زمان مطالعه: 6 دقیقه
آموزش بازی محبوب و قدیمی مافیا

آموزش بازی محبوب و قدیمی مافیا

شاید این روزها برخی از اصطلاحات مافیا به گوشتان خورده باشد. مافیا یک بازی گروهی می باشد که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است

مافیا یک بازی جذاب و گروهی است که به سرگرمی این روزهای دورهمی های دوستانه و خانوادگی تبدیل شده است. تعداد افراد این بازی از 10 تا 5 نفر است و در هر جمعی دوستانی پیدا می شوند که بخواهید آن ها را به این بازی دعوت کنید. اگر دوست دارید این بازی مهیج را یاد بگیرید و با قوانین آن آشنا شوید با آسمونی همراه باشید.

بازی مافیا از کجا آمده است؟

اولین بار در سال 1986، دیمیتری دیویداُف (Dimitry Davidoff) بازی مافیا را ابداع کرد. بازی مافیا یکی از بازی های جذاب در دنیا می باشد. این روزها سریالی نیز با نام شب های مافیا در ایران در حال پخش است.

نقش های بازی مافیا

  • خدا

وظیفه خدا یا گاد در بازی مافیا نظارت بر درست بازی کردن است و نقش بی طرفی ایفا می کند. هنگام شب بازیکنان باید چشمان خود را ببندند، خدا نقش ها را به ترتیب صدا می کند و از آن ها می خواهد چشمان خود را باز کنند. مثلا به مافیا می گوید “قصد دارید چه کسی را بکشید؟”. به دکتر می گوید: “قصد نجات چه کسی را داری؟”

وقتی روز می شود تمام نقش ها باید بیدار شوند که تمام نقش ها بیدار شدند. این روز و شب آنقدر تکرار می شود تا نقش ها یکی یکی از بازی خارج شوند. تنها در صورتی که دکتر فرد کشته شده را نجات دهد دوباره به جریان بازی برمی گردد.

مافیاهایی که در بازی حضور دارند (3 مافیا در یک گروه 10 نفره)، در اولین شب با اعلام گاد بیدار و با یکدیگر آشنا می شوند. زمانی که افراد می خواهند مافیا را شناسایی کنند، آن ها باید نقش خود را انکار کنند و نظر دیگران را عوض کنند.

همانطور که از اسم بازی پیداست، مافیا مهم ترین نقش بازی می باشد. شناسایی مافیا ها توسط افراد دیگر منجر به حذف آن ها از بازی می شود و اگر مافیا نباشد هیجان بازی کم خواهد شد. گروه مافیا برای موفقیت بیشتر باید به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و برای کشتن افراد در شب نقشه بکشند.

پدرخوانده و دکتر لکتر نقش های اصلی بازی مافیا هستند و بقیه نقش ها فرعی می باشند و استفاده از آن ها الزامی ندارد. در بازی هایی که تعداد افراد شرکت کننده بالا است، این نقش ها قابل استفاده می باشند.

  • پدرخوانده یا رییس مافیا

پدرخوانده مهم ترین نقش گروه مافیا است. او می تواند با اعضای مافیا مشورت کند و یک شهروند را بکشد. استعلام رئیس مافیا شدنی نیست. یعنی اگر کارآگاه در شب از خدا بخواهد تا پدرخوانده را به او نشان دهد، جوابی دریافت نخواهد کرد!

  • دکتر لکتر یا جراح

دکتر مافیا در شب می تواند یکی از اعضای مافیای کشته شده را زنده کند تا از روند بازی حذف نشود. اگر دکتر نخواهد کسی را نجات دهد از ادامه بازی حذف می شود. دکتر لکتر خود را نیز می تواند نجات دهد، اما فقط یکبار!

  • شاه کش

این نقش تنها دو بار در شب می تواند نقش افراد را حدس بزند. اگر نقش کسی را درست حدس بزند، آن فرد چه شهروند باشد و چه مافیا، از بازی حذف می شود.

  • معشوقه

در اینجا منظور معشوقه پدرخوانده است! با مرگ معشوقه، مافیا عصبانی می شود به دو نفر حمله می کند. هم چنین اگر رئیس مافیا کشته شود، معشوقه جای رییس را می گیرد و دستور قتل صادر می کند!

  • تروریست

تروریست در گروه مافیا قرار می گیرد. اگر این فرد در روز توسط شهروندان شناسایی شود، می تواند یکی از بازیکنان را با خود حذف کند.

  • مذاکره کننده یا روانکاو

مذاکره کننده نیز یکی از اعضای مافیا است. روانکاو می تواند یکی از بازیکن ها را عضوی از گروه مافیا کند. اگر گروه مافیا قصد مذاکره داشته باشد، روانکاو در شب این موضوع را به خدا می گوید. مافیا فرد موردنظر خود را به خدا نشان می دهد و خدا بر روی دست آن فرد می زند. کارآگاه و پزشک در بازی مافیا هرگز نمی توانند در گروه مافیا عضو شوند.

  • نقش های شهر

شهروندان باید نقش های مافیا را پیدا کنند. آن ها باید حرکات و رفتار بازیکنان را زیرنظر بگیرند تا مافیا را شناسایی کنند.

  • کارآگاه

کارآگاه هر شب می تواند یکی از افرادی که به او مشکوک است را  به گاد  نشان دهد. کارآگاه نقش محوری را در این بازی ایفا می کند. اگر او هویت مافیا را تشخیص دهد، شهروندان می توانند سریع تر با هم آشنا شوند.

  • دکتر شهر

دکتر به عنوان یک شهروند هر شب می تواند یکی از شهروندانی را که مافیا او را کشته است، نجات دهد. دکتر در طول بازی می تواند یکبار خودش را هم نجات بدهد.

  • جان سخت یا رویین تن

جان سخت یکی از قوی ترین شهروندان بازی مافیا است. او می تواند در شب از خدا بپرسد چه نقش هایی از بازی خارج شده اند تا شخصیت ها را شناسایی کند. البته فقط دو بار می تواند استعلام بگیرد. اگر مافیا در شب به او شلیک کند، رویین تن کشته نخواهد شد.

  • حرفه ای یا اسنایپر

اسنایپر یکی از مهره های مهم بازی است و معمولا دو تیر دارد. تیرهای حرفه ای با توجه به تعدا نفرات ممکن است تغییر کند. حرفه ای در شب به دستور گاد بیدار می شود و به فردی که حدس می زند مافیا است، شلیک می کند.

اگر اسنایپر مافیا را اشتباهی تشخیص دهد خودش از بازی حذف می شود. پس باید تا زمانی که مافیا را به درستی شناسایی نکرده است، از شلیک کردن خودداری کند!

  • شهردار

زمانی که دو یا سه نفر باید از بازی خارج شوند، شهردار باید در شب رای گیری کند و با انتخاب او یکی از گزینه ها از بازی حذف می شوند. او باید انتخاب خود را به گاد اعلام کند.

  • روانشناس

روانشناس در شب می تواند نقش مافیا یا کسی که می خواهد نقش مافیا را بازی کند، حدس بزند و او را ساکت کند تا در روز بعد نتواند صحبت کند. این شخص در آن روز هنگام رای گیری هم نمی تواند از خود دفاع کند!

  • شهروند ساده

شهروند ساده نقش خاصی در بازی ندارد و تنها باید گروه مافیا را شناسایی کند.

قوانین بازی مافیا

هدف بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس آن است. زمانی که گروه شهروندان زیاد باشند، بازی به نفع آن ها می شود. زمانی که تعداد اعضای مافیا مساوی اعضا شهروندان و یا بیشتر باشد، بازی به نفع مافیا تمام می شود.

برای بازی در یک گروه ده نفره، در مرحله اول خدا باید کارت ها را میان افراد پخش کند. هنگام پخش کارت ها کسی نباید از نقش دیگری مطلع شود. نقش افراد در یک گروه دو نفره به این شکل است:

تیم شهر: کارآگاه، دکتر شهر، جان سخت، حرفه ای، شهردار، روانشناس، شهروند ساده

تیم مافیا: پدرخوانده، دکتر مافیا، معشوقه

در این بازی دو بخش روز و شب وجود دارد. شب توسط خدا اعلام می شود. هنگام شب افراد باید چشمان خود را ببندند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده نباید چشمان خود را باز کنند.

شب اول

خدا بازی را شروع می کند و از افراد می خواهد چشمان خود را ببندند. پس از آن، فرمان می دهد که مافیا بیدار شوند. مافیا با یکدیگر آشنا می شوند و رئیس و دکتر مشخص می شوند.

روز اول

به دستور خدا، بازیکن ها چشمان خود را باز می کنند و بازی آغاز می شود. در این مرحله همه افراد در روند بازی و فهمیدن نقش دیگران باید یکدیگر را متهم کنند. اگر اتهام زدن به افراد به درستی انجام شود، افرادی که رفتار غیرمعمول دارند شناسایی می شوند.

در این مرحله با پرسیدن سوال های واضح مرتبط با نقش افراد می توانید آن ها را شناسایی کنید. مثلا از کسی که به او مشکوک هستید بپرسید که آیا او مافیا هست یا خیر؟

همه افراد در این مرحله نظر خود را اعلام می کنند و چند نفر را متهم می کنند. سپس خدا برای کشتن یک نفر رای گیری می کند. اگر بیش از یک نفر مظنون پیدا شود، رای گیری نهایی در شب انجام می گیرد. بازیکنی که بیشترین رای را داشته باشد از بازی خارج می شود.

نکته: اگر 2 نفر در رای گیری، رای های یکسان دریافت کنند، با تصمیم گاد یکی از آن ها از بازی حذف می شود.

نکته: فردی که حذف می شود نباید خارج از بازی نقش خود را اعلام کند.

نکته: قبل از بیدار شدن افراد و اعلام نتیجه رای گیری، خدا از شهردار استعلام میگیرد که آیا می خواهد رای گیری را لغو کند و به انتهاب خود یکی را حذف کند یا نه.

اصطلاحات بازی مافیا

گاد: همان راوی یا گرداننده بازی
سفید بودن: یعنی فرد شهروند بازی است و مافیا نیست.
سیاه بودن: فرد مافیا است.
کاور کردن: حمایت از فرد
تارگت: اتهام یا شکی که در بازی به یکدیگر نسبت می دهند.
تارگت بک: اتهام متقابل زدن
چالش: در اختیار گذاشتن زمان صحبت خود به دیگران
فکت: بیان، استدلال
اَکت: صدا، حرکت یا ردی که از رفتار بازیکن‌ در شب گرفته شود.
لایک: تایید یا موافقت با استدلال دیگران
دیس لایک: رد کردن و ابراز مخالفت

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آموزش بازی محبوب و قدیمی مافیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آموزش بازی محبوب و قدیمی مافیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.