زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانمارک و عجیب ترین قهرمانی یک کشور در رقابت های یورو

دانمارک و عجیب ترین قهرمانی یک کشور در رقابت های یورو

تیم دانمارک تنها تیم تاریخ است که با دو شکست به جمع هشت تیم برتر یورو رسیده است. بزرگ ترین افتخار تاریخ دانمارک نیز به همین اندازه شگفت انگیز است.

تاریخ قهرمانی دانمارک در رقابت های یورو

قبل از یورو  1992 در سوئد، بالاخره تحولاتی که از سال‌ها قبل آغاز شده بود، کامل شد و جهان با تغییرات فراوانی روبه‌رو شد. شوروی متلاشی شد و با تجزیه این کشور، به ناگاه تعداد اعضای یوفا افزایشی حیرت‌ انگیز پیدا کرد. قرار شد که از سال 1996 تعداد تیمهای حاضر در مرحله نهایی یورو به شانزده تیم افزایش یابد. امّا این تمام وقایع رخ داده در ابتدای دهه 90 نبود.

جنگ داخلی در یوگسلاوی آغاز شد و صرب‌ها شروع به پاکسازی نژادی در این منطقه کردند. سرانجام یوفا تیم یوگسلاوی را از فهرست تیمهای حاضر در جام ملّت‌های اروپا حذف کرد و دانمارک (تیم دوم گروه یوگسلاوی) را جایگزین این تیم کرد.

رکورد حیرت‌انگیز شاگردان پلاتینی

تیم ملّی فرانسه که ناباورانه از صعود به جام‌جهانی 1990 بازمانده بود، عنان کار را به «میشل پلاتینی» محبوب سپرد. به این ترتیب نتایج درخشان فرانسه آغاز شد و این تیم به رکوردی دست یافت که هرگز در یورو به دست نیامده بود و پس ازآن نیز تکرار نشد. فرانسه آمار صددرصد پیروزی را کسب کرد و بزرگانی چون چکسلواکی و اسپانیا حتی در خاک خود نتوانستند ازخروس‌ها امتیاز بگیرند! به ثمر رساندن 20 گل ازبزرگانی چون ژان‌پی‌یر پاین، اریک کانتونا و... خط حمله فرانسه را به دومین خط حمله برتر مرحله مقدماتی تبدیل کرد. یوگسلاوی تنها خط حمله‌ای بود که با ثبت 24 گل بالاتر از خروس‌ها ایستاد.

 انتخاب برترین های اروپا

امّا یوگسلاوی در گروهی پنج تیمی قرار داشت و دو بازی بیشتر از فرانسه انجام داده بود. یوگسلاوی نیز آماری درخشان به جای نهاده بود. این تیم در تمام بازی‌های خود پیروز شد و حتی درخاک دانمارک، بر نزدیک‌ترین رقیب خود (2-0) برنده شد. به این ترتیب حتی شکست خانگی (0-1) مقابل دانمارک، مانع صعود این تیم نشد.

«ولز» نیز با حضور ستارگانی چون رایان گیگز، ایان راش، مارک هیوز و... یک بار دیگر مجبور به بازی درگروهی شد که آلمان غربی درآن حضور داشت و به این ترتیب ولزی‌ها علی‌رغم پیروزی خانگی (1-0) در مقابل ژرمن‌ها، به دلیل باخت (1-4) در خاک آلمان شانس صعود را برباد رفته دیدند. ایتالیا تیم سوم جهان نیز اسیر درخشش روس‌ها شد. شوروی در هشت مسابقه خود هرگز نباخت و تنها باخت ایتالیا را هم رقم زد.

 در گروه هفتم نیز نبرد سنتی انگلستان و ایرلند جنوبی یک بار دیگر تکرار شد. درست مثل یورو -88 و جام‌جهانی 1990 هر دو دیدار این دو تیم به تساوی کشیده شد. هر دو نیز ترکیه را در دو بازی رفت و برگشت شکست دادند به این ترتیب لهستان تیم تعیین کننده این گروه شد! زیرا انگلستان در مسابقه با این تیم صاحب یک برد و یک مساوی شد. امّا ایرلند جنوبی درهر دو مسابقه با لهستان نیز مساوی کرد تا علیرغم تفاضل گل برتر نسبت به انگلستان با یک امتیاز کمتر از صعود بازماند. این اولین بار بود که یک تیم بدون شکست از صعود به دوربعد باز می‌ماند!

پایان یک کشور!

سرانجام مرحله نهایی یورو 92 در حالی آغاز شد که مردم سراسر جهان برای نختسین بار به جای شنیدن سرود ملّی شوروی، سمفونی شماره 9 بتهوون را در آغاز بازی‌های این تیم شنیدند. شوروی دیگر تجزیه شده بود و این تیم با عنوان «کشورهای متحد» وارد جام شده بود.

در روز آغازین جام سوئد میزبان از فرانسه پلاتینی پیش افتاد. امّا ژان پی‌یر پاپن کار را به تساوی کشاند. فرانسه پلاتینی چند وقتی بود که تیم همیشه فاتح دور مقدماتی نبود! دانمارکی‌ها نیز که چند هفته قبل از آغاز جام، به ناگاه به جام فراخوانده شدند در برابر انگلستان به تساوی (0-0) رسیدند آنها هرچند تیر دروازه رقیب را به لرزه درآوردند امّا در مجموع خوش‌شانس بودند که مساوی کردند. در روز دوم بازی‌های این گروه موجب صدرنشینی سوئد شد. این تیم دانمارک را (1-0) برد. فرانسه و انگلستان هم (0-0) شدند. دانمارک با پیروزی (2-1) برفرانسه ناباورانه به دور دوم رسید و پلاتینی فهمید که بهترین کار این است که برای همیشه مربیگری را کنار گذارد.

شگفتی دانمارک تکمیل شد

امّا در نبرد حیثیتی هلند و آلمان، هلندی‌ها کوبنده ظاهر شدند و طی ربع اول بازی دو گل زدند! نتیجه پایانی بازی (3-1) شد و سهم فان‌باستن بزرگ ضربه‌ای چکشی بود که به تیر دروازه خورد و گل نشد!

هلند در برابر دانمارک هم به مشکل خورد. دنیس برگ کمپ گل دقیقه 5 هنریک لارسن را جبران کرد. امّا لارسن باز هم گل زد و هلند برای تساوی تا دقیقه 85 به آب و آتش زد! سرانجام بازی به پنالتی کشیده شد و وقتی «پیتر اشمایکل» دروازه‌بان دانمارکی پنالتی مارکو  فان‌باستن را گرفت کار هلند مدافع قهرمانی به پایان رسید!

شگفتی دانمارک به قدری عظیم بود که کسی به اشتباهات برونو گالر سوییسی در فینال نیندیشد آلمان‌ها در فینال حملات فراوانی کردند امّا از پس «اشمایکل» برنیامدند. در دقیقه 19 داور خطایی آشکار را نزدیکی دروازه آلمان‌ها نادیده گرفت و ثانیه‌هایی بعد همان توپ با شوت سهمگین «نیسن» به گل تبدیل شد. «کیم ویلفورت» نیز در دقیقه 76 توپ را با دست استپ و دو مدافع آلمان را محو کرد. شوت اول گل دوم بازی را رقم زد و افسانه دانمارک 92 تکمیل شد. «پله» اسطوره فوتبال برزیل هم در استادیوم حاضر بود و یک بار دیگر دید که پیش‌بینی‌اش درباره نتیجه بازی غلط از آب درآمده است!!!

نظر خود را درباره «دانمارک و عجیب ترین قهرمانی یک کشور در رقابت های یورو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دانمارک و عجیب ترین قهرمانی یک کشور در رقابت های یورو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.