عملیات والفجر 8 یا همان نبرد اول فاو در تاریخ 20 بهمن 1364 آغاز شد. این عملیات تا تاریخ 29 فروردین 1365 به طول انجامید. 

مکان عملیات والفجر 8 واقع در شبه جزیره فاو بوده است. این شبه جزیره در جنوب کشور عراق قرار دارد. ارتش عراق در عملیات والفجر 8، تعداد 4٫500 دستگاه تانک، 4 هزار دستگاه خودروی زرهی و بیش از 5 هزار قبضه ادوات توپخانه‌ای و همچنین نیروی هوای آن بیش از 40 هزار نفر نیرو و 500 فروند هواپیما عملیاتی در اختیار داشت!

درحالیکه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران 305 هزار نفر بودند. در این عملیات نیروهای زرهی ایران در حدود 1٫000 تانک عملیاتی، بین 500 تا 600 قبضه ادوات توپخانه و 1٫400 دستگاه از انواع خودروهای زرهی بوده است.

20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8
20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8

می توان عملیات والفجر 8 را بزرگ ترین پیروزی ایران در جنگ تحمیلی دانست! همچنین در روز اول عملیات، لشکر 25 کربلا، موفق شد تا شهر فاو را به تصرف خود درآورد. در این عملیات، کشور عراق از سلاح های شیمیایی استفاده کرد!

هرچند که هدف نهایی ایران از عملیات والفجر 8 به طور دقیق مشخص نیست، اما احتمالاً قطع کردن دسترسی عراق به خلیج همیشه فارس بوده است.

برای اولین بار ایران شروع به استفاده از زنان در پشتیبانی پشت جبهه‌ها نمود، تا افراد بیشتری برای خطوط مقدم در اختیار داشته باشد. تلفات کشور ایران بین 27٬000 تا 30٬000 نفر بوده است! همچنین تلفات کشور عراق بین 5٫000 تا 8٫000 نفر کشته (از ماه فوریه تا مارس) بوده است!

فرماندهان عملیات والفجر 8 عبارتند از: محسن رضایی، حسین خرازی و مرتضی قربانی

20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8
20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8 در جنگ ایران و عراق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 20 بهمن؛ آغاز عملیات والفجر 8 در جنگ ایران و عراق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.