زمان مطالعه: 2 دقیقه
مفاهیم برخی از اصطلاحات بازاری

مفاهیم برخی از اصطلاحات بازاری

هر اقدامی اسم مخصوص به خود را دارد و آگاهی از این مفاهیم، افراد را از سردرگمی خارج می کند. اصطلاحات پرکاربرد بازاری مثال بارزی از این مفاهیم هستند

تفاوت میان بهره و سود به دلیل تعریف نادرستی که از هرکدام ارائه شده است، باعث سردرگمی افراد می شود. در این مقاله با آسمونی همراه باشید تا یکبار برای همیشه با مفاهیم سود، بهره، اسکنت و ربا آشنا شوید.

معنی بهره چیست؟

بهره مبلغی است که به عنوان امتیاز قرض دادن پول به شخص وام دهنده پرداخت می‌شود و معمولاً با نرخ مشخص سالیانه و به صورت درصدی بیان می‌شود. اگر شخصی مبلغی پول برای مدتی معین وام بگیرد، پولی که در آینده باید به وام‌دهنده بازپرداخت کند، معمولاً بیش از مبلغ دریافتی اولیه خواهد بود. این مبلیغ اضافی بهره نام دارد.

گاهی اوقات به بهره سود مشارکت نیز می گویند که به مشارکت افراد در پروژه‌ها یا سرمایه گذاری ها اشاره می کند. به بیان دیگر، بهره بهای پول وام گرفته شده ‌است.

ربا یعنی چه؟

ربا اصطلاحی در قرآن است که معنی آن سود ظالمانه است. این سود می تواند در معامله و یا تجارت مورد استفاده قرار بگیرد. ربا چندین بار در سوره‌های مختلف قرآن مورد انتقاد قرار گرفته ‌است و از آن به عنوان "جنگ با خدا" یاد شده است.

البته ربا در بین مسلمانان تعریف مشخصی ندارد. در گذشته هرگونه سود بر روی پول را ربا می نامیدند اما امروزه مسلمانان به ربا، سود ظالمانه می گویند و هر نوع سودی را در این دسته وارد نمی کنند. دانشمندان اسلامی ربا را به دو گونه تقسیم می‌کنند: ربای نسیه و ربای فضل.

سود چیست؟

اگر مجموع درآمدهای کسب و کارها از مجموع هزینه‌ های ایجاد آن بیشتر شود، به آن سود یا فایده مالی می گویند. سود کسب و کار متعلق به مالکان آن است. مالک می تواند تصمیم بگیرد که با سود بدست آمده چه کاری انجام دهد. به زبانی دیگر، سود همان ولی است که پس از کسر کلیه هزینه ها از درآمد، برای شرکت باقی می ماند.

کل هزینه ها – کل درآمدها = سود

نزول به چه معناست؟

نزول پول یا نزول کالا به کاهش پول یا ارزش گفته می‌شود. بیشتر افراد نزول را با ربا اشتباه می گیرند، هرچند در برخی موارد تعاریف یکسانی دارند. نزول به معنای کم کردن پول است و ممکن است مشمول ربا نباشد.

زمانی که شما پولی را قرض بگیرید و با شخص قرض دهنده قرار می گذارید که پول را با مبلغی اضافه به او بپردازید، نزول صورت گرفته است. در حقیقت، این مبلغ اضافه که از پیش تعیین شده است نزول نام دارد.

اسکنت پول

اسکونت در لغت به معنای سود پول بازاری است. در دین اسلام اسکونت را به نزول پول و ربا می شناسند که به هرصورتی باشد حرام است. اسکونت کردن چک به این معنا است که مبلغی با رضایت صاحب چک، از چک مد ت‏دار کم شود تا به پول نقد تبدیل شود.

حق کمیسیون

افرادی مانند مشاوران املاک و خودرو خدماتی را به خریدار و فروشنده ارائه می دهند و از هر کدام هزینه ای به عنوان حق کمیسیون دریافت می کنند. میزان حق کمیسیون یا مبلغ حق الزحمه در کسب و کارهای مختلف متفاوت است و براساس نوع معامله و ارزش کالا محاسبه می شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مفاهیم برخی از اصطلاحات بازاری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مفاهیم برخی از اصطلاحات بازاری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.