زمان مطالعه: 2 دقیقه
لیگی با 729 تیم فوتبال!

لیگی با 729 تیم فوتبال!

برگزاری رقابتهای لیگ در دسته های مختلف و جام حذفی در برنامه تمامی کشورها قرار دارد. اما نحوه ورود تیمهای دسته های مختلف به جام حذفی چگونه است؟

مهدی زارعی- اولین کشوری که صاحب لیگ فوتبال حرفه ای شد، کشور انگلیس بود که در سال 1888 لیگ دسته اول خود را با حضور 12 تیم تاسیس کرد. اما با گذر زمان، تعداد تیمهای خواهان حضور در لیگ به سرعت افزایش پیدا کرد. به این ترتیب انگلستان در فاصله چهار سال پس از تاسیس دسته اول، لیگ دسته دوم خود را هم با حضور 12 تیم شکل داد.

در تمام این سال‌ها مسابقات فوتبال در جای جای جزیره به اشكال مختلف جریان داشت. به خاطر استقبال تیمها و تقاضای آنها برای شرکت در سیستم لیگ، از فصل 95-1894 لیگ جنوب نیز آغاز به كار كرده بود و ساوتهمپتون اولین تیم این لیگ بود كه به فینال بازی‌های جام حذفی رسید.

باشگاههای بزرگ لیگ جنوبی عملكردی بسیار موفق داشتند. موفق‌تر از تیمهای لیگ 2 و حتی بسیاری از تیمهای دسته اول، تا جایی كه سرانجام دسته اول لیگ جنوب از فصل 21ـ1920 به دسته سوم فوتبال  انگلستان بدل شد.

تاتنهامی كه در فصل 1ـ1900 قهرمان جام حذفی شده بود، در همان فصل در لیگ جنوب مقام پنجم را كسب كرده بود. اما در اینجا یک مساله مهم پیش می آمد. کدام تیمها باید در جام حذفی شرکت کنند؟ آیا همه آنها باید از دور اول در جام حذفی حضور پیدا کنند یا اینکه تیمهای دسته های بالاتر باید از مراحل بالاتر به جام اضافه شوند؟

 در همان فصل 22 باشگاه از بازی در دور اول جام حذفی معاف بودند. 10 تیم از بازی در دور جدیدی كه پس از مرحله مقدماتی به وجود آمده بود، معاف و چهار تیم از هر زیرگروه مناطق مختلف در بازیهای سومین مرحله مقدماتی غایب بودند.

 در فصل 1ـ1900 تیم كاونتری سیتی از حضور در بازی‌های جام حذفی انصراف داد، به این جهت كه قصد داشت در لیگ بیرمنگهام شركت كند.

در فصل 5-1904 چهار تیم هر زیرگروه از شركت در بازی‌های مقدماتی معاف شدند. و سه مرحله از این مراحل تفاوتی با گذشته نداشت ولی برای ششمین دور مرحله مقدماتی نیز 10 تیم از حضور در بازی‌ها معارف گردید.

 این برنامه در فصل 6ـ1905 ساده‌تر شد. 24 تیم از حضور در مرحله آخر مقدماتی موسوم به «G4» و چهل تیم از شركت در دو دور اول جام حذفی معاف شدند و تعداد گروههای مقدماتی به 24 گروه افزایش یافت. اما با توجه به آن كه تیمهای بیشتری می‌بایست از حضور در بازی‌ها معاف شوند. در فصل 7ـ1906، پنجاه و دو تیم تا اولین دور مرحله نهایی از حضور در بازی‌ها معارف بودند. 12 تیم نیز پس از پایان مرحله پنجم دور مقدماتی بازی‌های خود را آغاز می‌كردند. این قانون تا فصل 14ـ1913 تغییرات اندكی كرد.

اما از فصل 8ـ1907 اختلافات شدیدی بین تیمهای برخی از استان‌ها و اتحادیه‌ها پدید آمد كه سرانجام منجر به حكم اتحادیه مركزی گردید، اتحادیه‌های استانی باید به باشگاههای حرفه‌ای نیز اجازه عضویت بدهند. اما دو اتحادیه «سری» و «میدل‌مكس» تحت هیج شرایطی این حكم را نپذیرفتند و رهبری گروهی را به دست گرفتند كه به عنوان «فدراسیون موانع فوتبال آماتور» را اختیار كرده بود. این گروه از اتحادیه استعفا داده و تا بازی‌های 14ـ1913 به جام بازنگشتند. با گذشت زمان، نام این فدراسیون به «اتحادیه فوتبال آماتور» تغییر كرد.

حالا و پس از گذشت بیش از یک قرن از آن زمان، لیگ برتر انگلیس با 20 تیم، مسابقات چمپیون شیپ( دومین سطح فوتبال انگلیس) با حضور 24 تیم، لیگ یک( سطح سه فوتبال انگلیس) با 24 تیم، لیگ 2 با 24 و لیگ ملی( دسته پنجم) با 24 تیم برگزار می شود. تمام این تیمها در جام حذفی انگلستان حضور دارند و با حضور تیمهای محلی شهرستانهای مختلف، امسال مجموعا 729 تیم در رقابتهای جام حذفی انگلیس شرکت کردند.

 

نظر خود را درباره «لیگی با 729 تیم فوتبال!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیگی با 729 تیم فوتبال! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.