زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازاریابی منفی چیست؟

بازاریابی منفی چیست؟

بازاریابی منفی برخلاف اسمش، بر علیه رقبا یا شرکتهای دیگر اقداماتی انجام می دهد تا دیده شود و محصولات خود را بهتر از بقیه معرفی کند.

بازاریابی منفی (Negative marketing) یک نوع تکنیک است که رقبا را به شکل بدی به دیگران معرفی کرده و خود و محصولات را برتر از بقیه به همگان می شناسد. این تکنیک بازاریابی بصورت اقدامات ناجوانمردانه شناخته شده است. اما هنوز هم عده ای هستند که از این تکنیک بعنوان تبلیغات استفاده می کنند. در ادامه مطلب آسمونی درباره بازاریابی منفی بیشتر می پردازیم.

در دنیای تبلیغات، بازاریابی منفی بعنوان یک استراتژی رقابت خشن در نظر گرفته می شود. از آنجایی که این استراتژی اغلب کمتر استفاده می شود، بنابراین بازاریابان باید مطمئن شوند که وارد مبارزه ای شده اند که نام کمپانی آنها نسبت به دیگر رقبا برازنده و برتر است و همچنین محصولاتشان باکیفیت تر باشد. این تنها راه جذب مشتری از این طریق است.

5 تکنیک بازاریابی منفی

  • مشتریانی که نمی شناسید را شناسایی کنید

ضمن اینکه به دنبال جذب بهترین مشتریان هستید، بهتر است به دنبال شناسایی مشتریانی باشید که تمایلی به جذب آنها ندارید. درست است که برخی مشتریان ممکن است هیچ سودی نداشته باشند اما لازم است تا از انواع مشتریانی که بهره ای به شما نمی رسانند مطلع شوید تا بتوانید از بازاریابی دیگر شرکت ها برای آنها جلوگیری به عمل آورید.

  • مبارزه گر باشید

باید در تبلیغات محصولات خود مبارزه گر باشید تا بتوانید فروش محصولات خود را کنترل کنید و با رقبا با فاصله زیادی رقابت کنید. برای این کار سیاست ها و استراتژی هایی تعیین کنید. موضوعی مرتبط برای برند خود انتخاب کنید که افراد درباره اش مشتاق باشند. وقتی به درستی این کار را انجام دهید، تاکتیک بازاریابی منفی باعث رقابت و تبلیغ محصولات شما می شود.

  • یک تجربه منفی را به اشتراک بگذارید

مردم از چیزهای یکنواخت متنفرند، مانند ماندن در ترافیک، نشستن در نشست های بی نتیجه، کسانی که با تلفن همراه خود در مکان ها بلند صحبت می کنند و مانند غیره. پس اشتراک گذاری تجربه ای مانند اینها باعث می شود که مخاطبین بتوانند حس مشترک خود را با شما در میان بگذارند. البته به یاد داشته باشید که یک راه حل مثبت را در آخر ارائه دهید تا از ایجاد جنجال جدید جلوگیری به عمل آید.

  • جذابیت خود را معرفی کنید

این استراتژی می تواند باعث ایجاد یک مرجع در یک موضوع خاص شود، البته در صورتی که بتوانید مورد خود را بطور موثر معرفی کنید. با این کار می توانید موقعیتی طلایی برای محصول یا سرویس خودتان بعنوان یک راه حل و چاره به عموم مردم معرفی کنید.

  • از موضوعات منفی به ندرت استفاده کنید

به بلاگرهای معروف پست هایی ارائه دهید تا به مخاطبین ارائه کنند. برای این کار بهتر است از عناوین مثبت و روحیه بخش استفاده کنید نه از موضوعات منفی.

داشتن اندکی بازاریابی منفی می تواند تاثیر مثبتی بر روی استراتژی بازاریابی کلی شما بگذارد. پس از این نوع بازاریابی برای شناسایی افرادی که نمی شناسید، ارتقای بازدید محصولات خود و معرفی خود بعنوان یک صاحب اثر نیز استفاده کنید. اگر از بازار یابی منفی با دقت و با مقدار مختصر استفاده کنید، این نوع تاکتیک می تواند به شدت موثر واقع شود.

مثال بازاریابی منفی

بازاریابی منفی شرکت سامسونگ

بازاریابی منفی شرکت سامسونگ

در تصویر بالا، رقابتی بین آیفون 6 پلاس وجود دارد که زوجی را نشان می دهد که در زیبایی شب با یکدیگر صحبت می کنند. سامسونگ نیز تضاد دقیقی از نورها را نشان می دهد که نمایانگر دوربین بهتر S6 نسبت به آیفون است و مستقیماً بازاریابی منفی را درباره این برند اعمال می کند.

عوامل افت بازاریابی منفی

  1. در زمانی که آنها سطح احساس دوطرفه را نسبت به روز اول در مشتریان خود بالاتر نمی برند: مشتریان تمایل دارند تا پس از آغاز کار، بتوانند مشارکت بیشتری در ادامه پیدا کنند.
  2. در زمانی که جریان برند در مرتبه دوم تنش تبلیغات قرار گیرد: هنگامی که تنش بطور موثر واقع نشود، می تواند مشتریان را درباره خود برند سردرگم کند. و گاهی این تنش می تواند کاملاً برند را از چشم بیندازد.
  3. در زمانی که مشتریان احساس می کنند به آنها توهین شده یا حس بدی پیدا می کنند: این امر می تواند باعث شود تا مشتریان دیگر محصولات آن شرکت را دنبال نکنند و تعامل و حسی منفی درباره آن برند پیدا کنند.

مزایای بازاریابی منفی

با استفاده از اتخاذ یک اقدام مثبت می توان در بازاریابی منفی موفق عمل کرد و تاثیر خوبی روی مخاطب و مشتری گذاشت. این کار باعث ایجاد انگیزه در مشتریان می شود و آنها را تشویق به واکنش های ناسازگار می کند. گاهی استفاده از موارد منفی می تواند باعث ایجاد دفاع در جهت متقاعد ساختن دیگران کند.

معایب بازاریابی منفی

بازاریابی منفی باید از کاربرد موارد منفی به اندازه مناسب استفاده کند و چنانچه به طور افراطی از موارد منفی استفاده کند باعث افزایش احساسات منفی رفتاری (اقناع) می شود. همچنین اثربخشی پیام را کاهش می دهد. پس بازاریابی منفی به معنای کاربرد بیش از حد از موارد منفی و تخریبی نیست. بلکه باید به جا و به اندازه باشد تا موثر واقع شود.

همیشه مثبت بودن و تبلیغات مثبت باعث رونق و شهرت یک برند نمی شود. بلکه گاهی با استفاده از بازاریابی منفی (به شرطی که از اصول آن آگاهی داشته باشید) می توان عملکرد خود را بالا برد و بیشتر مشتریان را جذب برند خود کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بازاریابی منفی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بازاریابی منفی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.