زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایتالیا در مسیر قهرمانی یورو 1968

ایتالیا در مسیر قهرمانی یورو 1968

تیم فوتبال ایتالیا با برتری (2-1) برابر اتریش، دومین تیم حاضر در یک چهارم نهایی یورو لقب گرفت. ایتالیا سه بازی تا تکرار قهرمانی خود در یورو 1968 فاصله دارد.

جام قهرمانی اروپا

سومین دوره جام ملّت‌ های اروپا با حال و هوایی متفاوت از دو دوره قبل برگزار شد. با ورود آلمان‌ غربی به مسابقات، همه قدرت‌های اروپا در جام حاضر بودند و از 33 عضو یوفا تنها ایسلند و مالت در مرحله مقدماتی بازی‌ ها شرکت نکردند. مسابقات دیگر به صورت حذفی برگزار شد و تیم‌ها به هشت گروه تقسیم شدند تا مرحله اول مقدماتی به صورت گروهی برگزار شده و آن‌گاه هشت تیم برتر گروههای هشتگانه، مرحله دوم مقدماتی را به صورت حذفی رفت و برگشت برگزار کنند تا سرانجام چهارتیم برتر اروپا مشخص شوند. برای اولین بار به جای نام «جام ملّتها اروپا» عبارت «جام قهرمانی اروپا» برای مسابقات به کار رفت. عنوانی که ماندگار شد. مسابقات مرحله گروهی از 1966 آغاز شد و در 1968 به پایان رسید. مرحله نهایی نیز از پنجم تا دهم ژوئن 1968 برگزار گردید.

مرحله مقدماتی یورو – 68

31 تیم خواهان شرکت در مرحله نهایی یورو – 68 مسابقات خود را در 8 گروه به صورت دوره‌ای رفت و برگشت برگزار کردند. بازی‌های تمام گروهها با حضور 4 تیم برگزار شد. به جز گروه چهار که تنها سه تیم در آن حاضر بودند. طبق قوانین آن روزها، هر پیروزی دو امتیاز برای تیم برنده به ارمغان می‌آورد و چنین شد که رده‌بندی گروهها و امتیازات تیم‌ها به این شکل درآمد. اسپانیا (8) چکسلواکی (7) ایرلند جنوبی(5) ترکیه(4)(گروه اول)

بلغارستان (10) پرتغال(6) سوئد(5) نروژ (3) (گروه دوم)

شوروی (10) یونان (6) اتریش(6) فنلاند(2) (گروه سوم)

یوگسلاوی (6) آلمان غربی(5) آلبانی (1) (گروه چهارم)

مجارستان (9) آلمان‌شرقی(7) هلند (5) دانمارک (3) (گروه پنجم)

 ایتالیا (11) رومانی (6) سوییس (5) قبرس(2) (گروه ششم)

فرانسه (9) بلژیک (7) لهستان (7) لوگزامبورگ(1) (گروه هفتم)

انگلستان (9) اسکاتلند (8) ولز (4) ایرلندشمالی (3) (گروه هشتم)

 

ماشین های گلزنی

در گروه ششم اتفاقات جالبی رخ داد. ایتالیا تنها در برابر سوییس مساوی کرد و تمام بازی‌های خود را برد. در این گروه ایتالیا و سوییس 17 گل زدند و رومانی 18 گل تا هر سه تیم بهترین خط حمله دور مقدماتی را در بین تمام تیم‌ها به دست آورند! بهترین خطوط دفاعی نیز متعلق به بلغارستان و اسپانیا بود که در شش مسابقه فقط دو گل دریافت نمودند پرتماشاگرترین مسابقه نیز به نبرد حیثیتی اسکاتلند و انگلستان مربوط بود. جایی که انگلستان پس ازشکست (2-3) در ومبلی، در مسابقه برگشت بیشترین تماشاگر در تاریخ جام ملّت‌های اروپا را رودرروی خود دید. مسابقه در حالی در حضور 135 هزار نفر (1-1) شد که «جان هاجسن» بازیکن سلتیک توپی را از دو متری دروازه بیرون زد و شانس صعود اسکاتلند را بر باد داد!

 

 نتایج مرحله یک چهارم نهایی

انگلستان (3-1) اسپانیا

ایتالیا (4-3) بلغارستان

 یوگسلاوی (6-2) فرانسه

 شوروی (3-2) مجارستان

به این ترتیب مدافع عنوان قهرمانی (اسپانیا) توسط قهرمان جام‌جهانی 1966 از دور رقابت‌ها کنار رفت. ایتالیا نیز با یک برد (2-0) و یک شکست (2-3) از بلغارستان، مرحله نهایی رسید تا خاطرات تلخ جام‌جهانی 1966 و شکست آتزوری از کره‌شمالی کاملاً فراموش شود. دربازی شوروی و مجارستان نیز آن چه تأثیرگذار شد. یک گل به خودی از مدافعان مجار بود که سبب صعود شوروی شد!

سکّه‌ای که شوروی را شکست داد!

مسابقات مرحله نهایی به میزبانی ایتالیا برگزار شد و سه استادیوم برای برگزاری بازی‌ها در نظر گرفته شدند. المپیک (رم) سان‌پائولو (ناپل) و «کومو ناله (فلورانس) مطابق معمول، تیم میزبان برگزار کنند. اولین مسابقه بود تا درصورت صعود به فینال، فرصت بیشتری برای استراحت داشته باشد. ساعت 18 روز پنجم ژوئن سوت آغاز مسابقه ایتالیا و وشوروی در استادیوم سان‌پائولو به صدا درآمد با وجود آن که اکثر 68582 تماشاگر حاضر ایتالیایی بودند امّا «میشائیل یاکوشین» مربی شوروی ترکیبی هجومی را به میدان فرستاد به طوری که در پایان مسابقه کرنرهای روس‌ها 16 بود و کرنرهای ایتالیا 4!

امّا گلی به ثمر نرسید تا مطابق قوانین کار به پرتاب سکّه کشیده شود. این کار درحضور «آگوستین بوچل» ناظر مسابقه برگزار شد و «کورت شنشر» داور آلمانی اقدام به پرتاب سکه‌ای ده‌ فرانکی مربوط به سال 1916 کرد. به این ترتیب «فاکتی» کاپیتان ایتالیا که شیر را انتخاب کرده بود برنده شد و ایتالیا به فینال رفت(!!!)

داوری که گل‌ زد!

بالاخره هشتم ژوئن فرا رسید و 85 هزار تماشاگر به استادیوم المپیکو آمدند تا ببیند ایتالیا چگونه در غیاب ریورا، ماتزولا، برسلینو در برابر یوگسلاوی به میدان خواهد رفت. این سه تن در بازی قبل مصدوم شده بودند. امّا یوگسلاوها بدون تغییر نسبت به بازی انگلستان وارد میدان شدند و پتکوویچ، آکمیویچ و موسمیچ از ابتدای مسابقه شروع به حمله کردند سرانجام دزائیچ در دقیقه 39 یوگسلاوی را پیش انداخت. کارگره خورده بود و ایتالیا امیدی به گلزنی نداشت. امّا در دقیقه 80 «گاتفرید دانیست» سوییسی یک ضربه کاشته به سود آتزوری اعلام کرد. حتی خود ایتالیایی‌ها نیز اعتراف کردند که داور مشغول هل دادن مدافعان یوگسلاو به عقب شد و ناگهان دومانگینی ضربه کاشته را وارد دروازه کرد! اعتراض یوگسلاوها فقط باعث شد تا داینست پس از آن داوری نکند و تنها دو فینال (جام‌جهانی 1966 و یورو 1968) را به جنجال بکشد! دیدار تکراری در روز دهم ژوئن برگزار شد و این بار مصدومان ایتالیا بهبود یافته و به میدان بازگشته بودند و آتزوری با گلهای «ریوا» و «آناستازی» (2-0) پیروز و قهرمان شد.

نظر خود را درباره «ایتالیا در مسیر قهرمانی یورو 1968» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایتالیا در مسیر قهرمانی یورو 1968 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.