زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با ورزش بابسلد

آشنایی با ورزش بابسلد

بابسلد یک ورزش زمستانی است که در آن تیم های متشکل از دو یا چهار نفر سعی میکنند تا بهترین زمان را با عبور از مسیرهای باریک، پر پیچ خم، و تونل سرپوشیده ثبت کنند

بابسلد در اواخر قرن نوزدهم در سوئیس اختراع شد. با توجه به افسانه ها، شهروندان سویسی نخستین سورتمه را با مکانیزم اتصال دو اسکلت به هم و نصب یک فرمان ساختند. اولین باشگاه بابسلد در سن موریتز، سوئیس در سال 1897 تأسیس شد و ساخت نخستین مسیر مخصوص این ورزش در سال 1903 به پایان رسید. به مرور این ورزش در میان کشورهای اروپایی محبوب شد و در سراسر اروپا گسترش یافت.

بابسلد یک ورزش زمستانی است که در آن تیم های متشکل از دو یا چهار نفر سعی میکنند تا بهترین زمان را پس از عبور از مسیرهای باریک، پر پیچ خم، و تونل سرپوشیده ثبت کرده و  سورتمه خود را  به خط پایان برسانند. زمان کلی محاسبه شده، امتیاز نهایی یک تیم را رقم می زند.

 

بابسلد دو نفره(زنان و مردان )

سورتمه توسط دو ورزشکار هل داده و رانده می شود؛ یکی از دو نفر راننده و دیگری مسوول ترمز است. این رویداد شامل چهار اجرا در دو روز است، رتبه بندی نهایی بر اساس سریع ترین زمان ثبت می شود.

 

بابسلد مردان چهار نفره

سورتمه توسط چهار ورزشکار تحت هل و رانده میشود: یک راننده، دو ورزشکار هل دهنده و یک ورزشکار مسوول ترمز. این رویداد شامل چهار اجرا در طی دو روز است، رتبه بندی نهایی این مسابقه نیز بر اساس سریع ترین زمان تثبیت می شود.

 

زمان بندی چگونه در بابسلد انجام می شود؟

زمان بندی در این مسابقات باید بسیار دقیق باشد به همین دلیل از زمان سنج های الکترونیکی که  صدم ثانیه را اندازه میگیرند استفاده می شود. زمان نهایی وقتی ثبت می شود که نوک سورتمه از جلوی آستانه الکترونیکی عبور  کرده باشد. اگر دو تیم بعد از تمام شدن مسابقه به زمان مساوی دست پیدا کرده باشند  به هر دو تیم، یک جایزه اهدا خواهد شد.

 

مسیر مسابقه مردان و زنان

ورزشکاران بابسلد در هر دو بخش مردان و زنان، در یک مسیر مسابقه می دهند، بر خلاف مسابقاتی چون اسکی صحرانوردی که مسافت زنان و مردان متفاوت است.

 

رقابت چهار نفره زنان

از زمان بازی های زمستانی سوچی ۲۰۱۸، قوانین تغیر کرده و زنان ازآن مسابقات به بعد، در چهار نفره نیز شرکت دارند.

 

محدودیت وزن

حداقل وزن

برای سورتمه بدون خدمه: 170 کیلوگرم (375 پوند)

 برای مردان در دو نفره بابسلد: 210 کیلوگرم (463 پوند)

 و برای مردان در مسابقه چهار نفره: 165 کیلوگرم (364 پوند)و زنان  دونفره.

حداکثر وزن

برای سورتمه شامل خدمه، ورزشکاران و دیگر تجهیزات:

390 کیلوگرم (860 پوند) برای دو نفره مردان

 630 کیلوگرم (1،389 پوند)  4 نفره مردان

 325 کیلوگرم (717 پوند) برای  زنان

حداقل وزن سورتمه برای زنان 5 کیلوگرم (11 پوند) سبکتر است

 

جایگزینی ورزشکاران

رانندگان نمی توانند تغییر کنند، اما در صورت آسیب یا بیماری، ورزشکاران هل دهنده می توانند عوض شوند.

 

از بین رفتن سورتمه

برای گرفتن امتیاز، تمام اعضای تیم باید با سورتمه از خط پایان عبور کنند. بابسلد می تواند چپ کند یا به کنار پیست  بیفتد. اما تا زمانی که تمام ورزشکاران با سورتمه از خط پایان عبور کنند زمانشان محسوب می شود.

*اگر سورتمه چپ کرد و ورزشکاران قادر به پایان دادن به مسابقه نباشند، از رقابت خارج می شوند.

 

سورتمه

شامل یک چارچوب اصلی، یک قاب، چهار دونده و دو محور است. همچنین با یک مکانیزم فرمان و ترمز ساخته شده است.

بدنه اصلی، که همچنین به عنوان یک کابین شناخته می شود، از فایبرگلاس ساخته شده است. کابین در جلو بسته و در عقب باز است تا اجازه دهد ورزشکاران به سورتمه وارد شوند.

قاب ساخته شده از فولاد است. ساخت قاب در سال 1984 توسط فدراسیون بین المللی برعهده گرفته شده است. دو مجموعه از دو تایر وجود دارد.  یک قطعه جامد فولادی نیز در زیر سورتمه استفاده می شود. 

دو محور در سورتمه وجود دارد: یکی که دو دونده جلو را متصل می کند، و دیگری دو دنده عقب را متصل می کند.

مکانیزم فرمان: شامل دو قطعه طناب است که با یک گره فرمان ها بهم متصل می شوند و قاب جلویی را می بندند. راننده می تواند طناب را با دست راست به سمت راست خود بکشد تا سرنشینان را به سمت راست هدایت کند و با دست چپ به سمت چپ حرکت کند.

ترمز: ترمز مکانیکی که پس از عبور از خط پایان استفاده می شود. با به بالا کشیدن دستگیره به طرف جلو ترمز عمل کرده و بابسلد را متوقف می کند.

 

تجهیزات مورد استفاده توسط ورزشکاران بابسلد:

جلیقه : جلیقه ها برای محافظت از ورزشکاران در صورت سقوط و برخورد به یخ است.

کلاه کاسکت: ابزار محافظتی بسیار مهم مورد نیاز برای همه ورزشکاران بابسلد.

 

امیدواریم که شاهد این ورزش هیجان انگیز زمستانی در ایران باشیم.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با ورزش بابسلد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با ورزش بابسلد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.