زمان مطالعه: 1 دقیقه
تفاوت گویش، لهجه و‌ زبان

تفاوت گویش، لهجه و‌ زبان

در ایران علاوه بر زبان پارسی، زبان‌های دیگری وجود دارند در این مقاله آسمونی قصد داریم به بررسی تفاوت گویش و زبان و لهجه بپردازیم.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

در ایران علاوه بر زبان پارسی، زبان‌های دیگری وجود دارند در این مقاله آسمونی قصد داریم به بررسی تفاوت گویش و زبان و لهجه بپردازیم. با ما همراه باشید.

زبان

زبان مجموعه‌ای از نشانه‌های قراردادی برای انتقال پیام بین انسان‌ها استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان، ایجاد برقراری با آدم‌هاست. «زبان» این ارتباط را به خوبی ایجاد می‌کند.

انواع زبان

  • زبان گفتاری
    زبانی که همه در آغاز زندگی با آن آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند.
  • زبان نوشتاری
    بعد از زبان گفتاری آموزش داده می‌شود.
  • زبان اشاره
    بیشتر برای افراد کر و لال که از قدرت زبان گفتاری محروم هستند آموزش داده می‌شود.

گویش

گویش‌ها زیرمجموعه‌ زبان هستند که تفاوت‌های دستوری و آوایی با هم دارند. ممکن است دو نفر با گویش‌های متفاوت با هم صحبت کنند و مطلب کلی را از صحبت‌های هم متوجه شوند.

انواع گویش

  • گویش جغرافیایی
    به مکان خاصی وابسته است. مانند گویش بوشهری، گیلکی، لری، تهرانی و …
  • گویش اجتماعی
    به طبقه اجتماعی خاصی نسبت داده می‌شود؛ مانند گویش بازاریان
  • گویش تاریخی
    مربوط به دوره‌های گذشته است؛ مانند دوره‌های قاجار، ساسانیان

لهجه

لهجه زیرمجموعه‌ای از یک گویش می باشند. همچنین به تلفظ‌های خاصی که یک گروه زبانی به خود اختصاص می‌دهد، لهجه می‌گویند. مثل گویش گیلکی لهجه‌های متنوعی مثل لهجه رشتی، لاهیجانی، ‏رودسری و آستانه‌ای دارد.

تفاوت گویش و زبان و لهجه

  • افراد با گویش‌های مختلف قادر به فهم زبان یکدیگر نمی باشند ولی دو فرد با لهجه‌های متفاوت، قادر به فهم زبان یکدیگر هستند.
  • گویش‌ها بیشتر تفاوت‌های دستوری، آوایی و واژگانی دارند اما لهجه‌ها فقط تفاوت‌های واژگانی و آوایی دارند.
  • گاهی ممکن است دو فرد دارای زبان‌های یکسان، نوع صحبت دستوری و واژگانی یکسانی داشته باشند اما از لحاظ تلفظ متفاوت باشند که در این مورد می‌گوییم این دو فرد دو دارای لهجه‌های متفاوت هستند.
  • هر نوع زبان در طول تاریخ تحت تأثیر عوامل دستخوش تغییرات می‌شود. در نتیجه گونه‌ها و صورت‌های مختلفی از آن پدید می‌آید که به این گونه‌ها و صورت‌های مختلف گویش و لهجه می‌گویند.
نظر خود را درباره «تفاوت گویش، لهجه و‌ زبان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت گویش، لهجه و‌ زبان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.