زمان مطالعه: 3 دقیقه
بوقچی ها و مخالفت با حضور مربی اسطوره ای در ایران!

بوقچی ها و مخالفت با حضور مربی اسطوره ای در ایران!

زمان مدیریت محمد رویانیان بود که صحبت از حضور برونو متسو به پرسپولیس مطرح شد. اما در این شرایط علاوه بر نظر مدیرعامل، نظر بوقچی های پرسپولیس هم اهمیت داشت!

برونو متسو در فوتبال آفریقا و آسیا نامی به یادماندنی است. مردی متولد 28 ژانویه 1954 در فرانسه و در شهر کودرک برانش. شهری که در شمالی ترین نقطه فرانسه واقع است و تنها چند کیلومتر آن طرف تر، به مرزهای بلژیک می رسیم. به همین خاطر عجیب نیست وقتی در تیمهای دوران جوانی متسو، علاوه بر بازی در تیم هازبروک فرانسه، حضور در اندرلخت بلژیک را طی سالهای 1970 تا 1973 مشاهده می کنیم.

متسو از فصل 74-73 با بازی در خط میانی دانکرک حضور در تیمهای بزرگسالان را تجربه کرد و بعدها پیراهن تیمهای هازبروک( در فصل 75-74) و والنسین را به تن کرد. طی چهار سال بازی در والنسین 119 بار در لیگ به میدان رفت و 13 بار موفق به گلزنی شد. در 1979 راهی لیل شد و پس از دو سال حضور در این تیم، دورانی دو ساله را در نیس سپری کرد. روبو و بیووا آخرین تیمهای دوران بازیگری او بودند و وقتی در 1987 دنیای بازیگری را کنار گذاشت، بلافاصله مربیگری را آغاز نمود.

متسو 13 سال در فرانسه و تیمهایی چون لیل، والنسین و سدان مربیگری کرد و با این تیمهای متوسط هرگز افتخاری کسب نکرد. در سال 2000 فرانسه را ترک کرد و مدتی کوتاه مربی تیم ملی گینه شد. در همان سال از گینه به سنگال رفت و طی دو سال، این تیم گمنام را به چنان سطحی رساند که سنگال تا فینال جام ملتهای آفریقا 2002 صعود کرد و سرانجام راهی جام جهانی شد.

بعد از سنگال، او راهی آسیا و باشگاه العین شد تا العین را در سالهای 2003 و 2004 قهرمان لیگ امارات، در سال 2003 برنده سوپرکاپ و در فصل 03-2002 فاتح لیگ قهرمانان آسیا سازد. در سال 2004 امارات را به مقصد قطر ترک کرد و این بار با الغرافه افتخارات را یکی پس از دیگری تصاحب نمود. فتح لیگ ستارگان قطر در سال 2005، قهرمانی جام شیخ جاسم در سال 2006، دو بار نایب قهرمانی جام حذفی در سالهای 2006 و 2011 و فتح جام امیر قطر در سال 2011 عناوین پرشمار متسو طی دو دوره حضور در الغرافه بودند و او در این بین تا سال 2012 در الاتحاد عربستان، تیمهای ملی امارات و قطر و الوصل امارات نیز مربیگری و امارات را در سال 2007 قهرمان جام خلیج کرد.

پس از آن، مرد تاریخساز فرانسوی که با سنگال به جمع هشت تیم برتر جام جهانی رسیده بود و اولین مربی فاتح لیگ قهرمانان آسیا هم لقب گرفته بود به ایران آمد. در واپسین سال زندگی خود، متسو ایران را هم از نزدیک دید و از ماشین های آخرین مدل در خیابان ها حیرت کرد. صحبت های اولیه انجام شد اما این ها به منزله پایان کار نبود.  کمی بعد در تمرین پرسپولیس، لیدرها  برگه هایی را که تکثیر کرده بودند در دست داشتند و پخش می کردند. برگه هایی که آنها از رویانیان خواسته شده بود تا از انتخاب رویانیان به عنوان سرمربی تیم منصرف شود.

جالب این جاست که نظر این گروه کاملا به نظرات حجه الاسلام علیپور و علی کریمی نزدیک بود! آن ها اعتقاد داشتند آوردن برونو متسو که واسطه انتقالش ایجنتی رسمی است تیم را ناکام می کند. ایجنتی که پیش تر تومباکویچ را برای استیل آذین آورده بود. این مساله خشم مدیر پرسپولیس را به همراه داشت . رویانیان معتقد بود این رفتار ، برنامه ریزی شده است. در هر حال متسو ( یا به قول علی پروین آقا مستو!) با پرسپولیس قرارداد نبست و رفت  تا کسانی که حس می کردند موهای بلند او برای فوتبال ایران بدآموزی دارد، نفسی به راحتی بکشند.

مدتی بعد سرطان او اوج گرفت. متسو از آن دسته آدمهایی نبود که مرتبا با قیافه بیمار خود در برابر دوربین ها ژست بگیرند و شعر بخوانند. متسو را دیگر کمتر کسی دید و سرانجام وقتی در زادگاه خود از دنیا رفت، کسی تصویر بیمار او را به خاطر نداشت. متسو در خاطر فوتبالدوستان همان متسویی بود که با سنگال افتخارآفرینی کرده بود؛ حتی از دید همان مخالفان حضور مرد فرانسوی در تهران! طبق وصیت متسو، او را با قوانین اسلامی و در کشور سنگال به خاک سپردند که نمادی بود از عشق او به سنگال و خاطرات شیرینی که در این کشور رقم زده بود.

نظر خود را درباره «بوقچی ها و مخالفت با حضور مربی اسطوره ای در ایران!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بوقچی ها و مخالفت با حضور مربی اسطوره ای در ایران! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.