زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترفند ها و اشتباهات ناخودآگاه ذهن

ترفند ها و اشتباهات ناخودآگاه ذهن

شاید شنیده باشید که انسان تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می کند، اما این در واقع افسانه ای بیش نیست!

تقریبا تمام قسمت های مغز ما همیشه فعال هستند، حتی در هنگام خواب. اما همچنان ما را فریب می دهد، حتی اگر متوجه آن نباشیم. با در نظر گرفتن این موضوع، ما در آسمونی اطلاعاتی در مورد برخی از ترفندهایی که مغز گاهی اوقات روی ما انجام می دهد یافتیم که ارزش به اشتراک گذاشتن با خوانندگان خوبمان را دارد. با ما همراه باشید.

اثر بارنوم

اولین پدیده روانشناختی اثر بارنوم نامیده می شود که به عنوان اثر (Forer) نیز شناخته می شود.

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که افراد باور دارند توصیفات شخصیتی به طور خاص برای آن ها اعمال می‌شود، توضیحاتی که ممکن است تقریباً برای همه اعمال ‌شود یا همه می‌توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. نمونه‌های خوب این مورد، طالع بینی و تست‌های شخصیت آنلاین هستند.

توهم شفافیت

وقتی احساسات قدرتمندی را حس می کنیم، گاهی اوقات ممکن است فکر کنیم که این احساسات ما برای دیگران، به خصوص برای کسانی که ما را به خوبی می شناسند، واضح است. تفاوت بین احساس ما و آنچه که دیگران از حس ما برداشت می کنند به عنوان توهم شفافیت شناخته می شود.

این توهم می تواند باعث شود افرادی که با صحبت کردن در جمع مضطرب می شوند، فکر کنند که اضطراب آن ها مورد توجه دیگران قرار می گیرد، اما در واقعیت، هیچ کس نمی تواند آن احساس را تشخیص دهد.

خطای فرویدی

آیا تا به حال قصد داشته اید یک اتفاق جالب را برای کسی را تعریف کنید اما در عوض چیزی کاملاً متفاوت گفته باشید؟ این پدیده معمولاً هنگام صحبت کردن رخ می دهد، اما می تواند هنگام نوشتن یا تایپ کردن نیز اتفاق بیفتد. این اتفاق خطای فرویدی یا پاراپراکسی (نابهنجارخوانی) نامیده می شود. همان چیزی که به عنوان اشتباه لپی می شناسیم. به گفته زیگموند فروید، عصب‌شناس معروف و بنیان‌گذار روانکاوی، بخش‌هایی از ضمیر ناخودآگاه گاهی وارد رفتارهای خودآگاه ما می‌شوند و این باعث می‌شود چیزهایی بگویید که لزوماً قصد گفتن آن را نداشته اید.

به عنوان مثال، کودکی که معلم خود را «بابا» صدا می‌کند، چرا که با باز شدن مدارس، گذراندن روزها با پدر به گذراندن روزها با معلم تبدیل شده است. یا زمانی که فردی بخواهد به دوستش بگوید که عاشق دانیل است، اما به جای گفتن دانیل، ممکن است اشتباهاً نام همسر سابقش را بگوید. به همین دلیل، دوستش ممکن است تصور کند که او هنوز عاشق همسر سابقش است.

خاطره کاذب

حافظه ما شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. حافظه فقط چیزی را که در گذشته اتفاق افتاده، ضبط نمی کند! چیزهایی که به یاد می آوریم بسته به نحوه و زمان به یاد آوردنشان می توانند تغییر کنند. خاطرات دروغین اینگونه اتفاق می افتند. خاطره کاذب چیزی است که برای شما واقعی به نظر می رسد اما تنها توسط ذهن شما ساخته شده است.

مثلا فکر می کنید ماشین ظرفشویی را قبل از خروج از خانه روشن گذاشته اید، اما برمی گردید و متوجه شوید که واقعاً این کار را نکرده اید.

نظریه فرآیند متناقض

بسیاری از ما احتمالاً افکاری داشته‌ایم که نمی‌خواستیم داشته باشیم، مانند تصور یک اتفاق ناگوار. به نظر می رسد هر چه بیشتر سعی کنیم آن افکار را سرکوب کنیم، بیشتر خودنمایی می کند. یک نام واقعی برای این فرایند وجود دارد که به عنوان نظریه فرآیند متناقض شناخته می شود.

به عنوان مثال، اگر به خودمان بگوییم به یک گربه آبی فکر نکنیم، احتمالاً اولین چیزی که به آن فکر می کنیم همان گربه آبی رنگ است.

ته نشین توجه

گاهی اوقات فکر می کنید که بازه توجه کوتاهی دارید یا نمیتوانید تمرکز کنید، در اینجا این احتمال وجود دارد چیزی را تجربه کنید که به عنوان "ته نشین توجه" شناخته می شود. اساساً، این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که توجه ما در طول یک روز به تدریج کاهش می‌یابد و از کاری به کار دیگر می‌رویم بدون اینکه واقعاً هیچ یک از آن ها را کامل کنیم.

به همین ترتیب، تمرکز کامل برای هر چیزی دشوار می شود. برای حل این مشکل، سعی کنید یک برنامه زمان بندی برای خود ایجاد کنید و زمان هایی را برای وظایف خود تعیین کنید.

آیا تا به حال این پدیده ها را تجربه کرده اید؟

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ترفند ها و اشتباهات ناخودآگاه ذهن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ترفند ها و اشتباهات ناخودآگاه ذهن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.