زمان مطالعه: 9 دقیقه
تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟ – راهنمای تبلیغات صحیح و موثر تلگرام

تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟ – راهنمای تبلیغات صحیح و موثر تلگرام

یکی از موثرترین روش ها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تبلیغات هدفمند تلگرام است که به روش های مختلفی انجام می شود.

در سال های اخیر، شرکت ‌ها و برند ها منابع خود را برای ارتقای کسب‌ و کار خود از طریق پیام ‌رسان‌ های آنلاین منتشر می ‌کنند که تلگرام یکی از آن هاست؛ برنامه ای که امروزه از یک پیام رسان معمولی به منبعی پر از اطلاعات مفید تبدیل شده است. تبلیغات هدفمند نوعی تبلیغات در مقیاس بزرگ است که روی ویژگی ها و علاقه مندی های یک کاربر خاص تمرکز دارد. کانال های تلگرام با ردیابی فعالیت کاربران، این اطلاعات را در مورد آن ها کشف می کنند.

تحقیق در مورد مخاطبان هدف تلگرام یکی از اولین فاکتورهایی است که هنگام تبلیغات هدفمند باید در نظر گرفته شود. برای تولید محتوای هدفمند در تلگرام، باید بدانید که مشتریان هدف شما چه چیزی را دوست دارند. هم چنین، برای یافتن بهترین زمان تبلیغ در تلگرام، زمان آنلاین بودن کاربران بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به عبارت دیگر، برای تجربه یک تبلیغات موفق و هدفمند در تلگرام، ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد مخاطبان هدف خود داشته باشید. آگاهی از علاقه مندی ها و رفتار مخاطبان، راه را برای یک تبلغیات موفق در تلگرام هموار می کند. اما سوال این است که چگونه مخاطب هدف خود را در تلگرام پیدا کنیم؟ اصلا کجا به دنبال او بگردیم؟! خوشبختانه می توانید اطلاعات مفیدی را در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی در مطلب زیر مطالعه کنید.

 آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی – کلیک کنید  

در حالی که شبکه های اجتماعی فیس‌بوک و یا اینستاگرام مملو از تبلیغات مستقیم هستند. تلگرام رویکرد متفاوتی نسبت به این محتوا ارائه داده است. کاربران در این پیام رسان کانال مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و به آن اجازه می دهند تا برایشان اعلان ارسال کند. کاربر محتوا را از منابع انتخابی خود دریافت می‌کند. حال بیایید به تلگرام از دید تجاری نگاه کنیم تا بیشتر با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

تلگرام از نگاه تجاری

1-   فروش مستقیم در تلگرام کار نمی کند

کانال های تلگرام برای فروش مستقیم کاربردی ندارند. در صورت تبلیغات مستقیم، خطر از دست دادن مشتریان وفادار برای برند شما وجود دارد. کاربران در این پلتفرم بیشتر به دنبال محتوای جذاب هستند تا مشاهده تبلیغات بی پایان برندها! اینجاست که برندها و شرکت ها باید به یک "دوست" تبدیل شوند و از طریق پست های جالب و قابل اعتماد با مشتریان هدف خود ارتباط برقرار کنند. با یک رویکرد صحیح و ارائه محتوای مناسب در تلگرام، کانالی موفق با عضویت مخاطبان هدف خود خواهید داشت.

2-   تبلیغات دهان به دهان

تلگرام بر اساس یک اصل بازاریابی ارجاعی طراحی شده است که در آن کاربران تجربه و اطلاعات خود را در مورد محصولات و خدمات مورد نظر با دوستان خود به اشتراک می گذارند. این شیوه تبلیغات مبتنی بر اعتماد مصرف کنندگان بوده و کاملا رایگان می باشد. کاربران در این فضا به سادگی پست هایی را که دوست دارند را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. بطور کلی، مردم بیشتر تمایل دارند چنین پست هایی را بخوانند و در کانال عضو شوند.  

تبلیغات هدفمند در تلگرام
تبلیغات هدفمند در تلگرام

آیا کاربران اطلاعات شما را با دیگران به اشتراک می گذارند یا خیر؟ اعتبار کانال و محتوای جالب مهم ترین عامل موفقیت برند شما در این پیام رسان خواهد بود. برای انجام برندسازی اصولی و موفق، بهتر است با مراحل آن آشنا باشید تا بهترین بازدهی را دریافت کنید. 

برای مشاهده آموزش مدیریت تبلیغات و برند در فرادرس – کلیک کنید

3-   کیفیت و نوع محتوا

عموم مردم به خواندن چه مطالبی در تلگرام علاقه دارند؟ موضوعات مورد علاقه کاربران را می توان در گروه های زیر تجزیه و تحلیل کرد:

  • رسانه ها
  • فناوری اطلاعات
  • اخبار
  • کانال های نویسندگان

تلگرام اثربخشی استراتژی محتوای شما و مطابقت آن با علایق خوانندگان را ردیابی می کند. برای این منظور، تلگرام از یک ابزار ساده و رایگان استفاده می کند: نظرسنجی در انتهای پست. واکنش کاربران به روشنی نشان می دهد که آیا آن ها می خواهند پست های مشابه بیشتری در این زمینه دریافت کنند یا خیر. کلمه " Reachیا دسترسی" در تبلیغات به افرادی اشاره می کند که حداقل یک بار پست را مشاهده کرده اند. تجزیه و تحلیل این نظرسنجی ها  نشان می دهد که کدام موضوعات و کدام پست ها برای کانال برند شما بهتر عمل می کنند. هرچه موضوعات مرتبط تر باشند، کانال شما زودتر اعتماد مخاطبان هدف خود را جلب خواهد کرد.

4-   افزایش جلب توجه کاربران

با تلگرام به راحتی می توان توجه خوانندگان را به کانال خود جلب کرد. بر اساس تحلیل های انجام شده، یک پست در تلگرام 60 تا 80 درصد از کل مخاطبان کانال را جذب می کند؛ در حالی که در فیس بوک این میزان فقط 5 درصد است. تصاویر، ویدئو و انیمیشن مستقیماً در پیام رسان تلگرام باز می شوند. به عنوان مثال، لینک یوتیوب در خود برنامه تلگرام باز می شود و نیازی به تغییر منبع نخواهد داشت. در این صورت، کاربران در کانال شما می مانند و محتوا را مشاهده می کنند. تعداد نظرات برای پست ‌ها افزایش می‌یابد و به همین ترتیب میزان تعامل نیز افزایش می‌یابد.

5-   امکان ایجاد تبلیغات بومی

در تلگرام جایی برای تبلیغات، بنر و سایر محتوایی که خوانندگان را آزار می دهد وجود ندارد. در عوض، برندها از «تبلیغات بومی» استفاده می‌کنند که در آن پیام برند در محتوایی که برای کاربر جالب و مفید به نظر می‌رسد، پنهان می‌شود. در واقع، تبلیغات بومی مطابق با قالب و محتوای کلی کانال شما می باشد و اعضای کانال را طرد نمی کند. برندها و شرکت ها می توانند تبلیغات بومی را در کانال هایی با مخاطبین هدف خود انجام دهند. این نوع تبلیغات مطمئناً با گذشت زمان نتیجه خوبی خواهد داشت.  

روش های تبلیغات هدفمند در تلگرام
روش های تبلیغات هدفمند در تلگرام

6-   استیکرهای هدفمند

استیکرها به ابزاری عالی برای تبلیغات گسترده برای برندها و شرکت ها تبدیل شده اتد. تلگرام مجموعه متنوعی از استیکرها را برای موقعیت های مختلف ارائه می دهد. روزانه افراد بسیاری از استیکرهای های تلگرام استفاده می کنند و موارد مورد علاقه خود را ذخیره می کنند. درست مانند کاربران تلگرام، برند ها نیز می تواند بسته برچسب مخصوص خود را طراحی کند. هرچه بسته استیکر شما محبوب‌تر باشد و افراد بیشتری از آن استفاده کنند، برندسازی شرکت شما نیز بیشتر خواهد شد.

7-   وجود ربات

ربات ها استفاده از تلگرام را برای کاربران و شرکت ها بسیار آسان کرده است. به گفته فیس بوک، صد هزار ربات چت در این برنامه استفاده می شود و کاربران تجربه مثبتی از تعامل با آن ها دارند.

چگونه مخاطب هدف خود را در تلگرام پیدا کنیم؟

با مشتریان شروع کنید. اگر صاحب کسب‌ و کار هستید، احتمالاً یک خریدار ثابت دارید: یعنی یک مشتری ایده‌آل که می‌خواهید محصول خود را به او ارائه دهید. از تیم بازاریابی تلگرام خود بپرسید که شخصیت یک مشتری معمولی چگونه است. در مراحل بعد و هنگام تجزیه و تحلیل تلگرام، می توانید بر اساس داده های خود، جزئیات بیشتری را به پروفایل این مشتریان اضافه کنید. در ابتدا این چهار سوال را از خود بپرسید:

  • محصول من چیست؟
  • محصول من برای چه کسانی طراحی شده است؟
  • مخاطب من به دنبال چه چیزی است؟
  • چگونه می خواهم مخاطب را جذب کنم؟

اطلاعات مشتریان فعلی یا به اصطلاح "مشتری ایده آل" شما یک شناسایی عالی برای شروع است. با این حال، توجه داشته باشید که مخاطبان هدف تلگرام شما ممکن است تا حدودی با مشتری معمولی شما که به صورت آفلاین از شما خرید می کند، متفاوت باشد.

آمار تلگرام خود را بررسی کنید

هنگام شروع کار، شناخت جمعیت مخاطبان تلگرام شما می تواند بسیار مفید باشد. به قسمت Insights (آمار) در برنامه تلگرام بروید و روی Audience (مخاطبان)کلیک کنید. در این بخش، می‌توانید سه آمار اساسی را در مورد اعضای تلگرام خود مشاهده کنید: جنسیت، سن و مکان. این امر برای زمانی که بخواهید تبلیغات هدفمند تلگرامی را اجرا کنید بسیار مهم است؛ زیرا می توانید با استفاده از این داده ها، محتوای مناسب را برای مخاطبان هدف خود در تلگرام ارائه دهید. در این قسمت، اطلاعات مفیدی در مورد افرادی که در کانال تلگرام شما حضور دارند، دریافت می کنید. اگر مشتری ایده‌آل شما مردان میانسال باشند، اما تلگرام به شما بگوید که بیشتر اعضای شما را زنان تشکیل می دهند، پس مشخصاً در استراتژی خود اشتباه می‌کنید و باید در مورد نحوه ارائه آن تجدید نظر کنید. اگر مشخصات مشتری ایده آل شما با آمار جمعیتی در تلگرام همخوانی دارد، پس آفرین! حالا با دانستن این موضوع، قدم بعدی این است که بفهمیم مخاطب به دنبال چه چیزی است یا به عبارت دیگر در این برنامه چه می کند؟ آیا به دنبال چیز خاصی در تلگرام است؟ یا می خواهد نحوه ساخت تبلیغات را یاد بگیرد؟  

تبلیغات هدفمند و صحیح در تلگرام
تبلیغات هدفمند و صحیح در تلگرام

آمارهای دموگرافیک تلگرام هرگز این اطلاعات را به شما نمی‌گویند، زیرا آنها کمی هستند، نه کیفی. نکته کلیدی در پیدا کردن مخاطب هدف در یافتن علاقه مندی ها و عادات آن هاست– چیزی که آمار به سادگی نشان نمی دهد. اما چگونه این آمار را پیدا کنیم؟ مراحل بعدی این راهنما را دنبال کنید. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که می خواهید با اصول بازاریابی و تبلیغات اصولی بیشتر آشنا شوید، مطلب زیر می تواند در این راستا به یادگیری شما کمک کند.

 مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات – کلیک کنید  

با اعضای کانال تلگرامی خود صادق باشید

کاری که همیشه باید در زندگی واقعی انجام دهید، قطعاً در پیدا کردن مخاطبان هدف تلگرام نیز موثر است. برای شروع بهتر است افرادی را شناسایی کنید که قبلاً به کانال شما پیوسته اند یا با شما تعامل دارند.

اعضای کانال تلگرام خود را بررسی کنید

روی افرادی که در لیست وجود دارند یا کسانی که با شما در تماس بوده اند، کلیک کنید. حساب آن ها را بررسی کنید که چه چیزی پست می‌کنند، از چه هشتگ ‌هایی استفاده می‌کنند، چه نوع متن هایی می‌نویسند و در نهایت زبان آن ها چیست. اگر اعضای کانال شما ایموجی دوست داشته باشند و یا از کلمات محاوره در جملات خود استفاده می کنند، ممکن است بخواهید آن عناصر را در کپشن پست های خود در تلگرام بگنجانید تا مورد قبول مخاطبان هدفتان قرار بگیرد. در این قسمت متوجه می شوید که چه کسی محتوای تلگرام شما را دوست دارد. پس از انجام این کار، روی اعضای خود کلیک کنید و ببینید چه کسانی به کانال تلگرام شما پیوسته اند. با این کار متوجه می شوید که آنها در تلگرام به دنبال چه چیزی هستند. ممکن است آنها به رقبای شما یا سایر حساب ‌های مشابه بپیوندند که از آنها اطلاعی ندارید. یا ممکن است علایقی داشته باشند که فکر نمی کردید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید اعضای شما یک معمار یا یک پزشک باشد.

معیارهای تقسیم بندی تلگرام برای تبلیغات هدفمند

در تبلیغات هدفمند تلگرام، معیارهای تقسیم بندی بازاریابی شامل موارد زیر است که براساس آن مخاطبان هدف کانال تلگرام دقیق تر انتخاب می شوند:

  • متغیرهای جغرافیایی (کشور، استان، شهر و ...)
  • متغیرهای اجتماعی (سن، جنسیت، درآمد، شغل، تحصیلات و ...)
  • عوامل روان‌شناختی (ویژگی‌های روان‌شناختی افراد مانند درون‌گرایی یا برون‌گرایی و...)
  • عوامل رفتاری (مصرف، خرید آنلاین یا آفلاین، وفاداری و غیره)

فرض کنید اعضای کانال تلگرام شما سرمایه گذاران فارکس هستند. در این صورت می توانید حدس بزنید که آن ها معمولا از چه کانال هایی بازدید می کنند. به این ترتیب می‌توانیم تبلیغات هدفمند تلگرام را در کانال‌های فارکس که مخاطبان شما در آن ها بیشتر حضور دارند، انجام دهیم. اگر کانال تلگرام شما در مورد ارز دیجیتال است، اعضای کانال به مطالب مربوط به بیت کوین علاقه دارند. به این ترتیب برای تبلیغات هدفمند در تلگرام می توانید محتوای مرتبط را به مخاطبان خود ارائه دهید.  

تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟
تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟

برای تبلیغات هدفمند می توانید به یک وبسایت محبوب سفارش تبلیغات دهید. این تبلیغ توسط هزاران نفر مشاهده می شود، اما بسیاری از آن ها مخاطبان کانال تلگرام یا مشتریان شما نیستند. در نتیجه صرف نظر از نوع مخاطب، ممکن است تبلیغات شما بازدهی نداشته باشد و در عین حال متحمل هزینه هایی نیز خواهید شد. در اینجا، اهمیت تبلیغات هدفمند در تلگرام را مشاهده می کنید. برای اجرای یک تبلیغات هدفمند در تلگرام باید در مرحله اول به این سوالات پاسخ دهید: هدف تجاری شما چیست؟ اعضای کانال تلگرام شما چه کسانی هستند و کجا زندگی می کنند؟ زمان مناسب برای انتشار پست چه موقعی است و چه هزینه هایی برای تبلیغات هدفمند باید در نظرگرفت. در ابتدا باید هدف کانال تلگرام خود را براساس نوع کسب و کار خود تعیین کنید. در قدم بعدی باید مشتریان و بازار هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را از تبلیغات هدفمند تلگرام دریافت کنید. زمان انجام تبلیغات باید به صورت حرفه ای و با در نظر گرفتن مخاطبان هدف تعیین شود. انتخاب برنامه تبلیغاتی به میزان هزینه ای که برای تبلیغات تلگرام در نظر دارید، بستگی دارد.

مزایای تبلیغات هدفمند تلگرام

تبلیغات هدفمند تلگرام برای کانال تلگرام شما بسیار مفید خواهد بود و در دسته تبلیغ های مزاحم قرار نمی گیرد. علاوه بر این، به کسب و کارها اجازه می دهد فقط برای کسانی که ممکن است به محصولات و خدمات آن ها نیاز داشته باشند، تبلیغ خود را ارائه دهند. متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ با روش های مختلفی از تبلیغات های تلگرام کسب درآمد می کنند. برای آشنایی هر چه بیشتر با روش های تبلیغات هدفمند در تلگرام، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را در وبسایت فرادرس مطالعه کنید.   

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ – کلیک کنید

نظر خود را درباره «تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟ – راهنمای تبلیغات صحیح و موثر تلگرام» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تبلیغات هدفمند در تلگرام چگونه است؟ – راهنمای تبلیغات صحیح و موثر تلگرام فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.