نساجی قائمشهر، فینال جام حذفی و رویایی که محقق شد

معرفی تیمهای لیگ برتر / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

تیم فوتبال نساجی مازندران در ادامه عملکرد قابل قبول خود در لیگ و جام حذفی در سالهای اخیر، بالاخره موفق شد برای نخستین بار در تاریخ خود قهرمانی مازندران یک بار دیگر در استادیوم آزادی به میدان رفت؛ این بار هم به عنوان میزبان اما در برابر مس کرمان.

مسابقه دو تیم بدون رد و بدل شدن گلی رو به پایان بود و به نظر می رسید یک بار دیگر سرنوشت نساجی به ضربات پنالتی خواهد کشید. اما نساجی در دقیقه 118صاحب یک ضربه پنالتی شد که این ضربه را حامد شیری به گل بدل ساخت و برتری(1-0) تیم بدون زمین قائمشهری، این تیم را برای نخستین بار راهی فینال جام حذفی کرد.

نساجی در فینال جام خذفی برای سومین بار پیاپی در استادیوم آزادی به میدان رفت؛ ورزشگاهی که به دلیل استقبال گسترده هواداران نساجی، عملا به ورزشگاه خانگی این تیم بدل شده بود. مسابقه تیمهای نساجی و آلومینیوم اراک در حضور حدود 50 هزار تماشاگر از ساعت 20:30 روز چهارشنبه 7 اردیبهشت آغاز شد. در نیمه اول این دیدار یک بار تیر افقی و یک بار تیر عمودی دروازه نساجی در دقایق 21 و 24 به لرزه درآمد. اما این توپها گل نشد تا نساجی در بازی بماند.

سرانجام در نیمه دوم و در دقیقه 58 ایوب کلانتری توپی را به سمت دروازه آلومینیوم ارسال کرد که مهرداد عبدی با پشت سر خود، این توپ را به گوشه چپ دروازه نماینده اراک فرستاد. همین گل سرنوشت مسابقات را تعیین کرد و نساجی با برتری(1-0) در این مسابقه قهرمانی جام حذفی را از آن خود ساخت. این دومین قهرمانی ساکت الهامی مربی نساجی در سه سال اخیر است.

 

 

نساجی در فصول گذشته عملکرد قابل قبولی در لیگ برتر نیز داشته است. در فصل 98-97 این تیم در نخستین حضور خود در لیگ برتر عنوان دهم را به دست آورد و یک فصل بعد با یک پله صعود در رتبه نهم لیگ جای گرفت. این تیم فصل گذشته عنوان دوازدهم لیگ را به خود اختصاص داد و در فصل جاری لیگ برتر هم دوازدهم است و با فاصله 11 امتیازی از منطقه سقوط، حاشیه امنیت خوبی برای خود ایجاد کرده است. اما صعود این تیم به لیگ برتر، خود یک ماجرای جذاب و خواندنی بود:

صعود به لیگ برتر با شش تایی کردن راه آهن

فصل 97-96 وقتی تیم خونه به خونه بابل در خانه اکسین البرز با تساوی ( 0 - 0 ) متوقف شد ، سرنوشت صعود کنندگان لیگ یک به روز آخر کشیده شد . جایی که هر کدام از سه تیم مدعی ممکن بود شانس صعود به لیگ برتر را از دست بدهند .

نفت مسجد سلیمان در روز آخر با یک مساوی قهرمان لیگ یک می شد اما در صورت باخت امکان داشت با سقوط به رده سوم، از صعود به لیگ برتر بازماند . تساوی ( 2 - 2 ) این تیم با مس رفسنجان نشان داد که اگر نفتی ها می باختند، اصلا جایی در لیگ برتر نداشتند . اما در سوی دیگر خونه به خونه با نتیجه ( 2 - 1 ) آینده سازان برق جدید فارس را از پیش رو برداشت و تفاضل گل خود را به عدد 22 افزایش داد . در این شرایط آیا ممکن بود این تیم راهی لیگ برتر نشود ؟ بیشتر به معجزه شبیه بود اما نساجی 6 بار دروازه راه آهن را گشود و به تفاضل گل 23 رسید . حتی یکی بیشتر از آنچه لازم داشت . نتیجه ای که البته با اعتراض شدید خونه به خونه همراه شد و حتی قاسم حسن زاده ، مالک خونه به خونه بابل هم با اطمینان گفت که نساجی هم در بازی با راه آهن و هم در مسابقه با صبا تبانی کرده است . اما این مساله هرگز اثبات نشد و این نساجی بود که بالاخره راهی لیگ برتر شد . در پایان این فصل پرماجرا نساجی صاحب 19 برد ، 7 مساوی و 8 شکست شد و با 49 گل زده و 26 گل خورده به لیگ برتر راه یافت .

nassaji-mazandaran
nassaji-mazandaran

ناکامی در آستانه رسیدن به پلی آف

اما در طول یک دهه اخیر ، این تیم همواره در لیگ یک حضور داشت و بارها و بارها برای صعود به لیگ برتر تلاش کرد . در فصل 91-90 این تیم در گروه اول مسابقات لیگ یک ، بین 12 تیم پنجم شد . یک سال بعد در بین چهارده تیم هشتم شد و در فصل 93-92 در بین سیزده تیم سوم . در این سال نساجی تنها یک پله با صعود به مرحله پلی آف لیگ یک فاصله داشت اما فاصله این تیم با تیم دوم ( سیاه جامگان ) هشت امتیاز می شد ! یک فصل بعد این اختلاف کمتر شد و نساجی این بار با کسب عنوان سوم در بین 12 تیم و به خاطر 2 امتیاز کمتر نسبت به مس کرمان یک فصل دیگر را در لیگ یک گذراند تا نوبت به فرم جدید مسابقات لیگ یک با حضور تیمها در یک گروه رسید . نساجی در سالهای پس از آن، همواره تیمی میانه جدولی در لیگ یک بود و هرگز نتوانست به رویاپردازی برای حضور در لیگ برتر بپردازد . این تیم در فصل 96-95 با 12 برد ، 10 مساوی و 11 شکست ،  44 گل زده و 38 گل خورده و کسب 46 امتیاز ، دهم شد در حالی که پانزده امتیاز با صعود به لیگ برتر فاصله داشت . یک فصل قبل تر هم با 14 برد ، 11 مساوی و 13 شکست و 53 امتیاز هشتم شد . این بار هم ده امتیاز با صعود فاصله داشت . به این ترتیب این تیم هیچ گاه به اندازه فصل 97-96 به لیگ برتر نزدیک نشد و در همین فصل هم به آرزوی دیرینه خود دست یافت .

معرفی تیمهای لیگ برتر ؛ نساجی قائمشهر و رویایی که محقق شد
معرفی تیمهای لیگ برتر ؛ نساجی قائمشهر و رویایی که محقق شد

رنگ قرمز با تفکرات آبی

این تیم از سال 1374 تا 1382 در لیگ دسته یک فعالیت می‌کرده ولی همواره از صعود به لیگ برتر باز‌ماند . مثلا در فصل 81–1380 نساجی به عنوان تیم اول گروه خود به جمع چهارتیم نهایی مرحله پلی آف ورودی به لیگ برتر پیوست اما نتوانست این یک قدم آخر را کامل کند . بعد از این فصل مشکلات مالی این تیم تا آنجا پیش رفت که در پایان فصل 82–1383 این تیم به رقابت‌های لیگ دسته دو سقوط کرد . این تیم در فصل 84-83 با صعود از گروه خود وارد مرحله پلی اف لیگ 2 شد ولی باز هم از صعود بازماندیک سال بعد این تیم با مربیگری ابراهیم طالبی جواز صعود به رقابت‌های لیگ دسته یک را دریافت کرد ؛ مردی از خانواده استقلال . در فصا 86-85 مربیگری نساجی به ناصرحجازی داده شد که وی همچون تمام تیمهایی که در دهه هشتاد مربیگری کرد ، در آنجا هم ناموفق بود . بعدها این روند حضور مربیان آبی با مربیگری محمود فکری ، ساکت الهامی و مهدی پاشازاده در نساجی ادامه یافت و سرانجام نوبت به جواد نکونام رسید که این تیم را به لیگ برتر بیاورد . حالا نساجی در شصتمین سال تاسیس خود می تواند در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشته باشد . تیمی  تاسیس شده در سال 1338 با حمایت کارخانه نساجی قائم شهر و با ادغامی در 1363 با تیم کارخانه نساجی شماره 3 . سالهای نخست حضور این تیم در لیگ های مختف با نام دست نشان ها عجین بود . ابتدا رحیم دست نشان در دهه 60 و 70 و بعدها با نادر دست نشان که رکورد گلزنی در هشت بازی پیاپی را در لیگ آزادگان برجای نهاد . باید دید این تیم ، در  سالهای آینده لیگ برتر  نیز می تواند به خوبی از هویت خود دفاع کند یا خیر ؟

  اختصاصی آسمونی 

نظر خود را درباره «معرفی تیمهای لیگ برتر ؛ نساجی قائمشهر، قهرمانی جام حذفی و رویایی که محقق شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیمهای لیگ برتر ؛ نساجی قائمشهر، قهرمانی جام حذفی و رویایی که محقق شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.