زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی اولدریخ نژدلی

بیوگرافی اولدریخ نژدلی

اولدریخ نژدلی معروف به كریستال بوهمیا (چكسلواكی) برترین گلزن جام‌جهانی 1934 بود.

مهدی زارعی- متولد 13 دسامبر 1909 در زبراك كشور بوهمیا. نژدلی زمانی فوتبال را در تیم زبراك آغاز كرد كه چند سالی از پایان جنگ جهانی اول و تبدیل نام كشور بوهمیا به چكسلواكی می‌گذشت. چندی بعد او به تیم راكوونیك پیوست، اما دوران طلایی فوتبال او به دهه 30 بازمی‌گردد. زمانی كه عضو اسپارتا پراگ شد و با این تیم دوره‌ای درخشان را در بازی‌های میتروپا كاپ* آغاز كرد. در همین ایام چكسلواكی با پیروزی بر لهستان جواز حضور در دومین جام‌جهانی را به دست آورد. جایی كه كریستال خالص بوهمیا با بازی جلوی هافبكهای تیم خود و پشت‌سر مهاجم سمت چپ تیم آنتونین پوچ تأثیرگذارتر از همیشه ظاهر شد. گل او سبب پیروزی (2-1) بر رومانی و صعود به دور یك‌چهارم نهایی جام شد. در این مرحله نیز او با گل خود نتیجه دیدار با سوییس را (3-2) كرد و آن‌گاه نوبت هت‌تریك برابر آلمان فرارسید. نژدلی در فینال موفق به گلزنی نشد تا تك‌گل پوچ برای قهرمانی كافی نباشد؛ با این حال به عنوان آقای گل جام 1934 برگزیده شد. پس از جام‌جهانی، او به درخشش در میتروپاكاپ با باشگاه اسپارتاپراگ ادامه داد به طوری كه به هنگام خداحافظی از فوتبال 162 گل برای این تیم به ثمر رسانده بود. نژدلی در سال 1937 یكی از بازیكنان تیم منتخب اروپای مركزی در برابر تیم منتخب اروپای غربی بود و آن‌گاه نوبت به جام 1938 رسید. چكها آمادة انتقام از ایتالیا بودند زیرا شكست دوره قبل خود از آتزوری را تنها در اثر میزبانی حریف می‌دانستند. كریستال بوهمیا در وقت اضافی دیدار با هلند گلزنی كرد و آن‌گاه با گل خود به برزیل، بازی را مساوی كرد تا كار به دیدار تكراری كشیده شود. اما پای او در این مسابقه شكست و چكها نیز در غیاب او و در دیدار تكراری باختند تا رؤیای مسابقه با ایتالیا در نیمه نهایی این جام برای همیشه از بین برود. بدیهی است كه در چنین شرایطی خبری از نژدلی در تیم منتخب جام نباشد (برخلاف دوره قبل جام). اندكی بعد نیز وقوع جنگ جهانی دوم در سال 1939 موجب تعطیلی فوتبال شد. نژدلی تا آن زمان در 44 بازی ملی 28 گل به ثمر رسانده بود. او در 11 ژوئن 1990 درگذشت.

*این مسابقات از سال 1927 به پیشنهاد «هوگومیزل» اتریشی با شركت باشگاههای برتر یوگسلاوی، اتریش، چكسلواكی و مجارستان آغاز شد و پس از جام لیپتون دومین رقابت بین‌المللی باشگاهی در سراسر جهان بود. بسیاری میتروپاكاپ را نیای جام قهرمانان اروپا می‌دانند.

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی اولدریخ نژدلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی اولدریخ نژدلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.