زمان مطالعه: 9 دقیقه
چشم انداز و اهداف مدیریت تولید چیست؟

چشم انداز و اهداف مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید یک حوزه هیجان انگیز و پرچالش می باشد و برای افرادی که عاشق تجربیات جدیدند بسیار ایده آل است.

تصور کنید محصولی تولید کنید که هیچ کس مایل به خرید آن نیست، چه اتفاقی می افتد؟ نه تنها محصولات مازادی برای شما باقی می ماند که نمی توانید آن را بفروشید، بلکه هزینه های قابل توجهی نیز برای ذخیره سازی آن ها می بایست تقبل کنید. در اینجاست که نقش مدیریت تولید مورد توجه قرار می گیرد. تیم مدیریت تولید محصولاتی را تولید می کند که در بازار به فروش می رسند. وظیفه اصلی آنها ارائه چشم انداز دقیق در مورد تولید و توسعه محصولات جدید، تأیید درخواست محصولات در بازار و هدایت تیم توسعه محصولات می باشد

هنگامی که فیلم مورد علاقه خود را در تلویزیون یا سینما تماشا می کنید یا با یکی از همکاران خود در یک برنامه پیام رسان چت می کنید، آیا تا به حال فکر کرده اید که چه کسی این ابزارهای دیجیتالی را برای راحتی شما ایجاد کرده است؟

پاسخ این است که افراد مختلفی در تولید و توسعه  هر محصول دخیل بوده اند، اما یکی از مهمترین بخش های تشکیل این ابزارهای دیجیتالی، مدیر تولید است. مدیریت تولید می تواند یک حرفه هیجان انگیز و پرچالش باشد. این شغل برای افرادی که عاشق ایجاد ابزارها و تجربیات جدید هستند بسیار ایده آل است.

اگر قصد دارید تا بیشتر درباره مدیریت تولید و وظایف مدیر تولید اطلاعات کسب کنید، مطالب سایت فرادرس می تواند برای شما راهگشا باشد.

مدیریت تولید چیست؟

با درک اهمیت مدیریت تولید، سوالی که به ذهن ما خطور می کند این است که "مدیریت تولید چیست"؟ به عبارت ساده ، مدیریت تولید عملکرد سازمانی است که با چرخه عمر محصولات، توسعه، قیمت گذاری، راه اندازی، بازاریابی و سرانجام تحلیل بازخورد آن از سوی بازار در ارتباط می باشد،

در واقع، مدیریت محصول تنها به توسعه محصولات جدید محدود نمی شود. این رشته شامل طراحی و اجرای برنامه های جدید به منظور حذف محصولات و فناوری های قدیمی است.

اگرچه مدیریت تولید نقش مهمی در مجموعه های تولید و توسعه دارد که تا مدت ها در میان شرکت های فناوری جایگاهی نداشته است. این صنعت به همراه روش های نوین توسعه رشد کرد و به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به زبان ساده، مدیریت تولید روی اجرای موفق چرخه عمر محصول متمرکز است. به طور کلی، مدیران تولید، مسئول به کارگیری اصول مدیریت تولیدات و محصولات هستند که شامل:

  • ارائه ایده های جدید برای توسعه محصول و ویژگی های آن
  • همکاری با تیم های مهندسی و طراحی برای تولید محصول
  • اطمینان از اینکه هر محصول به نیازهای مشتریان پاسخ می دهد

این مسئله اصلی ترین تفاوت میان مدیریت محصول و مدیریت پروژه است که مورد دوم بیشتر بر سازماندهی و تأمین منابع تمرکز دارد تا تعیین چشم انداز کلی محصولات.

 

آموزش مدیریت تولید
آموزش مدیریت تولید

آموزش مدیریت تولید 

یک توصیف عالی برای نقش مدیر محصول این است که مانند سرآشپز اجرایی محصولات است. آن ها صاحب رستوران نیستند، درست مانند مدیرعامل شرکتی که در آن کار می کند! با این حال، آن ها مسئول موفقیت کلی خرید و فروش محصولات و شکل دهی به چشم انداز هایی هستند که به کسب و کارها کمک می کند تا اهداف خود را برآورده کنند و مشتریان خود را راضی نگه دارند.

هیچ روش یکسانی برای مدیریت تولید وجود ندارد. فرایندها به همراه سازمان تکامل می یابند و با چرخه عمر محصول و اعضای تیم محصول سازگار می شوند. در ادامه با چند استراتژی در این زمینه آشنا می شوید.

  • تعریف مشکل

همه چیز با شناسایی درخواست مشتریان آغاز می شود. پس از آن، افراد یا سازمان ها سعی می کنند کاری برای پاسخگویی به آن تقاضا انجام دهند، اما نمی توانند. یا کاری که انجام می دهند زمان بر است و منابع زیادی استفاده می کند.

مدیریت تولید به این درخواست ها توجه می کند و در پی راه حل می گردد. حل آن مشکل و پیدا کردن راه حل مفید، راه را برای مرحله بعدی هموار می کند.

  • استفاده از فرصت ها

همیشه مشکلات زیادی وجود دارد، اما همه آنها ارزش حل کردن را ندارند. برای سرمایه گذاری در تولید محصول یا ارائه راه حل جدید، مدیریت تولید باید به سوالات زیر پاسخ دهد و بتواند بر اساس پاسخ هایی که به دست آورده است به تجارت شرکت کمک کند:

ارزش کل بازار چقدر است؟ آیا مشکل به اندازه کافی بزرگ است که مردم به فکر راه حل های جایگزین باشند؟ آیا آن ها حاضرند هزینه راه حل جایگزین را بپردازند؟

هنگامی که مدیر تولید بازار بالقوه را ارزیابی کرد، می تواند در صورت وجود فرصت کافی تلاش خود را برای رسیدگی به نیازهای بازار انجام دهد.

اگر قصد دارید تا درباره مدیریت محصول بیشتر بدانید، به مقاله زیر در سایت فرادرس مراجعه نمایید.

چرا مدیریت تولید در کسب و کارها بسیار مهم است؟

مدیر تولید در رونمایی محصولات و تجربیات جدید برای کاربران نقش کلیدی ایفا می کنند. آن ها در گروه طراحی تجربه کاربری، تیم های مهندسی و رهبران کسب و کار خدمت می کنند و محصول مشترک این گروه ها تولید می کنند.

مهم تر از همه، مدیر تولید میزان موفقیت هر محصول را تعریف می کند، استراتژی محصولات را ترسیم می کند و مشخص می کند که چگونه محصولات روی مشتری و اهداف شرکت تأثیر خواهند گذاشت. بدون مدیریت تولید، تیم ها در جهت یابی علایق مختلفی که در سازمان های کوچک و بزرگ وجود دارد، به مشکل برمی خورند.

اهداف اولیه مدیریت تولید

یک مدیر تولید موفق به مجموعه کمک می کند تا سه هدف اصلی را تحقق ببخشد:

  • حداکثر فروش
  • افزایش سهم بازار
  • افزایش سود

یک مدیریت تولید کارآمد وظیفه هدایت اهداف ذکر شده را همراه با تولید محصولات موفق و افزایش تلاش بخش های مختلف سازمان را برعهده دارد.

 

مدیریت تولید چیست؟
مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید چیست؟

اصول کلیدی در مدیریت تولید

1. رقبا را فراموش نکنید

هنگامی که محصولی با تقاضای بالا در بازار دارید، به یاد داشته باشید که همیشه شرکت های مرتبط ی وجود دارند که سعی می کنند سهم قابل توجهی از سود بازار محصولات شما را به دست آورند.

بنابراین، زیرنظر گرفتن رقبا را همراه با اهداف و مقاصد تجاری خود در اولویت قرار دهید.

2. از داده ها برای سود بیشتر استفاده کنید

داده های زیادی برای هر محصول در بازار وجود دارد. با این حال، تمام داده هایی که در حال حاضر برای هر محصول وجود دارد سود چندانی برای تولید کنندگان نخواهد داشت، مگر اینکه به نفع یک سازمان استفاده شود. با دقت به اعداد و ارقام نگاه کنید تا دریابید که چگونه می توانید از آن ها برای ایجاد یک استراتژی موثر استفاده کنید. استراتژی که در آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

3. به مشتری توجه کنید

ضرب المثل قدیمی "همیشه حق با مشتری است" هنوز هم صدق می کند. به هر حال، شما محصولات را برای آنها تولید می کنید و در نهایت آن ها هستند که محصولات شما را خریداری می کنند. یک مدیریت تولید خوب باید همیشه مشتریان و نیازهای آنها را در نظر داشته باشد. اگر بتوانید محصولی را تولید کنید که توجه مشتریان را جلب کند؛ مطمئن باشید که این کار در آینده به شما کمک می کند تا به سود بیشتری برسید.

4. روی کیفیت تمرکز کنید

ممکن است ها در طول فرآیند تولید محصول، وسوسه سود بیشتر منجر به کاهش هزینه های محصولات شما شود. توجه داشته باشید که هزینه ها را تا حدی کاهش ندهید که کیفیت محصول را به خطر بیاندازد. اگر مشتریان از کیفیت محصول شما راضی نباشند، قطعا وقت خود را برای پیدا کردن محصولات مشابه در بازار تلف نمی کنند. محصولات با کیفیتی که تولید می کنید هم باید برای شما سودآور باشد و هم برای افرادی که آنها را خریداری می کنند، مقرون به صرفه.

مسئولیت های مدیر تولید چیست؟

حرفه مدیریت تولید چند بعدی است. مدیر تولید مسئول برنامه ریزی و اجرای مراحل مختلف چرخه عمر محصول است. این شغل معمولاً شامل موارد زیر می باشد:

  • انجام تحقیقات گسترده برای درک نیازهای مشتری
  • ارائه و تعریف استراتژی محصول
  • هدایت بخش های مختلف سازمان برای اطمینان از رضایت مشتری و سودآوری شرکت
  • اجرای طرح هایی برای حذف محصولات قدیمی و فناوری های منسوخ

 

اهداف مدیریت تولید چیست؟
اهداف مدیریت تولید چیست؟

اهداف مدیریت تولید چیست؟

مهارت های مورد نیاز برای ورود به مدیریت تولید

تقاضا برای آموزش مدیریت تولید در سالهای اخیر افزایش یافته است. توجه به نیازهای مشتریان و شرکت ضروری است. با درک مسئولیت های مدیریت تولید، می توانید مهارت های لازم را که  مدیر تولید باید داشته باشد، بررسی کنیم. مدیران تولید با پیروی از کسانی که قبل از آنها این مسیر را طی کرده اند، راه خود را پیدا می کنند. کسانی که در این حرفه با تجربه ترند، همیشه درس های زیادی برای ارائه به تازه واردها دارند.

شما نمی توانید با یک مدرک خاص مهارت های مدیریت تولید را یاد  بگیرید. هیچ راه مشخصی برای رسیدن به این مهارت وجود ندارد. انتظار می رود که یک مدیر تولید مجموعه مهارت های گسترده ای داشته باشد، به این دلیل که آن ها با بخش های مختلفی سروکار دارند. در زیر چند نمونه از مهارت هایی که همه مدیران تولید موفق باید داشته باشند را مشاهده می کنید:

1. آشنایی با صنعت فناوری اطلاعات و داده ها

شرکت ها به مدیران تولید دانشمند یا ریاضیدان نیازی ندارند. با این حال، آن ها باید قادر به خواندن، تجزیه و تحلیل و تفسیر دقیق داده ها باشند.

2. آشنایی با دانش صنعت و بازار

یک مدیر تولید باید دانش تخصصی از بازار و صنعت داشته باشد و رقبا را بشناسد. آن ها باید قادر به تعریف و تحلیل و پیگری شاخص های کلیدی عملکرد محصول باشند.

3. برنامه ریزی استراتژیک

یک مدیر تولید باید با تعریف اهداف روشن و قابل دستیابی و با استفاده از مهارت های منطقی، انتقادی و تحلیلی به چشم اندازی برای هدایت بخش های مختلف سازمان برسد.

4. آشنایی با همه بخش های یک سازمان

یک مدیر تولید باید دارای مهارت های تجاری باشد و از بخش های مختلف سازمان اطلاعات لازم را دریافت کند. حتی یک عقب نشینی کوچک نیز می تواند چرخه عمر محصول را به شدت مختل کند.

5. مهارت های ارتباطی عالی

مدیر تولید روزانه با بخش های مختلف یک سازمان و سهامداران خارجی تعامل دارد. آن ها همچنین ملزم به ارائه استراتژی های خود در مراحل مختلف چرخه عمر محصول هستند. مدیران تولید باید از مهارت های ارتباطی بسیار خوبی برخوردار باشند تا دیدگاه و استراتژی های خود را در همه سطوح به طور واضح و موثر بیان کنند.

مهارت های ارتباطی برای تبدلی شدن به یک مدیر موفق در صدر لیست قرار می گیرد. بنابراین بسیاری از جنبه های کار مدیریت تولید متکی به مهارت در این حوزه است. برای پاسخگویی به درخواست ها و جمع آوری بازخوردهای لازم، مدیران تولید باید شنونده های خوبی باشند. آن ها همچنین باید بدانند چگونه روابط را با مشتریان خود برقرار کنند و همدلی قابل توجهی به مشتریان نشان دهند.

البته مشتریان تنها اولویت مدیران نخواهند بود. مدیر تولید همچنین باید با افراد و سرمایه گذاران مختلف همکاری کند تا اهداف خود را پیش ببرد.

منظور از مدیریت تولید چیست؟
منظور از مدیریت تولید چیست؟

منظور از مدیریت تولید چیست؟

مشاغل مختلف در صنعت مدیریت تولید

مدیریت تولید شغلی با درآمد بالا و سودآور است. مدیر تولید بسته به سطح تجربه، وظایف و مسئولیت های مختلف، جنبه های مختلف تولید یک محصول را برعهده می گیرد. عناوین مدیریت محصول از نقش ورود مدیر محصول وابسته تا یک مدیر ارشد ارشد محصول که کل تیم محصول را رهبری می کند ، متغیر است.

مدیریت محصول همچنان به عنوان یک حرفه در حال گسترش است. تقاضا برای مدیران محصول واجد شرایط در هر سطحی در حال افزایش است. اگر به دنبال شروع حرفه ای در مدیریت محصول هستید ، می توانید یک فرآیند چالش برانگیز را انتظار داشته باشید. آماده صحبت با دانش فنی ، مهارت های تصمیم گیری ، کنجکاوی و انگیزه خود باشید. مدیران محصول می توانند با تمرین از لیست جامع سوالات مصاحبه، خود را برای مصاحبه آماده کنند.

به طو کلی، مدیریت تولید فرآیندها، داده ها و سیستم های درون یک سازمان را گرد هم می آورد و نقش مهمی در رشد یک تجارت ایفا می کند. این نقش مهمی است که شرکت ها نمی توانند آن را نادیده بگیرند.

همانند بسیاری از مشاغل دیگر، مدیران تولید نیز باید مهارت های خاصی را برای بهبود عملکرد خود کسب کنند. برای یادگیری این مهارت ها، نیاز به آموزش مناسب دارید. فرادرس آموزش های بسیاری را در زمینه مدیریت ارائه می دهد تا با استفاده از آن به یک مدیر حرفه ای تبدیل شوید.

اگر قصد دارید تا به آموزش های عمومی و تخصصی در زمینه طراحی و ارائه دوره های مرتبط با آموزش مدیریت تولید و آموزش های مرتبط با علم داده و فناوری دسترسی داشته باشید، هم اکنون وارد سایت فرادرس شده و از آموزش های آن دیدن نمایید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چشم انداز و اهداف مدیریت تولید چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چشم انداز و اهداف مدیریت تولید چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.