زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی اریک گرتس

بیوگرافی اریک گرتس

تا یک دهه پیش، تیمهای مختلفی چون الهلال عربستان، تیم ملی مراکش، لخویا قطر و الجزیره امارات از تجربیات اریک گرتس بهره می بردند.
نام و نام خانوادگی اریک گرتس (Eric Gerets)
تاریخ تولد 18 می 1954
محل تولد رِکِم - بلژیک
حرفه بازیکن فوتبال
پست مدافع

درباره اریک گرتس 

عمده شهرت اریک گرتس (Eric Gerets) به دوران بازی او باز می‌گردد. گرتس یكی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال بلژیک بوده است. مدافع 182 سانتی‌متری تیم ملی بلژیک، در 18 می 1954 در رِکِم بلژیک به دنیا آمد و دوران حرفه‌ای فوتبال خود را در تیم‌های استاندارد لیژ، میلان ایتالیا، ام و و (هلند) و آیندهوون سپری کرد.

اریک گرتس طی سال‌های 1971 تا 1992 به فوتبال پرداخت و در این سال‌ها یک بار با آیندهوون قهرمان باشگاه‌های اروپا و یک بار با لیژ نایب قهرمان جام برندگان جام اروپا شد. گرتس طی سال‌های 1975 تا 1991 در 86 بازی ملی برای شیاطین سرخ به میدان رفت و یک نایب قهرمانی یورو و یک عنوان چهارمی جام جهانی را نیز به دست آورد.

Ces Belges vainqueurs d'une Coupe d'Europe avec un club étranger (vidéos) -  rtbf.be

اریک گرتس و سال‌های اوج فوتبال بلژیک 

نباید فراموش كنیم كه بلژیک در دهه 80 میلادی، یكی از بزرگان فوتبال دنیا محسوب می‌شد و بزرگانی چون انزو شیفو، یان كولمانس، ژان ماری فاف و میشل پرودوم در آن سال‌‌ها از بزرگان فوتبال جهان بودند. بلژیک در جام ملت‌های اروپا (1980) پس از آلمان غربی دوم شد و در جام جهانی 1982 در دیدار افتتاحیه به مصاف قهرمان دنیا، آرژانتین، رفت. آرژانتینی كه در آن سال ستاره‌ای نوظهور و جوان به نام دیه‌گو مارادونا را در تركیب خود می‌دید. اما بلژیک در آن مسابقه، برتری خود را به حریف دیكته كرد. خاطره اریک از دیدار افتتاحیه جام، چنین است:

وقتی مقابل آرژانتین بازی می‌كنید، چیزی برای از دست دادن ندارید. ما در مقابل آرژانتین، بازی همیشگی خودمان را انجام دادیم و این مزیتی بزرگ برای ما محسوب می‌شد. مارادونا هنوز به بازیكن مهار نشدنی سال 1986 بدل نشده بود. در مجموع می‌توان گفت كه آرژانتین از نظر تاكتیكی از ما بهتر نبود و به نظر من، استحقاق ما در آن مسابقه پیروزی بود.

بلژیک آن مسابقه را (1ـ 0) برد و سرانجام به مرحله دوم جام جهانی صعود كرد. اما چهار سال بعد، از آن هم فراتر رفت. بلژیكی‌‌ها در جام جهانی مكزیک در مرحله دوم مقابل تیم آماده و فوق‌العاده شوروی قرار گرفتند. این مسابقه به یک دیدار به یاد ماندنی در تاریخ جام جهانی بدل شد. شوروی در ابتدا از حریف پیش افتاد اما طوفان شیاطین سرخ در ادامه مسابقه آغاز شد. گرتس از آن مسابقه خاطره‌انگیز می‌گوید:

بهترین خاطره من از تمامی جام‌های جهانی كه تجربه كرده‌ام، به مسابقه با شوروی در سال 1986 باز می‌گردد. دیداری تماشایی كه سرانجام در وقت اضافی با نتیجه (4 ـ 3 ) به سود ما خاتمه یافت. قبل از مسابقه شانس كمتری برای ما قائل بودند زیرا شوروی تیم بسیار قدرتمندی بود اما ما در پایان موفق شدیم روس‌‌ها را شكست داده و به مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی صعودكنیم.

سرانجام بلژیک در مرحله نیمه‌نهایی متوقف شد و آرژانتینی‌‌ها پس از چهار سال موفق شدند انتقام مسابقه سال 1982 را از این تیم بگیرند و به این ترتیب ماجراجویی تیم نسل گرتس با كسب عنوان چهارمی جام جهانی خاتمه یافت. اما بعدها در شرایطی كه اریک گرتس در قطر هدایت فوتبالیست‌‌های جوان را برعهده گرفت، نسل جدیدی از فوتبالیست‌های بلژیكی با پیراهن سرخ این تیم در جام جهانی حضور یافتند. گرتس قبل از جام جهانی 2014 با خوش‌بینی به تیم فعلی بلژیک نگریسته و گفت:

شكی نیست كه آن‌ها از نظر استعداد چیزی كم ندارند. این نسل نسبت به نسل ما، فوتبالیست‌های بهتری دارد؛ چه از نظر تكنیكی و چه از لحاظ داشتن فوتبالیست‌های خوب. فكر می‌كنم این بچه‌‌ها رقبای جدی تیم درخشان نسل ما باشند. من و بازیكنان نسل طلایی بلژیک، امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد. امیدواریم تیم‌ ملی بلژیک در برزیل، نماینده‌ای شایسته برای كشورمان باشد. زیرا مردم كشور بلژیک، مدت‌هاست كه در آرزوی كسب یک موفقیت بزرگ فوتبالی هستند.

صحبت‌های گرتس به حقیقت پیوست و بلژیک پس از حضور در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014، عنوان سوم جام جهانی 2018 را نیز به دست آورد که بهترین نتیجه تاریخ شیاطین سرخ در جام جهانی بود.

نظر خود را درباره «بیوگرافی اریک گرتس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی اریک گرتس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.