زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی اپل پی، سامانه پرداخت اپل

معرفی اپل پی، سامانه پرداخت اپل

اپل پی، سامانه پرداخت متعلق به شرکت اپل است که نیاز به استفاده از کارت‌های بانکی را به حداقل می‌رساند.

با توسعه تلفن‌های همراه و هوشمند شدن آن‌ها و گسترش شیوه‌های نوین حمل و انتقال پول، شرکت‌های بسیار بزرگی چون اپل و گوگل، اقدام به تولید و توسعه راهکار‌های مختلفی کردند تا با استفاده از تلفن‌های همراه بتوان عملیات‌های پرداخت را انجام داد. سرویس پرداخت‌ اپل پی و گوگل پی، از شناخته شده‌ترین سیستم‌های پرداخت هستند که تاکنون معرفی شده‌اند. در این مقاله به معرفی اپل پی می‌پردازیم و امکانات آن را بررسی خواهیم کرد.

اپل پی چیست؟

اپل پی، یک سامانه پرداخت موبایلی مختص شرکت اپل است که در سال 2014 معرفی شد. این سرویس، بر روی محصولات مختلف شرکت اپل، نظیر آیفون، آیپد، اپل واچ و مک وجود دارد و می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین کارت‌های اعتباری در دستگاه‌های کارتخوان استفاده کرد. دستگاه‌های کارتخوانی که دارای قابلیت NFC و عنصر امن (eSE) باشند، می‌توانند بدون استفاده از کارت اعتباری و تنها با نزدیک‌ کردن تلفن همراه، اطلاعات حساب و کیف پول فرد را شناسایی کرده و با تایید متقاضی به واسطه اسکن اثر انگشت، اسکن چهره و یا وارد کردن رمز دیوایس، اعتبار از حساب او کسر خواهد شد.

اپل پی
اپل پی

 

از اپل پی می‌توان برای حمل و نقل نیز استفاده کرد. با اتصال کارت‌های اعتباری به اپل پی، می‌توان در شهر‌های لندن، استکهلم و نیویورک از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس استفاده کرد و هزینه را با استفاده از اپل پی پرداخت کرد. سامانه پرداخت اپل، بر روی تلفن‌های همراه آیفون 6 و آیپد ایر 2 به بعد و مک‌هایی که اثر انگشت دارند و تمامی ساعت‌های اپل قابل اجرا است و می‌تواند اطلاعات 8 تا 16 حساب را در خود ذخیره کند.

شبکه‌های پشتیبانی شده توسط اپل پی

اپل پی به عنوان یکی از سرویس‌های پرداخت بزرگ در کشور آمریکا، اعلام کرد که در سه روز اول معرفی این سیستم، بیش از یک میلیون کارت در آن ثبت شده است که باعث می‌شود این سرویس در صدر جدول بزرگترین سیستم‌های پرداخت کشور آمریکا قرار بگیرد. اپل پی به منظور انجام تراکنش‌های خود، از کارت‌ها و شبکه‌های انتقال مختلف استفاده می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. ویزا و مستر کارت
  2. امریکن اکسپرس
  3. داینرز کلاب
  4. یونیون پی
  5. مایسترو
  6. ویزا الکترون

در صورتی که در مورد شبکه‌های پرداخت اطلاعات کافی ندارید، مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

آشنایی با وسترن یونیون

آشنایی با کارت اعتباری دیسکاور

آشنایی با امریکن اکسپرس

آشنایی با داینرز کلاب


امکانات اپل پی

حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد در اپل یک اصل اساسی است که نمود آن را می‌توان در محصولات این مجموعه دید. عرضه سیستم عامل متن بسته iOS، نیاز به تاییدیه نصب نرم افزار‌ها خارج از فروشگاه اپل و... باعث می‌شود تا این شرکت امنیت محصولات خود را حفظ کند. اپل پی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یکی از سرویس‌های پرداخت بسیار امن شناخته می‌شود.

تراکنش‌های امن و ضد کلاهبردارانه

کشور انگلیس به واسطه قوانینی که در نظر گرفته است، تنها اجازه انتقال 100 یورو را از طریق پرداخت بدون تماس می‌دهد. این در حالی است که سرویس پرداخت بدون تماس اپل پی، به واسطه امنیت بسیار بالا و ضد کلاهبردارانه، هیچ محدودیتی برای انتقال وجه ندارد. با این حال برخی از بانک‌های کشور انگلیس به صورت موردی برای پرداخت‌های بدون تماس اپل پی نیز محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند.

اپل کش

اپل کش (Apple Cash)، یکی از امکانات جذاب سرویس اپل پی است که بر روی محصولات این شرکت وجود دارد. در این حالت با استفاده از پیامرسان اختصاصی iMessage می‌توان انتقال وجه را به حساب اشخاص مختلف انجام داد. زمانی که کاربر وجه انتقالی را دریافت کند، موجودی به کارت اپل کش واریز خواهد شد و می‌توان از آن برای انجام پرداخت‌های آنی استفاده کرد.

اپل کش
اپل کش

 

علاوه بر این، کاربر می‌تواند با تغییر مقصد واریز وجه، پول را به حساب یکی از بانک‌های دلخواه خود واریز کند که این انتقال از طریق شبکه انتقال ACH صورت می‌گیرد. با این حال باید در نظر داشت که قابلیت اپل کش تنها در کشور ایالات متحده آمریکا قابل استفاده است و هنوز به صورت جهانی مورد استفاده قرار نگرفته است.

میزان کارمزد

اپل پی برای کاربران و فروشندگان، هزینه اضافه و کارمزد دریافت نمی‌کند. برای مثال در کشور سوئیس، سازمان و شرکت صادر کننده کارت، ملزم به پرداخت کارمزد است. در سال 2020، بانک‌های سوئیس به طور معمول برای هر بازه سه ماهه، مبلغ 0.275 فرانک به ازای هر کارت اعتباری پرداخت می‌کردند. علاوه بر این، به ازای هر تراکنش صورت گرفته با کارت صادر شده، 0.12 درصد و به ازای هر تراکنش آنلاین یا با نرم افزار، 0.17 درصد کارمزد به اپل پرداخت می‌شود.

به صورت میانگین، بین 27 تا 39 درصد از درآمد حاصله از کارمزد‌های پرداخت شده توسط کاربر که توسط بانک دریافت می‌شود، از طرف بانک به اپل پرداخت خواهد شد و در این صورت، کاربر هیچ هزینه اضافی را برای استفاده از اپل پی پرداخت نمی‌کند.

مقبولیت جهانی اپل پی

اپل پی در حال حاضر در 74 کشور دنیا پشتیبانی می‌شود. با این حال بسیاری از کشور‌های جهان توسط سرویس پرداخت اپل پی پشتیبانی نمی‌شوند. در این بین کشور روسیه به دلیل آغاز جنگ تحمیلی علیه اوکراین از استفاده از اپل پی منع شده است و جزو تحریم‌های اپل قرار دارد.

وضعیت پشتیبانی اپل پی در کشور‌های جهان
وضعیت پشتیبانی اپل پی در کشور‌های جهان

 

با این حال باید در نظر داشت که استفاده از اپل پی، منوط به استفاده از دستگاه‌های کارتخوانی است که قابلیت تراکنش بدون تماس EMV را داشته باشند. همچنین به دلیل تفاوت‌های سیستم بانکی در کشور‌های مختلف، ممکن است تراکنش‌های صورت گرفته توسط اپل پی با مشکل مواجه شود.

نحوه راه اندازی اپل پی 

سرویس اپل پی در حال حاضر در کشور ایران پشتیبانی نمی‌شود اما در صورتی که در سفر‌های خارجی می‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید، با داشتن کارت‌ها اعتباری پشتیبانی شده توسط اپل پی می‌توانید مراحل زیر را طی کرده و سرویس اپل پی خود را فعال کنید:

  1. نرم افزار کیف پول (Wallet) را باز کنید.
  2. علامت مثبت بالا سمت راست صفحه را انتخاب کنید.
  3. در صورتی که اتصال به آیکلاد از شما در خواست شود، رمز اپل ID خود را وارد کنید.
  4. نوع کارتی که می‌خواهید به سرویس اپل پی خود اضافه کنید را انتخاب کنید.
  5. در ادامه می‌توانید با اسکن کارت اعتباری یا وارد کردن اطلاعات آن، کارت خود را اضافه کنید.
نظر خود را درباره «معرفی اپل پی، سامانه پرداخت اپل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی اپل پی، سامانه پرداخت اپل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.