این روزها بارها و بارها عباراتی از آمار خیره کننده کشورمان در المپیک شنیدیم. این که مثلا کسب 3 طلا، 2 نقره و 2 برنز، در بین بهترین نتایج تاریخ ایران در المپیک، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. از طرف دیگر یک رده بندی خاص از طرف مسوولان ورزش کشورمان صورت گرفته با این عنوان که ایران در خاورمیانه بهترین عملکرد را از خود برجای گذاشته است. انگار که خاور میانه بخش مستقلی از جهان هست یا کشورهای خاورمیانه در کره زمین وجود ندارند  و در سیاره دیگری هستند!

اما در مقایسه با مدالهای ایران در ادوار گذشته المپیک، ایران باید چند مدال در المپیک کسب می کرد؟

برای این که بتوانیم آمار دقیقی ارائه بدهیم، بهترین راهکار، مقایسه بین ورزشها در گذشته و حال هست و جمعیت ایران در زمان های دور و زمان کنونی.

یک قرن قبل جمعیت ایران کمتر از 10 میلیون نفر بود؛ اما اولین بار که سرشماری رسمی در ایران انجام شد، مربوط به سال 1335 هست. جایی که جمعیت ایران 18 میلیون و 954 هزار و 704 نفر اعلام شد. برای کشوری که کمتر از 19 میلیون نفر جمعیت داشت و به جز رشته های وزنه برداری و کشتی، در هیچ رشته دیگری مدعی درخشش در رقابتهای بین المللی نبود، حضور در المپیک 1956 و کسب 2 طلا، 2 نقره و یک برنز در المپیک ملبورن می توانست یک مبنا و استاندارد قابل قبول باشد.

طبیعی هست که با گذشت زمان، جمعیت ایران بیشتر شد و نیروی انسانی برای درخشش در رقابتهای بین المللی افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر، رشته های برگزار شده در بازیهای المپیک، روز به روز بیشتر شدند و این تعداد به بیش از 300 مسابقه در حال حاضر رسید و با ورود رشته هایی مثل کاراته و تکواندو، شانس کسب مدال برای کشورمان بالا رفت. در حالی که در ملبورن مجموعا 359 مدال توزیع شد که 128 تای آن، طلا بود. ایران از این تعداد 5 مدال کسب کرد شامل 2 طلا. به عبارت ساده تر یک درصد مدالها و یک درصد طلاهای توزیع شده.

همین آمار ساده را می توان با بازیهای 2020 توکیو مقایسه کرد. اگر قرار بود ایران یک درصد مدالهای توکیو را کسب کند، باید از 1080 مدال توزیع شده، صاحب 10 یا 11 مدال می شد. امری که اتفاق نیفتاد و ایران تنها هفت مدال کسب کرد.

اما از نظر جمعیت و رشد نیروی انسانی شرایط چطور بود؟ طبق تخمین ها و با توجه به جمعیت حدودا 85 میلیون نفری ایران در آغاز قرن جدید، می توانیم به این نتیجه برسیم که جمعیت ایران، 4.5 برابر شده است. اگر قرار بود استعدادهای ورزشی ایران به همان شکلی که در دهه 30 شمسی کشف می شدند و می درخشیدند، در توکیو هم کشف می شدند، مدالهای ایران هم باید با توجه به جمعیتش 4.5 برابر می شد. یعنی کشورمان این قابلیت را داشت که حداقل 22 مدال المپیک کسب کند. مدالهایی که می توانستند 9 طلا، 4 نقره و 9 برنز باشند.

حتی در مقایسه با جمعیت کشورهای همسایه، آمار ایران ناامید کننده است. مثلا قطر با کمتر از 3 میلیون نفر جمعیت، در توکیو صاحب 2 مدال طلا شد.

البته برای مسوولان، مقایسه با گذشته چندان جذابیت و سندیتی ندارد و همین که ایران در خاورمیانه اول شده، کفایت می کند.

با چنین تفکری، رسیدن به آمارهایی در خور ورزش ایران، رویایی دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

نظر خود را درباره «ایران 85 میلیون نفری، چند مدال باید در المپیک می گرفت؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایران 85 میلیون نفری، چند مدال باید در المپیک می گرفت؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.