زمان مطالعه: 7 دقیقه
بجنورد

بجنورد

بجنورد شهری واقع در استان خراسان شمالی است که به دلایل مختلفی به پاریس کوچولو معروف شده است.
شهرستان بجنورد
استان خراسان شمالی
مرکز شهرستان بجنورد
مساحت 36 کیلومتر مربع
جمعیت 4900 نفر بر کیلومتر مربع
پیش شماره تلفن 058322

بجنورد یکی از شهرهای استان خراسان شمالی می باشد. این شهر در شمال شرق ایران و در کوهپایه‌ های رشته‌ کوه آلاداغ ساخته شده ‌است. شهر بجنورد وسعت چندانی ندارد و به همین دلیل برای رفتن به این شهر نیاز به خرید بلیط هواپیما نیست ولی دارای جاذبه های بسیار دیدنی و گردشگاه های طبیعی بسیار زیادی است. برای آشنایی بیشتر با بجنورد در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

بجنورد کجاست؟

بجنورد مرکز استان خراسان ‌شمالی بوده و با شهرستان‌های مانه، سملقان، جاجرم، اسفراین و شیروان همسایه می باشد. این شهر بر سر راه مشهد به گرگان و سایر شهرهای شمالی ایران قرار گرفته است.

بجنورد روی نقشه
بجنورد روی نقشه

فاصله بجنورد از برخی شهر ها به قرار زیر است:

  • فاصله تا مشهد 270 کیلومتر
  • فاصله تا شیروان 62 کیلومتر
  • فاصله تا باجگیران 210 کیلومتر
  • فاصله تا گرگان 312 کیلومتر
  • فاصله تا ساری 444 کیلومتر
  • فاصله تا تهران 722 کیلومتر
  • فاصله تا رشت 809 کیلومتر
  • فاصله تا سبزوار 175 کیلومتر

محله های شهر بجنورد

نمایی از شهر بجنورد
نمایی از شهر بجنورد

 

ناحیه 1 صادقیه دوم، پلیس راه، ویلاشهر، دبیران
 ناحیه 2  شهرک شاهد، بربر قلعه، امام حسین، امام رضا، امام هادی، امام رضا
 ناحیه 3  حصار، شیرعلی، ملکش،حلقه سنگ، خلیج فارس، کوی جانبازان، تپه معصوم زاده، دفاع، جهاد
 ناحیه 4 فردوسی، قیام، تامین اجتماعی، سربهداران
 ناحیه 5 شترخانه،کوی امیرالمومنین، ملاصدرا، مالک اشتر، دفاع و چهارراه خوشی
 ناحیه 6  خرمشهر، آزادگان، ینگی قلعه، شهرک فرهنگیان
 ناحیه 7 باقرخان 1، باقرخان 2، کوی آزادگان، جعفرآباد
 ناحیه 8  شهرداری، پیش دانشگاهی،17 شهریور شمالی، دهخدا، بهزیستی، امام خمینی، باسکول، شهید بهشتی
ناحیه 9  گلستان، فرهنگ، امامى، همت، صفا، اسدآبادی، شریعتی شمالی، 15 خرداد، امیریه جنوبی، بلوار مصلی، میدان دولت
 ناحیه 10 کوی بهداری، شیرآب، کلاته آروین، گلستان، کوی جوادیه، کوی امام هادی، 32 متری شهدا 
 ناحیه 11 ناظر آباد، شهرک حکمت، پشت نیروگاه، بازرگانی سمت فرودگاه

 

بجنورد پاریس کوچولوی ایران

نمایی از شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی
نمایی از شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی

در زمان حکومت قاجار چندتن از مسافران و جهانگردان فرانسوی به بجنورد سفر کرده بودند و وقتی امکانات این شهر از جمله برق و شکل خیابان‌ها را دیده بودند، این شهر را به عنوان پاریسی کوچک یاد کردند. چون که طبق گفته ی آن جهانگردان، خیابان‌های این شهر همانند پاریس بوده‌است. برخی افراد نیز به این نکته اشاره می‌کنند که سیستم خیابان کشی در شهر بجنورد به دست معماران و مهندسین فرانسوی انجام شده و به خاطر شباهت خیابان کشی‌ های آن به پاریس به این نام معروف شده است. علاوه بر آن تعدادی هم با اشاره به وضعیت اجتماعی و سبک زندگی عمومی در شهر بجنورد آن‌را نیز یکی دیگر از دلایل نام گذاری این شهر به پاریس کوچولو مطرح‌نموده اند. 
علاوه بر این که بجنورد معروف به پاریس کوچولوی ایران است، به برخی از شهرهای دیگر ایران هم همین لقب را داده اند، مانند ارومیه و بروجرد.

آب و هوای بجنورد

به علت قرارگیری بجنورد آب و هوای آن در زمستان‌ سرد و در تابستان‌ معتدل می باشد. بهترین زمان‌سفر به این شهر فصل بهار است.

آداب و رسوم بجنورد

بجنورد شهری با بافت‌های قومی متنوع در استان خراسان است وبا وجود تفاوت در رنگ و مذهب و فرهنگ مردمش در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. به همین علت تنوع قوم‌ها و قبیله‌ها، زبان‌های مختلف از جمله ترکی، فارسی، تاتی، بلوچی و کردی در این شهرستان دیده می شود.

اگر در کوچه‌ های این شهر قدم بزنید، رنگ‌ها و طرح‌های لباس‌های محلی بسیار زیبایی را خواهید دید. مردان و زنان عشایر این شهر از لباس‌ های رنگارنگ و چشم‌ نواز استفاده می‌کنند که در نمایش‌ها و جشن‌ ها به چشم می‌خورند. جنس‌ این لباس‌ ها از ابریشم و پشم می‌ باشد و پوششی کاملا اسلامی و ایرانی‌ برای اهالی بجنورد فراهم کرده است. 

 از ساز‌های بومی و معروف این شهر‌شامل تار، سه‌تار، کمانچه و قشمه می باشد. بافت غالب موسیقی بجنورد، موسیقی کردی و ترکی می باشد.

جاهای دیدنی بجنورد

  • پارک گردشگری بابا امان

پارک باباامان بجنورد
پارک باباامان بجنورد

اکثر مسافران مشهد یا گلستان و شمال ایران، بجنورد را به عنوان پارک بابا امان می‌شناسند. یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک های گردشگری ایران پارک بابا امان است که مکان آرامگاه شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم، معروف به بابا امان می باشد. در این پارک 400 هزار درخت مانند اقاقی، چنار و بوته‌های تمشک وحشی وجود دارد. این درخت‌ها و چشمه‌هایی که در اطراف و مرکز این پارک قرار دارند منظره چشم‌ نوازی را ایجاد کرده اند. روی تپه‌ها و بین درختان نیز رستوران‌ها، هتل‌ها و نمایشگاه‌های زیبایی وجود دارد که روی یکی از تپه‌ها نماد بزرگی از قوری و سماور قرار دارد که معروف به محل قوری و سماور می باشد .یک حیات‌ وحش به نام پردیسان نیز در غرب پارک بابا‌ امان قرار دارد و میزبان علاقه‌مندان به حیوانات می باشد.

  • روستای حمید

روستای حمید از توابع بخش مرکزی شهر بجنورد است که دارای طبیعت بکر و دست‌ نخورده‌ ای می باشد و یکی از مناطق سرسبز و زیبایی‌های شاخص بجنورد است. آبشار حمید شهر بجنورد که سرچشمه ی آن روستای آبچور است، بعد از طی کردن مسیر کوهستان حمید، در انتهای دره‌ صخره‌ای از بین دو ستون سنگی 25 متری به پایین ریخته می شود و منظره‌ زیبایی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. این آبشار دارای ارتفاع زیاد می باشد و به همین دلیل همیشه مورد توجه ورزشکاران بوده است. فاصله روستای حمید تا آبشار حمید 3 کیلومتر می باشد. در اطراف این آبشار، چشمه‌های جوشان، حوضچه‌های سنگی و درختان برافراشته، جاذبه دوچندانی به این منطقه می‌دهند.نکته قابل توجه این است که این منطقه در میان بجنوردی‌ها معروف به روستای حِمِد و آبشار حِمِد می باشد.

  • غار گنج کوه

این غار در شمال ‌غربی بجنورد و در نزدیکی روستاهای جوزک و جغری قرار دارد.این غار آهکی است و اندازه اش کوچک بوده و دارای 2 دالان می باشد.اگر بخواهید از این غار دیدن‌کنید، وسایل و تجهیزات فنی به‌ همراه خود داشته باشید.

مکان های تاریخی بجنورد

  • قبر شهدا

مقبره شهدا بجنورد
مقبره شهدا بجنورد

این مکان واقع در شمال بجنورد بوده و یکی از بنا های دوره قاجار می باشد در داخل این مکان یک باغ بزرگی قرار دارد که در گذشته به قبر شهدا‌ معروف بوده است که در این مکان کشته‌شدگان نظامی شورش لهاک خان دفن شده‌ اند.

  • حسینیه جاجرمی

این‌ مکان واقع در مرکز شهر بجنورد و در محله جاجرمی ها می باشد و از بناهای اواخر دوره‌ی قاجار است که توسط محمدامین و مهدی رضایی ساخته‌ شده است. سبک معماری این حسینیه، ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و سبک گوتیک می باشد. این حسینیه از 2 طبقه و یک حیاط مرکزی تشکیل شده است. بخش‌های مختلف این بنا با گچ‌بری، مقرنس‌کاری و آیینه‌کاری تزئین شده است.

  • عمارت آینه خانه مفخم

این عمارت واقع در شمال شهر بجنورد بوده و یکی از آثار عهد ناصری به شمار می‌رود. یکی از بخش های این بنا، کلاه فرنگی می باشد که در زلزله بجنورد تخریب شده است و اکنون فقط آینه خانه و عمارت مفخم از آن باقی‌ مانده است. عمارت آینه خانه دارای چند در ورودی می باشدکه بزرگ‌ترین آن‌ها در شمال و دو تای دیگر در غرب و شرق عمارت آینه خانه مفخم قرار دارند. این عمارت دارای تالار نیز می باشد که محور اصلی این بنا بوده و در طبقه دوم قرار دارد و دارای سه در با چوب صندل می باشد بین آینه‌کاری‌های این تالار 17 طرح گوناگون در قالب‌های هندسی، گیاهی و… به چشم می خورد.

  • روستای اسفیدان

این روستا در فاصله 45 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد و معماری خانه ‌های این روستا به شکل پلکانی است. در شمال غرب این روستا یک غار هم با همین نام وجود دارد که افراد زیادی از آن‌بازدید می کنند.

  • آتشکده اسپاخو

یکی دیگر از آثار باستانی بجنورد، آتشکده اسپاخو می باشد که در دوره شاهنشاهی ساسانیان ساخته شده‌است. این آتشکده در 100 کیلومتری غرب بجنورد قرار گرفته است.

صنایع‌ دستی بجنورد

صنایع دستی بجنورد
صنایع دستی بجنورد
  1. گلیم‌ بافی
  2.  قالی و قالیچه ترکمن
  3. پشتی ترکمن
  4.  زیورآلات
  5.  لباس محلی ترکمن
  6.  جاجیم
  7.  کلاه کرکی
  8. چوخه
  9.  پارچه بافی سنتی
  10. معرق
  11. تذهیب و تشعیر و سازهای سنتی

هزینه سفر به بجنورد

اگر بخواهید از تهران به بجنورد با ماشین شخصی سفر کنید فاصله 750 کیلومتر است و اگر بخواهید از اتوبوس برای سفر به این شهر استفاده کنید هزینه بلیط اتوبوس حدود 300 هزار تومان می باشد و در صورت سفر به این شهر به‌ وسیله هواپیما باید حدود 800 هزار تومن‌ برای خرید بلیط هزینه کنید.

اقتصاد بجنورد

  • صنعت

از صنایع برجسته این شهر عبارتند از:

  1. کارخانه سیمان و کارخانه‌ های پلاستیک بجنورد
  2.  کارخانه تولید انواع لوله و پروفیل فلزی بجنورد
  3.  کارخانه ساخت و تولید دستگاه‌های جوش القائی و کوره القائی و تولید محصولات سیمانی بجنورد
  • کشاورزی

کشاورزی در بجنورد
کشاورزی در بجنورد

 یکی از قطب‌‌های کشاورزی استان خراسان شمالی شهر بجنورد به‌شمار می‌رود. به طور کلی، کشاورزی در این شهر از شرایط بسیار مساعدی برخوردار می‌باشد. 

مهم ترین محصولات کشاورزی شهرستان بجنورد عبارتند از:

  1.  گندم و جو
  2.  پنبه
  3. برنج
  4. دانه های روغنی
  5. حبوبات
  6. سیب زمینی
  7.   پیاز 
  8.  انواع صیفی جات

 این محصولات به سایر نقاط کشور نیز صادر می شوند.

محصولات باغی این شهر عبارتند از:

  1.  انواع انگور کلاه داری یا رازقی، کشمشی، عسگری و ... 
  2.  سیب و گلابی
  3.  گیلاس
  4.  آلبالو
  5.  خشکبار

  این محصولات نیز علاوه بر مصرف خود مردم شهر و مردم ایران به خارج کشور نیز صادر می شود.

  • دامپروری

در این شهر دامپروی از دیرباز به صورت سنتی و نوین رواج کامل دارد و تامین کننده اصلی ماهی نیز معمول است.

  • صنایع و معادن بجنورد

شهرستان بجنورد از پیشرفته‌ ترین و بزرگترین مراکز صنعتی استان خراسان شمالی است.صنایع پتروشیمی، کارخانه کریستال ملامین و پلاستیک، آرد، آجر، سفال، قالی و قالیچه بافی، روغن کشی، سیم و کابل از‌جمله صنایع این کشور می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین معادن مختلفی در شهر بجنورد وجود دارد که عبارتند از: 

  1.  سنگ مارن
  2. ماسه ریخته گری
  3.  سنگ قرمز
  4. گچ بنتونیت

گالری تصاویر بجنورد

بش قارداش بجنورد
بش قارداش بجنورد
پارک بابا امان در بجنورد خراسان شمالی
پارک بابا امان در بجنورد خراسان شمالی
عمارت آینه خانه مفخم بجنورد
عمارت آینه خانه مفخم بجنورد
غار گنج کوه در بجنورد
غار گنج کوه در بجنورد
آتشکده اسپاخو بجنورد
آتشکده اسپاخو بجنورد
بجنورد، پاریس کوچولوی ایران
بجنورد، پاریس کوچولوی ایران
روستای پلکانی اسفیدان در بجنورد
روستای پلکانی اسفیدان در بجنورد
نظر خود را درباره «بجنورد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بجنورد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.