زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی ولادیمیر سالنیكوف؛ هیولای امواج

بیوگرافی ولادیمیر سالنیكوف؛ هیولای امواج

ولادیمیر سالنیكوف شناگر روس، اولین انسانی بود که 1500 متر را در کمتر از 15 دقیقه شنا کرد
نام و نام خانوادگی ولادیمیر سالنیكوف (Vladimir Salnikov)
لقب هیولای امواج
تاریخ تولد 21 می 1960
محل تولد سن‌پترزبورگ - روسیه
حرفه شناگر

 

یكی از سنگین‌ترین مسابقاتی كه در بازی‌های المپیك و رقابت‌های جهانی برگزار می‌شود، رقابت شنای 1500 متر است. رقابتی كه در آن شناگر باید هم با مسیر طولانی و تكراری استخر، هم با رقبا و هم با زمان مبارزه کند. در این شنای سنگین و استقامتی نام مردی می‌درخشد كه به دلیل درخشش فراوان در مسابقات جهانی، كسب عناوین فراوان و ثبت ركوردهای پیاپی در مسابقات جهانی ملقب به هیولای امواج شده است.

ولادیمیر سالنیكوف و آغاز شنا در هفت سالگی 

ولادیمیر سالنیكوف (Vladimir Salnikov) در 21 می 1960 در شهر لنینگراد (سن‌پترزبورگ) کشور شوروی سابق متولد شد. پدر او یک ناخدای كشتی بود و ولادیمیر سالنیكوف در محیطی رشد كرد كه مبارزه با امواج در آن نقشی اساسی را ایفا می‌كرد. او تنها هفت سال داشت كه مادرش برای نخستین بار تصمیم گرفت كه او را برای تمرین شنا به استخر بفرستد. این كودک هفت ساله، خیلی زود عضو تیم شنای منطقه خود شد و چنین بود كه از هشت سالگی تصمیم گرفت كه به شكلی جدی به تمرینات شنا بپردازد.

ولادیمیر سالنیكوف 16 ساله در المپیک

ولادیمیر در تیم زنیت پیشرفت در شنا را آغاز كرد و بعدها راهی تیم شنای انجمن ورزشی نیروهای مسلح شد. ولادیمیر سالنیكوف در 16 سالگی موفق شد جواز حضور در المپیک مونترآل را به دست آورد. این نوجوان 16 ساله در این مسابقات موفق شد ركورد شنای 1500 متر اروپا را بهبود بخشد. با این حال مقامی بهتر از پنجمی نصیب او نشد. اما این عنوان آغازی بود بر دوران طولانی درخشش سالینكوف.

ولادیمیر سالنیكوف ، مدعی درخشش در المپیک 1980

او در مسابقات قهرمانی اروپا (1977) ثابت كرد كه بهترین شناگر استقامت اروپا است و مدال طلای 1500 متر را تصاحب كرد. یک سال بعد نوبت به مسابقات جهانی برلین رسید و سالنیكوف ركورد جهانی 400 متر را به نام خود ثبت كرد. او در شنای 1500 متر نیز قهرمان شد و با نقره‌ای كه در 800 متر تیمی تصاحب كرد، خود را به عنوان یكی از مدعیان درخشش در المپیک مسكو معرفی كرد.

ولادیمیر سالنیكوف و شکستن سد 15 دقیقه

ولادیمیر سالنیكوف در سال 1979 اولین انسانی لقب گرفت كه شنای 800 متر آزاد را در مدت زمانی كمتر از هشت دقیقه به پایان رسانده است. او سدشكنی خود را در المپیک نیز ادامه داد. مسابقات المپیک 1980 پیش روی هموطنان او برگزار شد و ولادیمیر در 400 متر و 200×4 متر تیمی دو مدال طلا كسب كرد و آن‌گاه با ثبت زمان 14 دقیقه و 58 ثانیه و 27 صدم ثانیه، نخستین انسانی شد كه 1500 متر را در زمانی كمتر از 15 دقیقه شنا كرده است.

ولادیمیر سالنیكوف ، بهترین شناگر مرد سال 1982

این پیروزی‌ها در غیاب شناگران آمریکایی به دست آمد که در آن مسابقات شرکت نکرده بودند. اما سالنیکوف در مصاحبه‌ای گفت:

مطمئنم اگر رقبای آمریکایی من در مسابقه حضور داشتند، رکوردهایم از این هم بهتر می‌شد. من اولین و تنها کسی هستم که 1500 متر را زیر 15 دقیقه شنا کرده‌ام و فعلاً من بهترین شناگر جهانم.

شناگر 74 كیلویی و 181 سانتی‌متری روس اشتباه نکرده بود و بعد از المپیک نیز به درخشش خود ادامه داد. او در سال 1981 و در مسابقات اروپایی اشپلیت علاوه بر 1500 متر، در مسابقات 400 متر تیمی و 800 متر تیمی نیز قهرمان اروپا شد و آن‌گاه نوبت به مسابقات جهانی 1982 گوآیا كوبیل ( اکوادور) رسید. یک نقره در 800 متر تیمی و دو طلا در 400 متر و 1500 متر انفرادی ماحصل حضور هیولای امواج در مسابقات جهانی بود.

در رقابت دوستانه شناگران شوروی و آلمان شرقی باز هم هیولای امواج رکوردشکنی کرد و رکورد 1500 متر را به 14:56:35 دقیقه رساند. به پاس این نتایج درخشان مجله جهانی شنا عنوان بهترین شناگر مرد را در سال 1982 به ولادیمیر سالنیكوف اختصاص داد.

غیبت ولادیمیر سالنیكوف در المپیک 1984

مسابقات جهانی 1983 (رم) نیز به گنجینه مدال‌های ولادیمیر افزود. او در 400 متر و 1500 متر شنای آزاد قهرمان شد و یک بار دیگر ركورد خود را در 1500 متر ترقی بخشید. پس از آن، لحظاتی تلخ در زندگی ورزشكاران روس آغاز شد. حکومت وقت شوروی مسابقات المپیک 1984 را که در لس آنجلس ( آمریکا) برگزار می‌شد تحریم کرد و به این ترتیب به ورزشکاران روس اجازه شرکت در مسابقات داده نشد. تحریم المپیک لس‌آنجلس فرصت درخشش را از انبوه ستارگان شوروی گرفت و سالنیكوف به همین سادگی حضور در یک المپیک را از دست داد.

ولادیمیر سالنیكوف در جوانی

تمرین ولادیمیر سالنیكوف در تنهایی 

ولادیمیر سالنیكوف تا سال 1986 قهرمان بلامنازع شنای 1500 بود و از 1977 تا مسابقات جهانی 1986 در 61 مسابقه پیاپی قهرمان در 1500 متر برنده شد. اما او به شكلی ناباورانه در مسابقات جهانی چهارم شد و یك سال بعد حتی به فینال مسابقات اروپایی نیز صعود نكرد. به نظر می‌رسید كه دوران افتخارات ولادیمیر سالنیكوف نیز به پایان رسیده باشد. در چنین شرایطی، او تنها در كنار همسرش به تمرین پرداخت و سرانجام وارد المپیك سئول (1988) شد.

Russian Swimming Federation chief Salnikov says to run for reelection -  Sport - TASS
ولادیمیر سالنیكوف

ولادیمیر سالنیكوف 28 ساله، پیرترین قهرمان شنا

در روز فینال كسی به وی امیدی نداشت، اما او پس از 675 متر صدرنشین و به سوی یک عنوان عجیب حمله‌ور شد. او در 28 سالگی به پیرترین قهرمان شنای المپک تا آن زمان بدل گشت. در ساعت 23:30 آن شب، تمامی عكاسان و خبرنگاران در سالن تشریفات حضور داشتند. ولادیمیر سالنیكوف به رستوران دهكده المپیک رفت تا غذای مختصری بخورد. در آن لحظه بیش از 250 ورزشكار و مربی در رستوران حاضر بودند. وقتی كه خبر ورود سالنیكوف به آن‌ها رسید، تمامی حاضران در رستوران بی‌اختیار غذا خوردن را رها كرده و به صورت ایستاده، شناگر اسطوره‌ای روس را تشویق كردند.

نظر خود را درباره «بیوگرافی ولادیمیر سالنیكوف؛ هیولای امواج» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ولادیمیر سالنیكوف؛ هیولای امواج فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.