زمان مطالعه: 4 دقیقه
اولین قهرمانی اسپانیا در یورو؛ قرمزهایی که با پیراهن آبی قهرمان شدند!

اولین قهرمانی اسپانیا در یورو؛ قرمزهایی که با پیراهن آبی قهرمان شدند!

نیمه نهایی یورو 2020 شباهتی بزرگ به نیمه نهایی یورو 1964 دارد. در هر دو دوره اسپانیا و دانمارک حضور داشتند و در سال 1964، اسپانیا اولین قهرمانی خود را جشن گرفت

چهار سال از برگزاری اولین دوره جام ملّت‌ها گذشت. در این مدّت استقبال از بازی‌های اروپایی چنان افزایش یافت که برای شرکت در بازی‌های مقدماتی دومین دوره، 29 کشور از 32 عضو یوفا، آمادگی خود را اعلام نمودند. عدم حضور آلمان غربی، اسکاتلند و فنلاند سبب گردید تا تعداد تیم‌ها به 32 نرسد و امکان برگزاری 16 مسابقه حذفی میسّر نگردد. به همین دلیل یوفا شوروی قهرمان دوره قبل را از حضور در دور اوّل مقدماتی معاف ساخت. لوگزامبورگ و اتریش نیز با قرعه استراحت روبه‌رو شدند تا دور اوّل با حضور 26 تیم آغاز شود.

اتفاقات غیرمنتظره

آلبانی و یونان مدّتی بود که رسماً در جبهه‌های جنگ علیه هم می‌جنگیدند. امّا از بد حادثه این دو تیم به هم خوردند و طبیعی بود که تیمها تمایلی به بازی با هم نداشته باشند. یونانیها رسماً حاضر به مسابقه با آلبانی نشدند و آلبانی نیز بدون مسابقه راهی دور دوم شد! بلغارستان و پرتغال نیز در مصاف با یکدیگر صاحب یک پیروزی خانگی (3-1) شدند. به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ جام ملّت‌ها، حتی تفاضل گل نیز مشخص کننده تیم برنده نشد! امّا چاره کار آسان بود. یک دیدار تکراری برگزار شد که بلغارها در آن با تک گل «آسپاراخف» (1-0) پیروز شدند و به دور بعد صعود کردند.

اوج دیدارهای مرحله اوّل نبرد فرانسه و انگلستان بود. فرانسه که موفق نشده بود به جام‌جهانی 1962 صعود کند، برای دفاع از حیثیت فوتبال خود و با مربیگری هانری‌گرین مقابل تیمی قرار گرفت که برای آخرین بار «والتر وینتر باتوم» را به عنوان مربی روی نیمکت خود می‌دید.

مسابقه علی‌رغم حملات فراوان فرانسوی‌ها (1-1) تمام شد و کار به بازی برگشت موکول شد این دیدار پنج ماه بعد در حالی برگزار شد که فرانسه تنها «ریموند کوپا» مصدوم را در ترکیب خود نمی‌دید. امّا «آلف رمزی» مربی جدید انگلستان تنها «جیمی گریوز» را از ترکیب سابق نگه داشته بود! مسابقه (5-2) به سود فرانسه خاتمه یافت و جزیره‌نشینان به سادگی تمام حذف شدند. چکسلواکی نایب قهرمان جهان هم در همان دور اول مقابل آلمان شرقی باخت و حذف شد.

طوفان لوگزامبورگ!

تیم شوروی از مرحله یک هشتم‌نهایی با مربیگری «بسکوف» وارد مسابقات شد و برابر ایتالیایی قرار گرفت که «ادموندو فابری» رهبری آن را برعهده داشت. در نبرد ستارگان دو تیم این «لویاشین» بود که پنالتی «ساندرو ماتزولا» را مهار کرد و زمینه حذف آتزوری را فراهم آورد.
در عجیب‌ترین دیدار تاریخ بازی‌ها لوگزامبورگ در خانه با گل «مایژ» تک گل «نانینگا» را جبران کرد تا ستارگان آژاکس و تیم ملّی هلند نتیجه‌ای بهتر از (1-1) در برابر لوگزامبورگ کسب نکنند! بازی برگشت عجیب‌تر بود هلند با ستارگان فاینورد در خانه با گل «دیمر» عقب افتاد و حتی پس ازتساوی، یک بار دگر در برابر این بازیکن تسلیم شد. «نیکواسمیت» نیز درون دروازه لوگزامبورگ چون شیر می‌غرّید و تک‌تک حملات هلند را دفع کرد تا لوگزامبورگ در مجموع (3-2) پیروز شده و هلند حذف گردد! این آخرین برد اروپایی لوگزامبورگ تا سال 1995 بود!!!

پایان حماسه لوگزامبورگ

لوگزامبورگ در مرحله بعد هم با دو نتیجه (3-3) و (2-2) دانمارک را متوقف کرد. کار به بازی سوم کشیده شد و در این بازی که در خاک هلند برگزار شد، تک گل دانمارک موجب حذف رقیب شد تا دانمارک در کنار مجارستان، شوروی و اسپانیا مرحله نهایی مسابقات را از 17 تا 21 ژوئن در خاک اسپانیا برگزار کنند. در آن دوران فوتبال اسپانیا به حدی تحت نظریات سیاسی فرانکو بود که حتی پیراهن این تیم نیز آبی رنگ شده بود. با این حال یوفا تنها به این شرط اجازه میزبانی را به اسپانیا داد که مشکلات سیاسی اسپانیا و شوروی، تأثیری در مسابقات نگذارد.

قهرمانی اسپانیا در حضور شوروی

تیم شوروی با پیروزی مقتدرانه (3-0) در برابر دانمارک به فینال رسید. گلهای این تیم را دو بازمانده از جام قبل زدند یعنی «والنتین ایوانف» و «ویکتور پونه دلنیک» امّا اسپانیا برای پیروزی مقابل مجارستان مجبور به بازی در وقت اضافی شد. جالب اینجاست که اسپانیایی‌ها هر دو دیدار نیمه نهایی را در هفده ژوئن برگزار کردند. امّا بازی خود را در ساعت 20 و دیدار رقبا را در ساعت 22 برگزار کردند تا در صورت رسیدن به فینال، فرصت بیشتری برای استراحت، نسبت به دیگر فینالیست داشته باشند. مسابقه رده‌بندی هم به وقت اضافی کشیده شد تا مجارستان با دوگلی که در نیمه دوم وقت اضافی به ثمررساند، (3-1) پیروز شده و عنوان سوم را از آن خود سازد.

فینال در 21 ژوئن برگزار شد. مسابقه در مادرید برگزار شد و روس‌ها مجبور شدند طی چهار روز از بارسلون راهی مادرید شوند و مقابل اسپانیایی بایستند که در تمام مدّت در مادرید ساکن بود. مسابقه در ساعت 18:30 و با حضور 79115 تماشاگر به قضاوت «آرتور هالند» انگلیسی برگزار شد اسپانیا بزرگ‌ترین سرداران تاریخ فوتبال خود را به همراه داشت که گروهی از آنان چند هفته قبل با رئال‌مادرید نایب قهرمان اروپا شده بودند و «لوییس سوارز» هم با اینترمیلان قهرمان ایتالیا و اروپا شده بود.

«پردا» در همان دقیقه شش اسپانیا را پیش انداخت. امّا تنها دو دقیقه بعد «خوسانیوف» مسابقه را به تساوی کشاند، ظاهراً قرار بود که کار به وقت اضافی کشیده شود. امّا «مارسلینو» در دقیقه 84 گل پیروزی را به ثمر رساند. و اسپانیا صاحب تنها عنوان قهرمانی خود از مسابقات معتبر قرن بیستم شد.

مدّت‌ها بعد لوییس سوارز گفت: من در فصل‌های مختلفی در تیم ملّی اسپانیا بازی کرده‌ام. خیلی از آن تیم‌ها بهتر از تیم سال 1964 بودند. امّا تیم آن سال تنها منتخبی از بهترین‌های جهان نبود و چیزهایی فراتر از آن به همراه خود داشت.

نظر خود را درباره «اولین قهرمانی اسپانیا در یورو؛ قرمزهایی که با پیراهن آبی قهرمان شدند!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اولین قهرمانی اسپانیا در یورو؛ قرمزهایی که با پیراهن آبی قهرمان شدند! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.