زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با رقابتهای بین المللی اروپای مرکزی

آشنایی با رقابتهای بین المللی اروپای مرکزی

در فوتبال اروپا می توان تورنمنتی را مشاهده کرد که از لحظه آغاز تا مشخص شدن قهرمان آن رقابتها، نزدیک 3 سال طول کشید!

مهدی زارعی- یک تورنمنت ورزشی چه اندازه می تواند طولانی شود؟ رقابتهایی مثل جام جهانی طی یک ماه تمام می شوند و یک فصل فوتبال هم عملا نباید بیشتر از ده ماه باشد. اما در فوتبال اروپا می توان تورنمنتی را مشاهده کرد که از لحظه آغاز تا مشخص شدن قهرمان آن رقابتها، نزدیک 3 سال طول کشید!

زمانی که مسوولان فدراسیون های فوتبال کشورهای مرکز اروپا تصمیم گرفتند تورنمنتی بین تیمهای فوتبال این منطقه برگزار کنند، ارتباطات به گستردگی امروز نبود و برگزاری یک رقابت رفت و برگشت بین دو تیم ملی فوتبال هم کار چندان آسانی به شمار نمی آمد. با این حال، ایده رقابتهای بین المللی اروپای مرکزی با استقبال روبه رو شد تا نخستین دوره این مسابقات از ساعت 16 روز 18 سپتامبر 1927 با دیدار تیمهای چکسلواکی و اتریش آغاز شود. ایتالیا، مجارستان و سوییس دیگر تیمهای این تورنمنت بودند و مقرر شد که مسابقات این تیمها به صورت دوره ای رفت و برگشت برگزار شود. با توجه به این که هر تیم در تورنمنت باید 8 مسابقه برگزار می کرد، تعداد مسابقات این جام، 20 دیدار می شد. برای تیم قهرمان، جامی کریستالی از منطقه بوهمیا در نظر گرفته شده بود که توسط آنتونین اِشوِلا نخست وزیر چکسلواکی به مسوولان رقابتها اعطا شد. به همین خاطر به این جایزه« جام آنتونین اشولا» گفته می شد.

در سپتامبر، اکتبر و نوامبر 1927 چهار مسابقه برگزار شد. رقابتها پایاپای بود و اتریش که از چکسلواکی(2-0) باخته بود، در خانه ایتالیا(1-0) برد. از روز اول ژانویه 1928 سوییس هم به تورنمنت اضافه شد و باخت(3-2) این تیم از ایتالیا، آغازی بود بر هشت شکست سوییس در این جام. اتریشی ها از مجارستان(5-1) باختند اما باز هم در برابر ایتالیا موفق بودند و در زمین خودی،(3-0) این تیم را شکست دادند. ایتالیا هم با برد(4-2) در برابر چکسلواکی، پیچیدگی مسابقات را بیشتر کرد.

سرانجام روز سرنوشت ساز فرا رسید؛ ایتالیا در یازدهم می 1930 در بوداپست و در برابر 40 هزار تماشاگر مجار، مقابل این تیم ایستاد. برد در این دیدار ایتالیا را قهرمان مسابقات می کرد؛ در حالی که تساوی، این تیم را پایین تر از اتریش و چکسلواکی قرار می داد. مجارها هم در صورت یرد با اختلاف 5 گل از ایتالیا، عنوان قهرمانی را به خود اختصاص می دادند و تساوی، مجارها را چهارم می کرد!

مسابقه پایاپای دو تیم در نیمه نخست، تنها یک گل داشت اما تا دقیقه 70 جوزپه مه آتزا هت تریک خود را کامل کرد، ماریو مانیوتسی و رافائلو کُنستانتینو گلهای بعدی آتزوری را به ثمر رساندند و ایتالیا با برتری(5-0) برابر میزبان، با 11 امتیاز قهرمان جام شد. اتریش و چکسلواکی هم هر دو 10 امتیاز، 17 گل زده و 10 گل خورده داشتند و چکسلواکی در هر دو مسابقه رفت و برگشت، اتریش را شکست داده بود. اما عنوان نایب قهرمانی به اتریشی رسید که 5 برد و 3 باخت و چکها با 4 برد، 2 تساوی و دو شکست در جایگاه سوم قرار گرفتند.

در اولین دوره مسابقات اروپای مرکزی در 20 مسابقه 86 گل رد و بدل شد و جینو روستی و جولیو لیبوناتی از ایتالیا و فرنس هیرزر از مجارستان با 6 گل، بهترین گلزنان مسابقات شدند.

سه دهه بعد که مسابقات یورو آغاز شد، کسی به یاد این مسابقات نبود. اما این تیمهای اروپای مرکزی بودند که اولین بار، مرزهای اروپا را برداشتند و تورنمنتی را آغاز کردند که با گذشت زمان، ارزش آن مشخص شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با رقابتهای بین المللی اروپای مرکزی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با رقابتهای بین المللی اروپای مرکزی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.