زمان مطالعه: 3 دقیقه
برونو کونتی، اسطوره آ. اس. رم و بازیکنی با لقب مارا-زیکو

برونو کونتی، اسطوره آ. اس. رم و بازیکنی با لقب مارا-زیکو

تا قبل از ظهور فرانچسکو توتی، از برونو کونتی به عنوان یکی از بزرگ ترین اسطوره های تاریخ باشگاه آ.اس رم ایتالیا یاد می شد.

برونو کونتی یکی از بزرگ ترین وینگرهای تاریخ فوتبال ایتالیا در روز 13 مارس 1955 در نه تونوی ایتالیا متولد شد. کونتی که یکی از هفت فرزند یک بنا بود، ابتدا به بیس بال روی آورد اما اندکی بعد فوتبال را جایگزین بیس بال کرد.

 وی کار را از باشگاه رم شروع کرد و به جز فصل های 76-75 و 79-78 که باشگاه او را به صورت قرضی به جنوا واگذار کرد، هرگز پیراهن رم را از تن خارج نکرد.

 برونو اولین بازی خود را برای بزرگسالان رم در سال 1973 انجام داد و تا سال 1991 در این تیم حضور داشت. کونتی طی این سالها 304 بار برای رم به میدان رفت و 34 گل نیز برای این تیم به ثمر رساند. کونتی با رم موفق شد سری آ را در فصل 83-82 فتح کند. در این رقابتها رم در 30 مسابقه لیگ، صاحب 16 برد،11 تساوی و 3 شکست شد و با 43 امتیاز و چهار امتیاز برتری نسبت به یوونتوس نایب قهرمان، فاتح سری آ شد. این دومین قهرمانی رم در تاریخ لیگ ایتالیا به شمار می آمد. در آن مسابقات تیمهای اینتر و هلاس ورونا هم سوم و چهارم شدند.

کونتی همچنین پنح بار با تیم رم موفق شد کوپا ایتالیا را بالای سر ببرد. اولین بار و در فصل 80-79 رم در حالی به فینال رسید که مسابقات حذفی در 7 گروه پنج تیمه برگزار شد و از هر گروه یک تیم به دور یک چهارم نهایی رسید. رم هم در رقابت با تیمهای آسکولی، پروجا، سامپدوریا و باری صدرنشین شد، در یک چهارم نهایی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت(6-2) میلان را در هم کوبید و پس از برد(3-1) مقابل ترنانا به فینال این مسابقات صعود کرد. تک بازی فینال در برابر تورینو در استادیوم الیمپیکو رم برگزار شد و پس از تساوی بدون گل، کار به ضربات پنالتی کشید. در پنالتی ها رم اولین ضربه خود را از دست داد اما کونتی دومین ضربه را به گل بدل کرد و سرانجام گرگها پس از 6 ضربه به برتری (3-2) دست یافتند تا نخستین قهرمانی این تیم رقم بخورد.

رمی ها در سال 1981 به عنوان مدافع عنوان قهرمانی از مرحله یک چهارم نهایی وارد مسابقات شدند و با برتری مقابل فیورنتینا(2-1) و یوونتوس(1-0) راهی فینال شدند. هر دو مسابقه این تیم مقابل تورینو (1-1) خاتمه یافت و این بار هم رم با برتری(4-2) در ضربات پنالتی جام را بالای سر برد. کونتی هم همچون یک سال قبل، دومین پنالتی گرگها را به گل بدل ساخت.

در سال 1984 رم باز هم قهرمان جام حذفی شد. این بار رقابتهای گروهی در 8 گروه 6 تیمه برگزار شد و رم با 4 برد و یک تساوی راهی مرحله بعد شد. با صعود دو تیم از هر گروه، تیمهای مرحله یک هشتم نهایی رقابتهای خود را برگزار کردند و رم با برد(3-1) در برابر رجینا و برد(3-2) مقابل میلان، در نیمه نهایی حریف تورینو شد و این تیم را (4-1) شکست داد. حریف فینال این تیم ورونا بود. پس از یک تساوی(1-1) در ورونا، رمی ها در الیمپیکو حریف خود را (1-0) شکست دادند و کونتی یک بار دیگر کوپا ایتالیا را بالای سر برد.

دو سال بعد رم در مرحله گروهی بالاتر از مسینا، اسکولی، کامپوباسو، باری و کاتانتسارو قرار گرفت و با حذف تیمهای آتانلانتا، اینتر و فیورنتینا در فینال مقابل سامپدوریا ایستاد. جایی که باخت(1-2) در بازی رفت، با برتری(2-0) در بازی برگشت جبران شد و رمی ها باز هم فاتح جام حذفی شدند.

آخرین جام حذفی برونو در سال 1991 به دست آمد. فوجا، جنوا، یوونتوس، میلان و سامپدوریا تیمهایی بودند که قربانی گرگها شدند و سرانجام کونتی برای پنجمین بار جام حذفی ایتالیا را بالای سر برد.

اما بزرگ ترین افتخار زندگی کونتی در سال 1982 به دست آمد. وی که تنها دو سال قبل از جام جهانی پیراهن آتزوری را برای اولین بار به تن کرده بود با ایتالیا درخشید تا آتزوری پس از برتری مقابل تیم های آرژانتین، برزیل، لهستان و آلمان غربی برای سومین بار فاتح جام جهانی شود. در این بازی های وینگر27 ساله ایتالیایی چنان درخشید که یکی از بهترین های جام لقب گرفت و به وی لقب مارا-زیکو داده شد که ترکیبی بود از دو نام مارادونا و زیکو دو ستاره تیم های آرژانتین و برزیل.

کونتی مجموعا 47 بار برای آتزوری بازی کرد و 5 بار نیز موفق به گلزنی شد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «برونو کونتی، اسطوره آ. اس. رم و بازیکنی با لقب مارا-زیکو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره برونو کونتی، اسطوره آ. اس. رم و بازیکنی با لقب مارا-زیکو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.