زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگی نامه محمدعلی کلی

زندگی نامه محمدعلی کلی

در میان بوکسورهای بزرگ تاریخ، نام محمدعلی بوکسور آمریکایی درخشان تر از سایرین دیده می شود.

در تاریخ 1395/03/15 محمدعلی کلی ستاره سابق بوکس جهان به دلیل بیماری شدید در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت. او به هنگام مرگ، 74 سال داشت.

به گزارش آسمونی خبرگزاری فرانسه نوشت: خانواده محمد علی کلی در بیانیه ای درگذشت قهرمان آمریکایی بوکس را در سن 74 سالگی در بیمارستان شهر فینیکس در ایالت اریزونای آمریکا اعلام کرد. پاپ گونل سخنگوی خانواده گفت: محمد علی کلی پس از سال ها رویارویی با بیماری پارکینسون، در سن 74 سالگی درگذشت.

در این بیانیه اضافه شده است: قهرمان سه دوره جهانی سنگین وزن بوکس، عصر جمعه (به وقت محلی) فوت کرد. او توضیح داد که جنازه مشهورترین بوکسور جهان در زادگاهش "لویسفیل ایالت کنتاکی آمریکا" تشییع خواهد شد. وی ادامه داد که خانواده محمد علی کلی می خواهد از همه کسانی که با ایده ها، دعاها و حمایت ها با خانواده همراهی کردند تشکر کند و خواستار رعایت حوزه خصوصی خانواده است.

"کلی" روز پنجشنبه وارد بیمارستان شده بود. محمد علی، قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان بود که فعالیت های وی درجریان جنبش مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار، نام او را در تاریخ سیاسی آمریکا نیز ماندگار کرد. به گزارش ایرنا به نقل از ان بی سی نیوز، وی برای بیش ازسه دهه ازبیماری پارکینسون رنج می برد که به تدریج میان او و دنیای حرفه ای بوکس فاصله انداخت.

کلی تا همین اواخر نیز از فعالیت های سیاسی دست نکشید و ماه دسامبر گذشته طی بیانیه ای از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری به علت اظهاراتش در مورد 'ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا' انتقاد کرد. محمد علی پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود. او از دوازده سالگی مشت زنی را شروع کرد و 10 سال بعد (1964) قهرمان بوکس جهان شد.

سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد. او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی دهد. پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی اش هم از او سلب شد. کلی که به اتهام 'فرار از خدمت' گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که در آغاز دهه 70 میلادی دادگاه عالی آمریکا محکومیت وی را لغو کرد. محمدعلی کلی در سال 1372 به ایران نیز سفر کرد و از نمایشگاه کتاب تهران بازدید نمود.

muhammadali-clay
muhammadali-clay

25 فوریه 1964 مشت زنی به نام کاسیوس کلی در رده سنگین وزن، برای نخستین بار قهرمان جهان شد. مشت زنی که به نام محمدعلی در ذهن ها جاودان شد. کلی در زمانی که سیاهان در آمریکا شهروند درجه دو بودند، خود را زیباترین می نامید... او به میانه رینگ می آید، چرخی می زند و به بالا می پرد. سانی لیستون، قهرمان مشت زنی، تسلیم شده است. محمدعلی کلی فریاد می زند:

 

من پادشاهم، من بزرگ ترینم.

 

25 فوریه 1964 است. کاسیوس کلی که با نام کوچک محمدعلی بهتر شناخته می شود، برای نخستین بار قهرمان مشت زنی جهان در رده سنگین وزن می شود. این آغاز یک تاریخ است.

muhammadali-clay2
muhammadali-clay2

کلی در مورد خود می گوید:

 

 

من خطرناکم، من درخت انداخته ام، با تمساح جنگیده ام، نهنگ شکار کرده ام، رعد را به زندان انداخته ام و به برق دستبند زده ام، هفته گذشته یک صخره را کشتم، من سریع ام ... سریع.

 

 

شیوه خاص صحبت کردن کاسیوس کلی که در سال 1942 در خانواده ای فقیر به دنیا آمده، او را به سرعت به شهرت رساند. بخت در سن 22 سالگی به سراغ او آمد: او موفق شد به رقابت نهایی قهرمانی جهان راه یابد. همه نگاه ها به حریف پرآوازه او، سانی لیستون بود. لیستون اما در راند ششم به دلیل آسیب دیدگی دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کلی برای نخستین بار قهرمان جهان شد. پس از این تاریخ بود که نام کلی بر سر زبان ها افتاد; از یک سو به دلیل طرز مشت زدنش و از سوی دیگر به خاطر درشت گویی هایش.

او همواره با سخنانش نگاه ها را به سوی خود جلب می کرد. زمانی که بر لیستون پیروز شد، گفت:

 

من یک هیولای بزرگ و بد طینت را شکست دادم که همه را شکست داده و کسی حریفش نبود. تا این که ناشناخته ای به نام کاسیوس کلی از کنتاکی آمد و او را متوقف کرد، کسی را شکست داد که دو بار پترسون (قهرمان مشت زنی) را مغلوب کرده بود.

 

کلی پیش از مسابقه لیستون را "خرس پیر و زشت" خوانده بود. خود را هم با گردن آویزی که روی آن "شکارچی خرس" نوشته شده بود، در برابر دوربین عکاسان قرار می داد. نورمن میلر، نویسنده ای که به مفهومی به نام "علی" (محمدعلی کلی) پرداخته، این حرکات او را استراتژی های از پیش اندیشیده شده می داند:

 

او فهمیده بود که پیروزی در مشت زنی تا حد بسیار زیادی به اعتماد به نفس مربوط است. کلی تمام تلاش خود را کرد که حریف را پیش از رقابت ناراحت و از نظر روحی ضعیف کند. حریف باید عصبی و آشفته باشد، تا علی راحت تر با او مواجه شود. او به شیوه ای باورنکردنی به هدف خود دست یافت.

 

اما تنها زبان کلی در آن رقابت، تند و تیز نبود. او چالاک بود و با زبان بدنش هم حریف را تحریک می کرد، به عنوان مثال در هنگام مبارزه، به جای آن که دست هایش را گارد صورتش کند، آنها را به پایین می آویخت. نوع جنگیدن او منحصر به فرد بود، او به دور حریف خود می رقصید. این مشت زن 191 سانتی متری در مورد خود می گوید:

 

من همچون پروانه بال می زنم و مثل زنبور نیش.

 

یان فیلیپ ریمتسما، نویسنده دیگری که زندگی و رفتار کلی را زیر نظر داشته، معتقد است که این بوکسور برای سفیدپوستان آمریکا در سال های آغازین دهه 1960 یک تحریک جدی به شمار می آمد. به گفته این نویسنده، کلی کسی نبود که حاضر باشد از مواضع خود عقب بنشیند، به قواعدی پایبند باشد یا در برابر خبرنگاران ادب را رعایت کند. او درست در همان زمانی که احساس می شد، جامعه سیاه پوست در بسیاری موارد پایین تر از سفیدپوستان است، همواره می گفت که زیباترین است. ریمتسما این رفتار را سیاست کلی می داند.

muhammadali-clay3
muhammadali-clay3

 

کلی به اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. سرسختی او در زمانی که شکست ناپذیر به نظر می رسید و 8 بار از مقام قهرمانی جهان دفاع کرده بود، ترمز موفقیت هایش شد. هنگامی که در سال 1967 برای جنگ در ویتنام به خدمت فرا خوانده شد، سر باز زد و در پی آن به 5 سال حبس محکوم شد. کلی با پرداخت پول، از زندان جان به در برد، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد. با وجود این، در مدت سه سالی که اجازه مشت زنی نداشت، همچنان در این عرصه حاضر بود:

 

من به خاطر پرستیژ یا به دلایل شخصی مبارزه نمی کنم. من می جنگم که به برادرانم که در آمریکا روی زمین خوابیده اند، روحیه بدهم، سیاهانی که با کمک های دولتی زنده اند، سیاهانی که چیزی برای خوردن ندارند، سیاهانی که چیزی از خود نمی دانند و سیاهانی که آینده ای ندارند.

 

سال 1971 بود که کلی بار دیگر به رینگ بازگشت و نخستین شکست حرفه ای خود را پس از سال ها، در برابر جو فریزیر پذیرفت. به نوشته ی پایگاه اینترنتی "دویچه وله"، بسیاری، در پی این حادثه، نام او را از سیاهه ی "اسطوره ها" بیرون کشیدند، اما کلی باز هم به اوج بازگشت و دو بار دیگر قهرمان جهان شد. موفقیتی که هنوز هیچ مشت زنی آن را به دست نیاورده است.

نظر خود را درباره «زندگی نامه محمدعلی کلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نامه محمدعلی کلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.