زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی لاریسا لاتی نینا

بیوگرافی لاریسا لاتی نینا

لاریسا لاتی نینا تا قبل از ظهور مایکل فلپس به عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ شناخته می شد.
نام و نام خانوادگی لاریسا لاتینینا (Larisa Latynina)
تاریخ تولد 27 دسامبر 1934
محل تولد کرسون ـ اوکراین شوروری
حرفه ورزشکار ژیمناست

 

لاریسا لاتینینا از تولد تا ورود به مدرسه 

لاریسا لاتینینا (Larisa Latynina) در 27 دسامبر 1934 در کرسون واقع در اوکراین شوروری به دنیا آمد. نام کامل او لاریسا سِمیونوونا دیریی بود. تنها 11 ماه از عمر لاریسا گذشته بود که پدرش، سِمیون آندره یِویچ دیریی، همسر و فرزند خود را ترک کرد و لاریسای کوچک توسط مادرش بزرگ شد. مادر او زنی بی‌سواد بود که مجبور بود به عنوان نظافتچی در خانه‌های دیگران کار کند. پس از آن هم تا پاسی از شب باید به شغل دوم خود که نگهبانی بود، می‌پرداخت تا هزینه زندگی خود و دخترش را تأمین کند. او تا مدت‌ها انتظار بازگشت همسرش را می‌کشید اما این اتفاق هرگز نیفتاد و سمیون که متصدی ماشین‌های مخصوص تیراندازی در جنگ و تفنگ‌های ارتشی بود، در نبرد استالینگراد کشته شد. در چنین شرایطی لاریسا به مدرسه رفت در حالی که نام خانوادگی مادرش روی او گذاشته شد.

ورود لاریسا لاتینینا به ورزش ژیمناستیک 

لاریسا لاتینینا در دوران مدرسه به باله می‌پرداخت و به لطف علاقه و جدیت در این هنر، بدنش انعطاف‌پذیر و قدرتمند شد. شاید اگر یک اتفاق ساده در زندگی او رخ نمی‌داد، او هرگز به ژیمناستیک روی نمی‌آورد و تبدیل به بالِرینی بزرگ می‌شد، اما ناگهان مربی باله او راهی شهر خِرسون شد. لاریسا این امکان را نداشت که او نیز به این شهر برود و به این ترتیب ناچار شد تمریناتی جدید با مربیانی جدید انجام دهد. چنین شد که لاریسا به ژیمناستیک روی آورد. او در سال 1953 تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رساند.

The Time Larissa Latynina Won Five Gold Medals While Four-Months Pregnant –  An Old School Gymnastics Blog

12 سال حضور لاریسا لاتینینا در تیم ملی 

لاتینینای جوان بعد از دبیرستان باید راهی دانشگاه پلی تکنیک لنین می‌شد. این دانشگاه در شهر کی‌یِف بود. در این شهر، انجمن ورزشی بوره وِستنیک قرار داشت و لاریسا در این انجمن، امکاناتی بیشتر و بهتر برای تمرین در اختیار داشت. او آن قدر پیشرفت کرد و درخشید که در 19 سالگی به عنوان یکی از اعضای تیم ملی ژیمناستیک شوروی راهی مسابقات جهانی 1954 شد که در رم، پایتخت ایتالیا، برگزار می‌شد. در پایان این رقابت‌ها تیم شوروری برنده مدال طلا شد و لاریسا لاتینینا نیز از آن به بعد عضو این تیم باقی ماند. حالا می‌توانست به قهرمانی در مسابقات انفرادی ژیمناستیک نیز فکر کند.

رقابت لاریسا لاتینینا با کلتی در المپیک 1956

شروع فتوحات لاریسا در المپیک 1956 بود. او که چهره‌ای نورَس و تازه وارد در ژیمناستیک به حساب می‌آمد، با ارائه حرکاتی زیبا با آگنس کِلِتی (Ágnes Keleti) مجار ستاره آن روزهای ژیمناستیک رقابتی پایاپای برگزار کرد و برنده چهار مدال طلا شد. اتفاقی که مدعیان و علاقه‌مندان را حیرت زده کرد. در این مسابقات کلتی چهار طلا از چهار طلای اسباب‌ها را برنده شد. البته در بخش مجموع، این لاتینینا بود که به لطف ضعف کلتی در پرش از خرک سرانجام با امتیاز 74.933 قهرمان شد و کلتی را با امتیاز 74.633 صاحب مدال نقره کرد. در پایان این مسابقات لاتینینیا موفق شد چهار طلا در مجموع، حرکات زمینی، بخش تیمی و پرش از خرک کسب کند. علاوه بر این، او صاحب یک نقره در پارالل و یک مقام سوم در حرکات موزون با وسایل قابل حمل در بخش تیمی شد.

طلای مشترک برای لاریسا لاتینینا و آگنس کلتی

از نکات جالب توجه رقابت این دو ژیمناست، مدال طلایی بود که به صورت مشترک در حرکات زمینی به این دو رسید تا در این مسابقه خبری از مدال نقره نباشد. در این رقابت نمایندگان شوروری و مجارستان به امتیاز 18.733 رسیدند و با هم مدال طلا گرفتند در حالی که نماینده رومانی النا لیوستیانو با کسب امتیاز 18.700 مدال برنز گرفت.

لاریسا لاتینینا، مادر قهرمان

یک سال بعد، نوبت به رقابت‌های قهرمانی اروپا رسید. لاتینینا نخستین کسی بود که هر پنج طلای بخش انفرادی این مسابقات را از آن خود کرد. در سال 1958 او چنین شاهکاری را در مسابقات قهرمانی جهان نیز تکرار نمود. او در شرایطی قهرمان مجموع اسباب‌ها شد که تنها پنج ماه بعد از این قهرمانی، دخترش تاتیانا به دنیا آمد. تا آن زمان سابقه نداشت که قهرمانی بعد از به دنیا آوردن فرزند، دوباره با قدرت سابق به مسابقات بازگردد. اما لاریسا لاتینینا بالاتر از تمام قهرمانان پیش از خود بود. بعد از تولد تاتیانا، او مدتی کوتاه از ژیمناستیک دور بود و بعد از آن تمرینات خود را از سر گرفت و به شکلی عجیب دوباره به روزهای درخشان خود بازگشت. هفت ماه از تولد فرزندش گذشته بود که او در مسابقات قهرمانی کشور خود شرکت کرد و پس از آن بود که باز هم برای مسابقات بین‌المللی آماده شد. آن گاه نوبت به بازی‌های المپیک رم رسید.

اقتدار ژیمناست های روس

در المپیک 1960 رقبای اصلی لاتینینا هموطنانش بودند. اما نه موراتوا و نه آستاچووا حریف وی نشدند و او این بار با امتیاز 77.031 به یک برد قاطع دست یافت. در رقابت‌های المپیک رم لاتینینا علاوه بر طلای مجموع، تیمش را یاری کرد که به مقام نخست دست یابد. در این مسابقات او سه طلا در مجموع حرکات انفرادی، حرکات زمینی و بخش تیمی کسب کرد. علاوه بر آن، یک مقام دوم در پارالل و نقره‌ای دیگر در چوب موازنه و یک برنز در پرش از خرک به دست آورد. در این مسابقات روس‌ها مقتدرتر از همیشه ظاهر شدند و به جز یک مدال طلا برای اوا بوساکووا نماینده چکسلواکی، تمام عناوین قهرمانی به زنان روس رسید.

رقابت ورا چاسلاوسکا با لاریسا لاتینینا

از سال 1961 با ظهور ورا چاسلاوسکا ژیمناست اهل چکسلواکی رقابت این دو به اوج خود رسید و دیگر هیچ یک از آن‌ها نتوانستند راحت به عنوان قهرمانی دست یابند. لاتینینا در المپیک 1964 مدال نقره مجموع حرکات را پس از چاسلاوسکا از آن خود کرد. او همچنین در خرک نیز دوم شد. لاریسا همچنین دو طلا در بخش تیمی و حرکات زمینی نیز به خود اختصاص داد و با دو برنز در پارالل و چوب موازنه مدال‌های خود از مسابقات توکیو را به عدد شش رساند. با این حال، دو سال بعد چاسلاوسکا به اوج رسید تا لاتینینا تنها یک نقره در بخش تیمی کسب کند.

 

 لاتینینا یکی از معدود ورزشکاران المپیکی بود که صاحب 9 طلا در این رقابت‌ها شده بود ( دیگر ورزشکاران عبارتند از پاوو نورمی دونده فنلاندی و کارل لویس دونده آمریکایی). علاوه بر این، لاتینینا یکی از سه ورزشکار زنی است که در یک رقابت المپیکی سه بار مدال طلای المپیک را از آن خود ساخته است.

لاریسا لاتینینا، مربی تیم ملی

لاتینینا در سال 1966 از تیم ملی ژیمناستیک و حضور در مسابقات بزرگ، خداحافظی کرد. بعد از آن، مربی تیم ملی کشورش شد و در سه المپیک 1968، 1972 و 1976 هدایت دختران ژیمناست روس را بر عهده داشت. در سال 1980 و به هنگام میزبانی شهر مسکو در بازی‌های المپیک، او مسئول سازماندهی رقابت‌های ژیمناستیک المپیک شد.

آن چه به فتوحات او ارزش و اعتبار بیشتری می‌بخشد، این است که او دو بار به علت بارداری و وضع حمل از میادین دور بود و هر بار وقفه‌ای یک ساله در تمریناتش ایجاد می‌شد اما در بازگشت درخشان‌تر از پیش در رقابت‌ها حضور می‌یافت.

لاتینینا با تکنیک و استیل جذاب خود، ژیمناستیک را در سطح جهانی محبوب ساخت و اگر شوروی مسابقات اروپایی 1963 را تحریم نمی‌کرد، بی‌شک مدال‌های لاریسا بیش از این می‌شد که اکنون هست. او در عصر خود تحولی در ژیمناستیک به وجود آورد و در این رشته مبتکر بسیاری از حرکات نوین بود.

نظر خود را درباره «بیوگرافی لاریسا لاتی نینا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی لاریسا لاتی نینا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.