواج کرد! ثریا دومین همسر شاه بود. اما به دلیل بچه دار نشدن او بعد از 7 سال طلاق گرفتند.

معرفی ویندوز 1/0 توسط بیل گیتس

در 10 فوریه سال 1983، بیل گیتس مدیر عامل ماکروسافت ویندوز 1/0 را ارائه داد.

شكسته شدن حكومت نظامی به فرمان امام خمينی (ره)

در آخرین لحظات رژیم شاهنشاهی، شاه تصمیم گرفت حکومت نظامی را بیشتر کند. این کار بخاطر جلوگیری از تجمع مردم در خیابان ها برای تظاهرات بود. اما امام خمینی (ره) دستور دادند تا مقررات شاه را نادیده بگیرند و روانه خیابان ها شوند. اغلب نظاميان شاه هم حاضر به رودررويی با مردم نبودند و بسياری از آنها به انقلاب پيوستند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «21 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 21 بهمن در تقویم تاریخ چه روزی بوده است؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.