زمان مطالعه: 2 دقیقه
تیمی که در یک دهه، سه بار فینالیست یورو شد

تیمی که در یک دهه، سه بار فینالیست یورو شد

تیم ملی آلمان در دهه 70 میلادی قدرت اول فوتبال اروپا بود که طی سالهای 1972 تا 1980 سه بار فینالیست یورو شد و دو بار قهرمانی را از آن خود کرد.

32 کشور در مرحله مقدماتی یورو 72

برای شرکت در مرحله نهایی چهارمین دوره بازی‌ها، 32 کشور ثبت‌ نام کردند تا مسابقات مقدماتی در 8 گروه چهارتیمی برگزار شود. از اتفاقات قابل توجه این دور حذف هلند بود. لاله‌های نارنجی که تنها دو سال بعد نایب قهرمان جهان شدند، در شش مسابقه 18 بار گلزنی کردند. امّا از صعود بازماندند و یوگسلاوی پس از نقره‌داغ کردن آلمان در دوره قبل، این بلا را بر سر هلند کرویف آورد! مجارستان هم که در خانه برابر فرانسه (1-1) متوقف شد و آن‌گاه (0-3) در صوفیه مغلوب بلغارستان شد، به عنوان صدرنشین ازگروه خود صعود کرد! در زیر، امتیازات تیمها در گروههای مختلف را مشاهده می‌کنید.

گروه اول: رومانی (9) چکسلواکی (9) ولز (5) فنلاند(1)

گروه دوم: مجارستان (9) بلغارستان (7) فرانسه (7) نروژ(1)

گروه سوم: انگلستان (11) سوییس (9) یونان (3) مالت (1)

گروه چهارم: شوروی (10) اسپانیا (8) ایرلندشمالی (6) قبرس(0)

گروه پنجم: بلژیک (9) پرتغال (7) اسکاتلند (6) دانمارک(2)

گروه ششم: ایتالیا (10) اتریش (7) سوئد (6) ایرلندجنوبی(1)

گروه هفتم: یوگسلاوی (9) هلند (7) آلمان شرقی(7) لوگزامبورگ(1)

گروه هشتم: آلمان غربی(10) لهستان (6) ترکیه (5) آلبانی (3)

تکرار فینال جام جهانی

با صعود هشت تیم برتر گروهها به مرحله یک چهارم نهایی، توجه همگان به مسابقه آلمان غربی – انگلستان معطوف شد. دیداری که در جام‌جهانی 1966 به سود مردان جزیره و در سال 1970 به نفع ژرمن‌ها خاتمه یافته بود. امّا این بار مسابقه دو تیم به صورت رفت و برگشت بود و این امر ظاهراً به نفع انگلیسی‌ها بود. زیرا ژرمن‌ها از سال 1909 شش بار به جزیره رفته بودند و هر 6 بار در برابر تیم سه‌شیرها مغلوب شده بودند. مضاف بر آن که ژرمن‌ها این بار برتی فوگتس، وبر و ولفگانگ اوورات را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند! دو روز قبل از مسابقه حساس در ومبلی وقتی آلمانها از شش مهاجم در پشت هافبک و فوروارد استفاده کردند. «آلف رمزی» مربی انگلستان پوزخند زد. امّا او طی مسابقه از اشتباه درآمد. ابتدا «اولی هوینس» به دنبال اشتباه «بابی‌مور» به گل رسید و پس از آن نیز ژرمن‌ها به دروازه رقیب تاختند. حتی گل دقیقه 77 انگلستان هم در روند بازی آلمان تغییری حاصل نکرد و «نتزر» و «گردمولر» نتیجه را (3-1) کردند. به خواست آلمانها بازی برگشت در برلین برگزار شد و نتیجه (0-0) موجب حذف انگلستان شد.

دیگر نتایج این دور چنین بود:

بلژیک (2-1) انگلستان

شوروی (3-0) یوگسلاوی

مجارستان (3-3) رومانی (مجارستان در دیدار سوم 2-1 برنده شد)

 اولین قهرمانی عقاب‌ ها

مسابقات مرحله نهایی در بلژیک برگزار شد و بلژیک که روزهای طلایی فوتبال خود را سپری می‌کرد از بدحادثه به آلمان خورد که هر سه بازیکن برتر فوتبال اروپا در سال 1972 در این تیم بازی می‌کردند! دو گل گردمولر نتیجه (2-1) را به سود آلمان رقم زد و این تیم حریف شوروی شد که با یک گل مجارستان را شکست داده بود. تنها 27 روز قبل، آلمان و شوروی در ورزشگاه المپیک مونیخ در برابر هم قرار گرفته بودند که ژرمن‌ها با چهارگل «گردمولر» (4-1) پیروز شده بودند.

فینال در حضور 43437 نفر در ساعت 16 روز 18 ژوئن 1972 آغاز شد و آلمان‌ها با 3 گل از گردمولر (2) و «ویمر» مسابقه را (3-0) به سود خود خاتمه داده و قهرمان جام شدند. روسها دوم و بلژیک پس از پیروزی (2-1) مقابل مجارستان در جایگاه سوم قرار گرفت.

برای اطلاع بیشتر از دومین و سومین فینال ژرمن ها، مطالب « تیم ملی بلژیک و طلسمی که 41 ساله شد» و « اولین تیمی که با ضربات پنالتی قهرمان یورو شد» را در سایت آسمونی مطالعه کنید.

نظر خود را درباره «تیمی که در یک دهه، سه بار فینالیست یورو شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیمی که در یک دهه، سه بار فینالیست یورو شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.