زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی آرچی هاهن

بیوگرافی آرچی هاهن

بسیاری معتقدند كه برای سریع دویدن به اندامی كشیده نیاز داریم و كوتاه قامتان هرگز توانایی درخشش در مسابقات بزرگ را ندارند.

چگونه می‌توان درخشش آرچی هاهن دونده 165 سانتیمتری و 59 كیلوگرمی را در دوهای سرعت توجیه كرد؟

آرچی هاهن در 14 سپتامبر 1880 در دادگویل ایالات متحده متولد شد. از كودكی بسیار سریع بود ولی این استعداد ذاتی در سایه هیكل كوچك او قرار گرفته بود تا جایی كه او تا پایان 19 سالگی هرگز در مسابقه‌ای رسمی شركت نكرده بود.

 آرچی در سال 1900 وارد دانشگاه میشیگان شد و در همان سال در مسابقه‌ای به نمایندگی از دانشگاه خود شركت كرد. از همان روز مشخص شد كه استعدادی كم‌نظیر در دوهای سرعت كشف شده است. چنین بود كه دانشجوی رشته حقوق دانشگاه میشیگان تا سال 1904 بدل به امید اول كسب مدال طلا در دوهای سرعت شد.

مسابقات المپیك 1904 در لس‌آنجلس برگزار می‌شد و این فرصتی مناسب بود تا هاهن نام خود را در سطح جهان پرآوازه سازد. او ابتدا در مسابقه دوی 60 متر با زمان 7 ثانیه قهرمان شد و آنگاه در دوی 200 متر شركت كرد. او از ابتدا تا خط پایان پیشتاز مسابقه بود و وقتی از خط پایان گذشت، زمان 21.6 ثانیه را برجای نهاده بود. سپس نوبت به تعیین سریعترین مرد جهان رسید.

در رقابت مهیج دوی 100 متر، یك استارت سریع از دونده كوتاه‌قامت، از همان ابتدا او را از بقیه پیش انداخت و در پایان مسابقه، او با اختلاف دو متر نسبت به نیت كارتل قهرمان شد و به سومین مدال‌های خود دست یافت. دو سال بعد بازی‌هایی به سبك المپیك و به مناسبت دهمین سالگرد شكل‌گیری المپیك نوین در آتن (یونان) برگزار شد. هاهن باز هم در دوی 100 متر با یك استارت سریع از دیگران پیش افتاد. فی مورتون رقیب او هرچه كرد، نتوانست اختلاف خود را با آرچی از بین ببرد و دونده ریزنقش با اختلاف یك متر قهرمان شد. برای كسانی كه المپیك سنت لوییز را به یاد داشتند، این قهرمانی چیز عجیبی نبود. هاهن در سنت لوییز در حالی به ركورد 11.0 ثانیه دست یافت كه باد در هنگام مسابقه در جهت مخالف می‌وزید... سریعترین مرد جهان پس از پایان دوران قهرمانی و اتمام دوره تحلیل در دانشگاه، هرگز به سراغ رشته حقوق نرفت. او با علاقه به مربیگری جوانان پرداخت و كتابی هم درباره دوی سرعت نوشت. كتاب چگونه سریع باشیم یك نمونه كلاسیك كتاب‌های دوومیدانی به شمار می‌آید. آرچی هاهن سریعترین مرد جهان در اوایل قرن بیستم، در 21 ژانویه 1955 درگذشت.

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی آرچی هاهن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی آرچی هاهن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.