با انتشار اولین تریلر رسمی بازی FIFA 23، از قابلیت‌های جدید اضافه شده در بازی رونمایی شد. در این بین برخی از این قابلیت‌ها بسیار تازه هستند و برخی دیگر بهبود‌های مناسبی را پیدا کرده اند که به آنها می‌پردازیم.

عنوان FIFA 23، جدیدترین عنوان فوتبالی شرکت الکترونیک آرتز می‌باشد که روز گذشته تریلر معرفی آن منتشر شد و طی آن برخی از شایعاتی که پیرامون بازی وجود داشت، به صورت رسمی تایید شد. ویژگی‌های جدید اضافه شده به این عنوان در صورتی که خوب پیاده سازی شوند، می‌تواند نوید یک بازی جذاب را به مخاطب ارائه کند. برخی از ویژگی‌های جدیدی که از قبل معرفی شده بود و یا در تریلر بازی به نمایش کشیده شده است به شرح زیر است.

وجود قابلیت کراس پلی

زمزمه‌های ورود قابلیت کراس پلی از زمان عرضه عنوان FIFA 22 وجود داشت اما الکترونیک آرتز از این قابلیت در بازی خود استفاده نکرد. از طرف دیگر بعد از گذشت چندین ماه از عرضه بازی FIFA 22، تصاویری در صفحه مجازی منتشر شد که نشان می‌داد الکترونیک آرتز قابلیت کراس پلی در FIFA 22 قرار گرفته است.

کراس پلی در FIFA 23
کراس پلی در FIFA 23

 

چندی بعد، EA به صورت رسمی اعلام کرد که بخشی از مود‌های تک نفره و آنلاین بازی (به جز آلتیمیت تیم) را می‌توان به صورت کراس پلتفرم تجربه کرد و اعلام شد که این حرکت به نوعی آزمایش و تست ایجاد قابلیت کراس پلی برای عنوان FIFA 23 می‌باشد. حال به صورت رسمی تایید شده است که عنوان جدید فیفا قرار است قابلیت کراس پلی داشته باشد و کاربران کنسول‌های نسل نهم و رایانه‌های شخصی می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و دارندگان کنسول‌های نسل هشتمی نیز می‌توانند با یکدیگر به تجربه بازی بپردازند.

هایپرموشن 2

در بازی FIFA 22 به عنوان یک نوآوری جدید، دو تیم متشکل از فوتبالیست‌های حرفه‌ای دور یکدیگر جمع شده اند و یک مسابقه فوتبال را برگزار کردند. در این حین، الکترونیک آرتز با استفاده از سنسور‌های پیشرفته متصل به بازیکنان، حرکات آنها را به صورت کامل ضبط می‌کرد. این قابلیت‌‌ها باعث می‌‌شد که تجربه بازی به واقعیت نزدیک‌تر شود.

از طرفی وجود قابلیت هایپرموشن باعث شده بود تا کاربران نتوانند آن طور که لازم است از بازی لذت ببرند. زیرا وجود حرکات مختلف این قابلیت، به نوعی بازی را کند کرده بود و برخی از حرکت‌های اضافه شده در شرایط نامناسب اجرا می‌شد که باعث از دست رفتن موقعیت‌ها می‌شد. به همین خاطر بسیاری از دارندگان نسخه نسل نهمی بازی FIFA 22 همچنان ترجیح میدادند تا بازی را به صورت نسل هشتمی تجربه کنند.

اکنون الکترونیک آرتز به صورت رسمی اعلام کرده است که قابلیت هایپرموشن را ارتقا خواهد داد و انیمیشن‌های جدیدی را به بازی اضافه خواهد کرد. از طرفی به نظر می‌رسد که این انیمیشن‌های جدید قرار است از بازیکنان مطرح فوتبال ضبط شود و به نوعی Player ID بازیکنان در عنوان FIFA 23 وجود خواهد داشت.

اجرای حرکات نمایشی با هر دو پا

یکی از مسائل و مشکلاتی که بازی فیفا را کمی غیر واقعی کرده بود، اجرای برخی از تکنیک‌ها تنها با یک پای خاص بود. به این منظور که اگر تکنیک الاستیکو (حرکت رونالدینیویی) را در بازی فیفا 22 انجام دهید، این حرکت همواره با پای راست بازیکن زده می‌شود. این در حالیست که بازیکنی همچون آنخل دی ماریا درون بازی FIFA، پای راست بسیار ضعیفی دارد و در نتیجه نباید بتواند این تکنیک را با پای غیر تخصصی انجام دهد. 

اجرای تکنیک با پای تخصصی
اجرای تکنیک با پای تخصصی

 

اکنون در عنوان FIFA 23 به نظر می‌رسد که این مورد بروز رسانی شده است و ساز و کار آن تغییر کرده است. به صورتی که بازیکنان با پای تخصصیشان بیشتر کار خواهند کرد و تکنیک‌ها با توجه به پای اصلی بازیکن اجرا خواهند شد.

تیم‌های باشگاهی بانوان

تیم‌های ملی بانوان از سال 2016 به سری بازی‌های فیفا وارد شد و از آن موقع درون فیفا وجود دارد. همچنین در مود پرو کلاب نیز می‌توان تیم‌هایی متشکل از شخصیت‌های مرد و زن ساخت و به تجربه بازی پرداخت. اما وجود تیم باشگاهی و یا اجرای یک لیگ بانوان در عناوین FIFA تاکنون وجود نداشته است و صرفا به مود کیک آف در این زمینه بسنده شده بود.

اکنون به محض انتشار کاور بازی FIFA 23 که تصویری از کیلیان امباپه در کنار سم کر در لباس چلسی را نشان ‌می‌دهد، می‌توان متوجه شد که تیم‌های باشگاهی بانوان نیز به عنوان FIFA 23 اضافه خواهد شد و ممکن است مود‌های کریر نیز برای این حالت در نظر گرفته شود. 

نحوه محاسبه شیمی بین بازیکنان در آلتیمیت تیم

شیمی (Chemistry) یکی از مهم‌ترین اجزای ساخت تیم در آلتیمیت تیم FIFA می‌باشد. هرچه این میزان شیمی بین بازیکنان بالاتر باشد، عملکرد آن‌ها در زمین بازی بهتر است و قابلیت‌های آنها بیشتر از قبل خواهد شد. اما از طرفی وجود شیمی، آن هم به طوری که در فیفا پیاده سازی شده است، باعث می‌شود تا کاربران نتوانند از بازیکنانی که دوستشان دارند در کنار هم استفاده کنند و به منظور قرار دادن بازیکنان در کنار یکدیگر، مجبور به تغییر موقعیت بازیکنان شوند .

با توجه به اخباری که تا حالا از بازی FIFA 23 منتشر شده است، سیستم شیمی بین بازیکنان به صورت کامل تغییر کرده است و دیگر به واسطه ارتباط بین بازیکنان نخواهد بود. این سیستم از این به بعد به صورت درصدی نیست و با ستاره نشان داده خواهد شد و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، عملکرد بازیکنان در زمین مسابقه بهتر خواهد بود.

پست دوم بازیکنان بر اساس واقعیت

اغلب در بازی‌های فیفا، برای آن که بازیکنان بتوانند از حداکثر قدرت تیم خود استفاده کنند و شیمی بین بازیکنان در بالاترین حد ممکن باشد، باید پست بازیکنان در ابتدای بازی تغییر داده شود. وجود کارت‌های تغییر پست (Position Change) به همین منظور است. به عنوان مثال بازیکنی نظیر رونالدو که یک مهاجم نوک است، پستش به یک هافبک دفاعی تغییر می‌کند تا میزان شیمی بین بازیکنان افزایش پیدا کند. این در حالیست که رونالدو تاکنون در این پست در دنیای واقعی بازی نکرده است و یک مهاجم نوک یا وینگر است.

پست دوم بازیکنان در FIFA 23
پست دوم بازیکنان در FIFA 23

 

اکنون به نظر می‌رسد که فیفا، کارت‌های تغییر پست را نیز از بازی حذف کرده است و برای بازیکنان پست دوم در نظر گرفته است. به این صورت که بازیکنی نظیر ژائو کانسلو قابلیت بازی در سمت راست و چپ خط دفاعی را داراست. این بازیکن در تیم منچسترسیتی هم در سمت راست بازی کرده است و هم در سمت چپ عملکردی مناسب از خود نشان داده است. به همین منظور در عنوان FIFA 23 نیز می‌تواند در هر دو سمت بازی کند.

سیستم کاشته زنی جدید

با انتشار بازی FIFA 21، سیستم کاشته زنی در این بازی به صورت کامل تغییر کرد. در این روش کاربران باید با استفاده از یک نشان‌گر موقعیت مناسب را در نظر می‌گرفتند و با اعمال کات بر روی توپ، به آن جهت می‌دادند تا دروازه باز شود. با توجه به تریلر منتشر شده از عنوان FIFA 23، روش کاشته زنی در این بازی تغییر کرده است و به جای نشان‌گر روی دروازه، از یک خط به منظور نشان دادن نحوه حرکت توپ استفاده شده است. 

سیستم کاشته زنی جدید FIFA 23
سیستم کاشته زنی جدید FIFA 23

 

این حرکت می‌تواند باعث راحت تر شدن اجرا ضربات کاشته شود و کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. از طرفی در تریلر منتشر شده مشخص شد که قابلیت خوابین زیر خط دفاعی نیز وجود خواهد داشت تا از ضربات کاشته زمینی جلوگیری شود و به نظر می‌رسد به واسطه زدن یک دکمه، یکی از بازیکنان در زیر خط دفاعی دراز خواهد کشید.

جام جهانی 2022

طی هر دوره چهار ساله با برگزاری جام جهانی، یک مود برای عناوین FIFA به رایگان عرضه می‌شود که مخصوص به جام جهانی می‌باشد. با توجه به اینکه امسال نیز در فصل پاییز، جام جهانی 2022 قطر برگزار می‌شود، مود جام جهانی در عنوان FIFA 23 وجود خواهد داشت و تیم‌های حاضر در جام جهانی در این رقابت‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر این، باید در نظر داشت که مود جام جهانی‌ای که برای عنوان FIFA 23 عرضه می‌شود دارای هر دو بخش آقایان و بانوان خواهد بود.

عنوان FIFA 23، قرار است آخرین عنوان فوتبالی الکترونیک آرتز با نام فیفا باشد. از آن جایی که قرارداد این مجموعه با فدراسیون فوتبال دنیا به پایان خواهد رسید و این قرارداد تمدید نمی‌شود، عنوان فوتبالی الکترونیک آترز از سال آینده با نام EA Sports FC عرضه خواهد شد.

نظر خود را درباره «آنچه که تاکنون از FIFA 23 می‌دانیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آنچه که تاکنون از FIFA 23 می‌دانیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.