زمان مطالعه: 4 دقیقه
سپاهان- استقلال، 32 برد برای طلایی ها، 31 برد برای آبی ها

سپاهان- استقلال، 32 برد برای طلایی ها، 31 برد برای آبی ها

دو تیم سپاهان و استقلال در شرایطی مسابقه خود را به پایان رساندند که استقلال برد شماره 31 خود را در برابر سپاهان به دست آورد.

تا سال 1393 در دیدارهای دو تیم استقلال و سپاهان، طلایی پوشان اصفهانی آن قدر در تعداد بردهای خود از آبی های پایتخت پیش افتاده بودند که کسی گمان نمی کرد روزی دو تیم در تعداد بردها به تساوی برسند. اما حالا این اتفاق در حال رخ دادن است و اگر دو برد غیررسمی سپاهان را در جدول تقابل های دو تیم حذف کنیم، استقلال حتی از گربه سیاه قدیمی خود پیشی گرفته است.

سپاهان- استقلال، رقابتی به قدمت 48 سال-sepahan esteghlal a competition for 48 years

 در حالی که در 20 بازی اخیر دو تیم سپاهان تنها 6 بار برده و در مقابل 10 مسابقه را واگذار کرده است. با تمام این احوال دیدار دو تیم همچنان جذاب و پرحاشیه است و در میدان مسابقه قطعا از دربی پایتخت جذاب تر و پرهیجان تر خواهد بود. مروری داریم بر رقابت های گذشته دو تیم.

سپاهان- استقلال، رقابتی به قدمت 48 سال

دربی ایران؛ نبرد تهران و اصفهان

اولین بار که دو تیم تاج و سپاهان رو در روی هم ایستادند به 8 بهمن 1350 بازمیی گردد. در آن سال، مسابقاتی سراسری با عنوان جام منطقه‌ای برای اولین بار بین باشگاه‌های منتخب سراسر کشور برگزار شد و این نخستین تقابل نمایندگان تهران با سایر شهرستان‌ها را فراهم آورد. اولین بازی دو تیم در حالی در اصفهان برگزار شد که تاج به برتری (4ـ0) دست یافت. مسابقه برگشت در تهران نیز با برتری آبی پوشان خاتمه یافت، این بار با حساب (2ـ0) در آن دو مسابقه مربی تاج زدراکو رایکوف یوگسلاو بود و هدایت سپاهان بر عهده محمود یاوری بود.

sepahan-esteghlal-a-competition-for-48-years

گربه سیاه تاج!

در روز 24 آبان 53، مصطفی حیدری تک گل بازی را برای سپاهان به ثمر رساند و این آغازی بود بر توقف تاج مقابل سپید‌پوشان اصفهان. در سال 1354 و در دوم خرداد لیگ چهارم تخت جمشید، شاگردان یاوری با تک گل دقیقه 77 حمید ندیمیان تاج را شکست دادند و بازی برگشت (0ـ0) خاتمه یافت. در آخرین  نبردهای دو تیم در جام تخت جمشید، باز هم توفیق با سپاهانی ها بود. آنها در چهارم شهریور 56، در اصفهان دست به کاری بزرگ زدند. در این مسابقه تاج تا دقیقه 53 سه گل به سپاهان زد، اما امیرحسین شاه‌زیدی (65) سپاهان را به ادامه بازی امیدوار کرد، رسول خوروش (83) هیجان را به اوج رساند و سرانجام علیرضا رحیمی (86) شگفتی را کامل کرد و بازی (3ـ3) خاتمه یافت! مسابقه برگشت در روز ششم بهمن 56 در تهران انجام شد و سپاهان که با قوانین عجیب آن دوره مسابقات، سقوط خود را به دسته دوم قطعی می دید در دیداری تشریفاتی (1ـ0) تاج را شکست داد. تقی جهانی آخرین گل بازی‌های دو تیم را در دهه 50 به ثمر رساند و پس از آن، وقفه‌ای بسیار طولانی در مسابقات دو تیم ایجاد شد.

سپاهان- استقلال، رقابتی به قدمت 48 سال

جام آزادگان

در اولین رویارویی دو تیم در مسابقات جام آزادگان (سال 1370) منصور پورحیدری مربی آبی های پایتخت بود و مسعود تابش سرمربی سپاهان در تهران استقلال به لطف گل‌های شاهرخ بیانی (دو گل) و مهدی فنونی‌زاده (3ـ1) سپاهان را شکست داد. اما هنوز سپاهان در اصفهان، رقیبی قدرتمند به شمار می‌آمد و در بازی برگشت با گل‌های مجید بصیرت و کریم قنبری (2ـ1) پیروز شد. در سال 1372 دو تیم در جام نقش‌جهان مقابل هم ایستادند و (2ـ2) به کار خود خاتمه دادند.

طلسم پنج ساله در مسیر سپاهان

وقتی سپاهان در 4 بازی پیاپی مقابل استقلال صاحب 3 برد و یک تساوی شد، کمتر کسی فکر می‌‌کرد که این تیم پس از آن، تا مدت‌ها در آرزوی برد مقابل آبی‌ها شود. اما شرایط به مرور به سود آبی‌ها شد. در لیگ 77ـ76 شاگردان حجازی در استقلال، یک برد (2ـ1) و یک برد (1ـ0) مقابل شاگردان رسول کربکندی  کسب کردند. یک سال بعد مهدی مناجاتی سرمربی سپاهان شد. هرچند که او شاگردانش در هر دو بازی، استقلال را (1ـ1) متوقف کردند اما دیدار برگشت دو تیم دقیقاً در روز آخر لیگ 78ـ77 بود؛ جایی که استقلال با یک تساوی هم می‌توانست علیرغم امتیاز مساوی با سپاهان به مقام دوم لیگ دست یابد. به این ترتیب آن تساوی برای سپاهان، چیزی همچون شکست بود. لازم به ذکر است که در آن زمان، حجازی توسط علی‌ فتح‌الله‌زاده از تیم اخراج شده بود و جواد زرینچه موقت مربی آبی‌ها شده بود.

sepahan-esteghlal-a-competition-for-48-years

جدال در لیگ برتر

در 17 خرداد 81 دو تیم برای اولین بار در جام حذفی مقابل هم ایستادند. وقتی لئون استپانیان در دقایق 17، 48 و 50 برای سپاهان گل‌ زد و محمود کریمی (55) اختلاف را به 4 رساند، بازگشت استقلال به معجزه می‌ماند. اما شاگردان قلعه‌نوعی دو گل به ثمر رساندند و در بازی برگشت هم (3ـ1) پیروز شده و سپاهان را حذف کردند! با این حال بردهای پیاپی سپاهان آغاز شده بود. در دومین دوره لیگ برتر شاگردان فرهاد کاظمی در 12 آبان 81 به لطف پنالتی دقیقه 90 محرم نوید‌کیا (3ـ2) در تهران پیروز شدند. آن‌ها در 26 بهمن همان سال در جام حذفی و در اصفهان (3ـ0) آبی ها را شکست دادند. پس از آن نوبت به دیدار برگشت لیگ رسید و در 4 اردیبهشت 82، اتفاقات بازی رفت عیناً تکرار شد؛ سپاهان دو گل زد، دو گل خورد و سرانجام در آخرین دقایق (3ـ2) پیروز شد؛ این بار دو گل ابتدایی را نوید‌کیا زد و محمود کریمی (88) پیروزی را تثبیت کرد. سه هفته بعد دو تیم در جام حذفی، مسابقه برگشت خود را در تهران برگزار کردند که تک‌گل سیدمهدی سیدصالحی برد سپاهان را رقم زد. برد (3ـ2) سپاهان در جام اتحادیه، دیگر پیروزی زردهای اصفهان مقابل آبی‌ها بود.

اولین فینال

هرچند آبی ها سرانجام در 24 فروردین 93 طلسم را شکستند و (2ـ1) پیروز شدند اما نبرد دو تیم در فینال جام حذفی شرایطی متفاوت داشت. در بازی رفت اصفهان سپاهان با گل دقیقه 87 مرتضی هاشمی‌زاده (3ـ2) پیروز شد. به نظر می‌رسید استقلال در بازی برگشت کار دشواری پیش روی خود نداشته باشد. 90 هزار نفر به استادیوم آزادی آمدند تا شاهد پیروزی آبی‌ها باشند. اما دو گل سیدصالحی برتری سپاهان را رقم زد و زردها در تهران فاتح جام حذفی شدند.

نبرد آسیایی زرد ـ آبی

دو تیم در روز دوم خرداد 91 در فولادشهر در حالی به مصاف هم رفتند که این تک بازی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان برگزار شد. مسابقه‌ای که با دو گل برونو سزار (8) و محسن بنگر (35) با برتری سپاهان کرانچار و حذف استقلال مظلومی همراه شد.

آمار و ارقام: كدام‌ برترند؟

دو تیم تاکنون 84 بار به مصاف هم رفتند كه 32 برد از آن سپاهان و 31 برد به استقلال رسید. 21 مسابقه مساوی شد و 100 گل توسط سپاهانی‌ها به ثمر رسید. ضمن این كه استقلالی‌ها هم 105 بار دروازه رقیب را باز كردند.

 

نظر خود را درباره «سپاهان- استقلال، 32 برد برای طلایی ها، 31 برد برای آبی ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سپاهان- استقلال، 32 برد برای طلایی ها، 31 برد برای آبی ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.