زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با ضربات دینک در فوتبال

آشنایی با ضربات دینک در فوتبال

اصطلاح دینک در فوتبال ایران کمتر شناخته شده است؛ اما همه ما بارها گلهای دینک را دیده ایم.

مهدی زارعی- در گرماگرم یک مسابقه فوتبال، شما نزدیک به آخرین مدافع حریف هستید و می دانید که شرایط مناسبی برای سرعت گرفتن و جا گذاشتن او دارید. در یک نمای کوتاه، شما بی حرکت هستید. اگر دویدن به فضای پشت دفاع را آغاز کنید، فقط VAR می تواند شما را متوقف کند. شما کاملاً اتفاقات را زمان‌بندی کرده‌اید، توپ پیش پای شما روی چمن سبز، یک لمس توپ کوتاه برای تحت کنترل گرفتن آن و ارسال بلند توپ به سمت دروازه.

نیازی نیست به بالا نگاه کنید. شما می توانید دروازه بان را در مسیر خود احساس کنید و دقیقاً می دانید که هدف کجاست. با مهارت یک گلف باز و گُوِه او، پای شما به پایین توپ برخورد می کند و آن را با ارسالی بلند به پشت دروازه بان غافلگیر شده می فرستد. نیازی نیست منتظر بمانید تا توپ، به تور برسد، شما به سمت پرچم کرنر حرکت می کنید تا گلی را که امشب در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می شود جشن بگیرید.

فوتبال، این بازی زیبا دارای صحنه های زیبای بسیاری است، اما یکی از این ضربات از نظر سطح زیرکی، جسارت و حتی تکبر نمایش داده شده توسط زننده ضربه، از همه پیشی می گیرد. این ضربه دینک است که یکی از جذاب ترین لحظات مسابقات را می سازد. تنها اتفاقی که در این ضربه می افتاد، بالا آمدن توپ به لطف مهارت و آرامش بازیکنی است که در برابر دروازه بان قرار گرفته است؛ خواه از فاصله نزدیک یا از فاصله دور. ضربه او به شکلی قوسی- مثل ضربات چیپ و لاب- اوج گرفته و دقیقا پشت دروازه بان فرود می آید.

شاید معروف ترین این ضربات، لاب دیوید بکهام باشد که او در بازی با ویمبلدون به شهرت رساند؛ شوتی از زمین خودی به پشت دروازه بان حریف.  همین تفاوت ضربات لاب و چیپ را نشان می دهد؛ معمولا لاب با قدرت بیشتری زده می شود و از فاصله دورتری می توان آن را نسبت به چیپ وارد دروازه کرد.

کلینت دمپسی آمریکایی هم نمونه ای از این گلها را برای فولام به ثمر رساند که فولام به لطف آن گل راهی فینال لیگ اروپا شد. در هر حال برای زدن یک دینک باید چند پارامتر وجود داشته باشد:

  • حرکت به سمت هدف که دروازه حریف است.
  • بسته شدن مسیر مهاجم هم تیمی برای پاس دادن و پیش آمدن دروازه بان که زاویه را برای شوت زمینی می بندد.
  • ارسالی که از بالای دستان دروازه بان عبور کرده و به سمت دروازه برود.

در کارنامه لیونل مسی نیز از این گونه ضربات در تورنمنت های مختلف زیاد دیده می شود.  مشهورترین ضربات دینک مسی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 15-2014 زده شد؛ مانوئل نویر دروازه بان بایرن قربانی ضربه دینک مسی بود که از فاصله ای بسیار نزدیک به دروازه زده شد.

یکی از مواردی که شاید در کتاب های تاریخ گم شده باشد، بازی هرنان کرسپو در برابر لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 است که به دلیل نیمه دوم وحشیانه بازی و بازگشت عجیب لیورپول و قهرمانی این تیم در دقایق بعد از آن بود. پاس عالی از کاکا، دوندگی عالی از کرسپو و آن پایان با ضربه ای نرم از کنار دروازه بان. این گل را می توان یک میکرو دینک دانست. گل کرسپو نشان می‌دهد که - برخلاف ضربات چیپ و لوب - دینک برای شکست دادن دروازه بان به ارتفاع زیادی متکی نیست.

یک استثنای قابل توجه در قوانین عبور توپ از روی دروازه بان، ضربه پاننکا است. پاننکا زیرمجموعه ای باشکوه از تکنیک دینک است که از روی نقطه پنالتی زده شده و باعث شرمساری دروازه بانی می شود که به کناره ها شیرجه زده. زیرا توپ به آرامی به وسط تور می رسد. این ضربه به نام مبتکر آن، آنتونین پاننکا نام گرفت که آخرین پنالتی را در ضربات پنالتی انتخاب کرد تا از اختراع معجزه آسای خود رونمایی کند. به لطف آن ضربه در فینال یورو 76 چکسلواکی کم امید آلمان را شکست داد و قهرمان اروپا شد.

این بار بیشتر به ضربات دینک دقت کنید. ضربات ناگهانی دینک همیشه می توانند همه را نیم خیز کنند؛ حتی اگر گل نشوند!

منبع: one37pm

 

 

نظر خود را درباره «آشنایی با ضربات دینک در فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با ضربات دینک در فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.