زمان مطالعه: 9 دقیقه
معرفی تمام دسته بندی های بردگیم

معرفی تمام دسته بندی های بردگیم

بردگیم ها دسته بندی مختلفی دارند که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

ورود به دنیای بازی های رومیزی برای افراد تازه وارد ممکن است کمی گیج کننده و سخت به نظر برسد. از شناخت برد گیم های معروف گرفته تا تلاش برای خریدن آن و ماندن بر سر دوراهی انتخاب می تواند تصمیم گیری را سخت کند. در نتیجه شناخت انواع و اقسام بردگیم می تواند شناخت ما را در انتخاب بهترین و مناسب ترین بردگیم یاری کند.

تجربه بازی های رومیزی و به خصوص بردگیم (بازی های تخته ای)، یکی از قدیمی ترین نوع سرگرمی به حساب می آید. اگرچه امروزه با پیشرفت بازی های ویدیویی ممکن است میزان استقبال از آنها پایین آمده باشد، اما هیچ نوع از بازی های ویدیویی در جمع های خانوادگی نمی توانند لذت تجربه حس مشاجره، برد، باخت، همکاری، خنده و ... را به صورت یکجا به در اختیار کاربران قرار دهد.

به طور کلی برد گیم ها یک دسته از بازیهای رومیزی به حساب می آیند، که در داخل بسته بندی آنها، مشخصا یک صفحه (از جنس های مختلفی چون پارچه، پلاستیک، چوب و ...) وجود دارد و بازی حول محور این تخته خواهد چرخید. بردگیم ها به خودی خود، یک اصطلاح کاملا عادی به حساب می روند و به شاخه های کوچکتری تقسیم می شوند. البته در نظر داشته باشید که اقلام موجود در بسته بندی بردگیم ها، ممکن است در دیگر دسته بندی ها نیز دیده شود، اما دلیل کلی تقسیم انواع بردگیم به دلیل ماهیت و روح کلی بازی است که در هنگام تجربه القا می شود.

انواع بردگیم

 انتزاعی

بوردگیم هایی در دسته بندی انتزاعی قرار میگیرند که از داستان و تم خاصی استفاده نمی کنند. به این منظور که در طول این تجربه این گونه از بازی ها، داستان هیچ دخالتی ندارد و در صورتی که تم خاصی در بازی وجود داشته باشد، به طور مثال جنگ، در حین تجربه، این حس به صورت کلی به شما منتقل نمی شود. از انواع و اقسام بازی هایی که در این دسته بندی قرار میگیرند می توان به بازی شطرنج، کندو (Hive)،آزول (Azule) اشاره کرد.

بازی Azule
بازی Azule

 

کنترل ناحیه

همانطور که از نام این دسته بندی پیداست، شما در طول تجربه بازی می بایست مناطق تحت حفاظت خود را کنترل کنید و در عین حال، نسبت به تسخیر نقاط دیگر اقدام کنید. این بردگیم ها معمولا جعبه بندی بزرگی دارند و پر از المان های ریز و درشت می باشد. بسته به دستورکار بازی ممکن است از تاس، کارت های قابل بازی و... نیز استفاده شود. 

بازی Blood Rage
بازی Blood Rage

 

این گونه از بازی معمولا با قدرت تصمیم گیری همراه خواهند بود و کوچک ترین اشتباه ممکن است باعث حذف بازیکن از بازی شود. از انواع بازی های این سبک می توان به بازی ریسک، Small World و Blood Rage اشاره کرد.

داستانی/لگاسی

بردگیم های داستانی، از داستان های غنی و به هم پیوسته برای پیشبرد روند تجربه، استفاده می کنند. معمولا به دلیل کاهش تکراری شدن بازی ممکن است بسته به وسعت جهان بازی و خلاقیت طراح، چندین سناریو مختلف درون بازی وجود داشته باشد. روند بازی نیز به این صورت می باشد که بازیباز می بایست در طول مسیر از نقطه ابتدا تا انتهای بازی را پیش رود و بسته به مناطق و موقعیت هایی که در آن قرار میگیرد، فرمان های اجرایی را انجام دهد. 

در این گونه بازی ها، تصمیماتی که توسط بازیباز گرفته می شود در روند داستان تاثیر به سزایی خواهد داشت و می تواند پیامد بازی را تغییر دهد. برای مثال ممکن است در طول مراحل بازی مجبور باشید از سد یک دشمن قدرتمند عبور کنید و یا یکی از دارایی های خود را از دست بدهید. در این صورت ممکن است همان دارایی را که از دست می دهید، در نقطه ای از روند بازی به کمک شما بیاید، اما در صورتی که آنرا از دست داده باشید، داستان بازی تغییر خواهد کرد.

بازی Betrayal
بازی Betrayal

 

علاوه بر این در مواردی از این بازی ها، قابلیت همه علیه بازی وجود دارد. به طوری که بازیکنان حاضر در بازی می بایست دست به دست یکدیگر دهند تا جلوی برنده شدن بازی را بگیرند و به نوعی با آن مقابله کنند. همچنین بسته به طراحی بازی، این گونه بازی ها ممکن است از حالت همکاری چندنفره، تک نفره و حالت های این چنینی بهره ببرد. از مثال های این دسته بندی می توان به بازی Charterstone، Betrayal و بازی Pandemic Legacy اشاره کرد.

جمع آوری کارت

در بازی های Deck Builder، علاوه بر استفاده از تخته، از کارت های بازی نیز استفاده می شود. هر بازیکن بازی را با چندین کارت مختلف آغاز می کند و در طول مسیر بازی از آنها استفاده می کند و یا کارت جدید به دست می آورد. این نوع از بازی ها، رفته رفته با نوع ساختن دست ترکیب شده است به نوعی که در طول روند بازی می توان اقدام به خرید و فروش کارت های مختلف کرد تا بهترین ترکیب را در اختیار داشت.

بازی Dominion
بازی Dominion

 

اما تفاوت بردگیم Deck Builder، در این است که شخصی سازی کارت های شما، هسته اصلی بازی را تشکیل می دهد. از انواع بازی های Deck Builder، می توان به بازی دومینیون، هری پاتر: جنگ هاگوارتز و Star Realms اشاره کرد.

ساخت دست

در این نوع از انواع برد گیم، بازیکنان از دست های مختلفی حین تجربه بازی استفاده می کنند و فقط یک دسته بندی واحد وجود ندارد. کارت های موجود در این دسته بندی تعداد بالایی دارند و قوانین استفاده از آنها متفاوت است. در این حالت، بازیباز می تواند نسبت به خرید و فروش کارت های خود اقدام کند و یا کارت ها را از طریق داستان بازی دریافت کند.

بازی Marvel Champions
بازی Marvel Champions

 

همچنین این گونه از بردگیم ها را می توان با افزودن کارت های جدید، توسعه داد و وسعت بازی را بزرگتر و تعداد کارت ها را بیشتر کرد. از انواع بازی های Deck Construction می توان به بازی های Magic: The Gathering و Marvel Champions اشاره کرد.

مهارتی

برخی از انواع بازی های تخته ای هستند که به مهارت بازی باز اهمیت به سزایی می دهند و از فعالیت های فیزیکی بهره می برند. در این گونه از بازی ها، بازیکنان می بایست نسبت به پیشبرد بازی از کل و یا جزئی از بدن خود استفاده کنند. یک نمونه کاملا آشنا برای بازی های مهارتی، بازی Jenga می باشد. حال این گونه بازی های مهارتی می توانند از تخته، تاس و ... نیز بهره ببرند.

بازی Catacombs
بازی Catacombs

 

از بازی های این دسته بندی می توان به Cube Quest، Catacombs و بازی Flick 'em Up اشاره کرد.

انتخابی

بردگیم های Drafting، به این صورت هستند که بازیکنان حاضر در بازی می بایست از بین آپشن های موجود، یک مورد را به دلخواه برگزینند و این روند تا جایی تکرار می شود که هر بازیکن، انتخاب مورد دلخواه خود را کرده است و بازی آغاز می شود. این انتخاب ها می تواند به صورت شانسی صورت بگیرد و یا به هر شخص یک کارت از ابتدا داده شود. 

بازی 7Wonders
بازی 7Wonders

 

این گونه از بازی ها معمولا بسته به گروهی که در دست بازیکنان قرار گرفته است، از قدرت های منحصر به فردی برخوردار باشد و یا سازه های ساخته شده شکل و شمایل متفاوتی داشته باشند. از بازی های این دسته می توان به بازی عجایب هفتگانه و Villagers اشاره کرد.

عبور از سیاه چال

بازی های عبور از سیاه چال (Dungeon-Crawler)، بازیکن را به دنیای خود وارد می کنند و در اصل این خود شما هستید که در حال عبور از تالارهای مختلف سیاه چال قرار میگیرید. این بازی ها از داستان های غنی و مختلفی بهره می برند و دنیای بزرگی نیز دارند. برای پیش برد این بازی ها ممکن است از دفترچه و یا کتابچه ای جهت روایت داستان بازی استفاده شود.

بازی Mansion of Madness
بازی Mansions of Madness

ماموریت اصلی شما در این بازی ها زنده ماند و رسیدن به پایان داستان است. مبارزه کردن در برابر دشمنان به صورت تکی و یا همکاری، یکی از شاخصه های اصلی این گونه از بازی ها به شمار می رود. به دلیل وسعت بزرگ این بازیها معمولا المان های کارتی نیز در آنها وجود دارد و بسته بندی بزرگی نیز دارند.

از انواع این بازی ها می توان به بازی Mansions of Madness و Star Wars:Imperial Assault اشاره کرد.

یوروگیم

این دسته بندی، از آنجایی به این نام شناخته می شود، که یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده و پیشتاز در ساخت بازی های رومیزی و بردگیم، کشور آلمان در برابر مدل بردگیم آمریکایی است. بعد از موفقیت آلمان در طراحی بازی های خانوادگی و نشاط آور، سایر کشورهای اروپایی از قبیل لهستان، ایتالیا و... دیگر کشورها اقدام به خلق دنیا و بازی های رومیزی خود کردند. یوروگیم ها معمولا بر پایه استراتژی می باشند و عنصر شانس نقش نسبتا کمی در این بازی ها دارد. 

بازی Ticket to Ride
بازی Ticket to Ride

 

بازی های خانوادگی، پرهیجان، استفاده از شانس و همچنین منطق در کنار هم، نکات بارز این دسته بندی می باشد. اگرچه رفته رفته بازیهای تولید شده توسط کشورهای اروپایی، رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است، اما همچنان یوروگیم ها را می توان یکی از دسته بندی های اصلی به حساب آورد. 

از جمله بازی های یوروگیم می توان به Agricola، Dixit، اسپلندور و Ticket to Ride اشاره کرد.

شانسی

همانطور که از اسم این دسته بندی مشخص است، مطمئنا هسته اصلی بازی بر روی شانس پیاده شده است و به همین دلیل استفاده از المان های شانس نظیر تاس در آن بسیار زیاد است. در این گونه بازی ها، بازیکن می بایست نسبت به انجام برخی از تصمیمات خود، ریسک کار را بپذیرد و در صورتی که با موفقیت همراه شود، پاداش بسیار بزرگی را دریافت خواهد کرد. 

بازی Deep Sea Adventure
بازی Deep Sea Adventure

 

از انواع بازی های شانسی می توان به Port Royal اشاره کرد.

تاس ریزی

اگرچه استفاده از تاس در بردگیم ها معمول است، اما تاس ها استفاده محدودی در بازی دارند. اما در بازی های تاس ریزی، نقش این مکعب کوچک انکار ناشدنی است. بازی های تاسی دو دسته دارد، یک دسته به منظور ریختن تاس و حرکت کردن رو به جلو است، که بازیکن می بایست بسته به عدد نقش بسته بر روی تاس، محیط اطراف خود را در نقشه بازی بگردد و پیش برود.

بازی Monopoly
بازی Monopoly

 

دسته دیگر به منظور ریختن تاس برای براورد نتیجه است و در بازی های رکوردی استفاده می شود. در این گونه بازی ها، فردی برنده می شود که بیشترین امتیاز را تصاحب کرده باشد. از جمله این بازی ها می توان به بازی مونوپولی، مارپله، منچ، تخته نرد اشاره کرد.

استنتاجی

در این گونه از بردگیم ها، بازیکنان می بایست با قدرت تشخیص و استنتاج خود، نسبت به حل پازل بازی اقدام کنند. حال ممکن است در طول بازی برخی از بازیکنان به واسطه نقشی که به آنها داده می شود، رمز و راز مختلفی داشته باشند و سایر بازیکنان می بایست نسبت به مشخص کردن این راز ها اقدام کنند.

بازی Avalon
بازی Avalon

 

از جمله این بازی ها می توان به بازی The Resistance اشاره کرد.

نهادن کارگر

بردگیم های Worker-placement به شما نقش یک کارفرما یا خالق را می دهد. در این گونه از بازی ها شما می بایست در سراسر نقشه بازی یا محیط در اختیار خود، اقدام به قراردادن کارگر کنید تا به مرور ساخت و ساز های مختلف انجام شود. این دسته از بردگیم ها، ارتباط بسیار نزدیکی به یوروگیم دارند و بازی های خانوادگی به حساب می آیند.

بازی Caverna
بازی Caverna

 

بازی های Caverna و Agricola از این دسته بازی ها به شمار می آیند.

بازی های جنگ محور

Wargameها، به دلیل تعداد بیشماری که از آنها ساخته شده است، دسته بندی مختص خود را دارند. در این گونه از بازی ها شما به عنوان رهبر اصلی و یا فرمانده قرار می گیرید و می بایست نیروهای خودرا در اقصی نقاط زمین بازی پخش کنید. تصاحب کردن مناطق بیشتری از بازی به منزله برد شما در پایان بازی خواهد بود و در صورتی که مناطق تحت رهبری خود را از دست دهید، از بازی حذف خواهید شد. 

بازی Risk
بازی Risk

 

این گونه بازی ها کاملا اکشن هستند و بسته به دفترچه راهنما و قوانین بازی می توانند از المان مختلفی استفاده کنند. معمولا وجود تاس به منظور نشان دادن نتیجه حملات است و با تاس ریزی مشخص می شود که یک منطقه تحت کنترل فرد دیگری در خواهد آمد یا خیر.

بازی های جنگ محور متعددی در دنیای بردگیم وجود دارد که معروف ترین های آن بازی ریسک، وارهمر 40.000 و Memoir 44 می باشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی تمام دسته بندی های بردگیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تمام دسته بندی های بردگیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.