زمان مطالعه: 2 دقیقه
رویایی ترین تیم ملی بسکتبال ایران

رویایی ترین تیم ملی بسکتبال ایران

حالا که بسکتبال ایران فرسنگ ها از روزهای خوش دهه 80 فاصله گرفته، مشخص می شود که کار بسکتبال ایران در آن روزها تا چه اندازه دشوار بود.

مهدی زارعی- وقتی تیم ملی بسکتبال ایران راهی بازیهای آسیایی دوحه قطر شد، بعد از مدتها علاقه مندان امیدوار بودند که بسکتبال ایران سنت شکنی کرده و صاحب مدال بازیهای آسیایی شود. مدالی که تنها یک بار در اولین دوره بازیها در سال 1951 به دست آمده بود و بعد از آن، به یک رویای محال بدل شد.

با این حال از ابتدای دهه 80 بود که شرایط بسکتبال شروع به تغییر کرد. اوج این تحولات در سال 2004 به چشم خورد. زمانی که ایران در مسابقات زیر 18 سال آسیا که در بنگلور هند برگزار می شد، مقتدرانه و با هشت پیروزی پیاپی مقابل تیمهایی چون تایپه، کره جنوبی قهرمان آسیا شد و چند هفته بعد در رقابتهای زیر 20 سال آسیا که در تهران برگزار شد، قطر، لبنان، کویت و چین همگی تیمهایی بودند که مقابل ایران سر تسلیم فرود آوردند تا ایران در این رده سنی هم قهرمان آسیا شود.

فقط کافی بود این نسل درخشان و جوان به خوبی تا رسیدن به تیم ملی بزرگسالان مدیریت شوند و ایران در این رده هم به ژاپن و اردن رقبایی بودند که در برابر ایران شکست خوردند و ایران عنوان سوم بازیها را از آن خود کرد. اولین مدال در بخش بزرگسالان توسط نسلی جوان و پرامید.

اما رقابتهای قهرمانی آسیا در سال 2007 شرایطی متفاوت با بازیهای آسیایی داشت. در این رقابتها همه ناچار بودند برای قهرمانی مسابقه بدهند. چین میزبان، یک سال بعد در بازیهای المپیک میزبان بود و اتوماتیک به بازیها صعود می کرد. به این ترتیب تنها قهرمان آسیا نماینده این قاره کهن در بازیهای المپیک می شد. دیگر حتی نایب قهرمانی هم در این رقابتها ارزشی نداشت و ایران که تا آن روز هرگز قهرمان آسیا نشده بود، کاری دشوار در پیش داشت.

کار تیم ملی با برتری مقابل اردن، فیلیپن و چین در مرحله گروهی آغاز شد و در دور دوم مقابل قطر و چین تایپه هم ادامه پیدا کرد. اما شکست مقابل لبنان، نشان داد که رسیدن به المپیک، کاری بسیار دشوار است. ایران به عنوان تیم دوم راهی نیمه نهایی شد و قزاقستان را شکست داد تا فینالیست شود. حریف این تیم، مجددا لبنان قدرتمند بود که کره جنوبی را شکست داد و به فینال رسید.

اما در فینال، شرایط با نبرد اول دو تیم متفاوت بود و هیچ نشانی از بازی قبل نبود که لبنان(82-60 ) پیروز شده بود. ایران از کوارتر نخست، از حریف پیش افتاد و این روند را در کوارتر دوم ادامه داد. اما در کوارتر سوم احتلاف به دو امتیاز کاهش یافت. نگرانی ها به اوج رسید اما باز هم درخشش ملی پوشان ادامه پیدا کرد و (74-69) به پیروزی دست یافتند. رایکو تورومَن مربی اهل صربستان و علی دورقی، امیر امینی، جواد داوری، مهدی کامرانی، صمد و آیدین نیکخواه بهرامی، محمدرضا اکبری، حامد آفاق، جابر روزبهانی، اوشین ساهاکیان، موسی نبی پور و حامد حدادی مردان تاریخسازی بودند که پیرترین آنها آیدین و کامرانی 25 ساله بودند و 10 بازیکن کمتر از 25 سال داشتند. آنها به انتظار المپیک نشستند.

بالاخره ایران در سال 2008 در بازیهای المپیک پکن شرکت کرد. دیدار افتتاحیه مسابقات بین تیمهای روسیه و ایران برگزار شد و بعد از آن مسابقه، کشورمان در برابر لیتوانی، استرالیا، آرژانتین و کرواسی به میدان رفت. تیمهای قدرتمندی که تنها در المپیک این فرصت نصیب تیمی می شد تا با همگی آنها یکجا بازی کند. این افتخار پایان بخش دوران شیرین و چهار ساله ای بود که در اوج به پایان رسید؛ در بازیهای المپیک.

نظر خود را درباره «رویایی ترین تیم ملی بسکتبال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رویایی ترین تیم ملی بسکتبال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.