زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی فوتساک

آشنایی با رشته ورزشی فوتساک

فوتساك یك ورزش برزیلی است كه به شكل رسمی در كوریتیبا ابداع شده است. این بازی تركیبی از فوتبال، تنیس و والیبال است

 

به «كوریتیبا» پایتخت ایالت پارانا خوش آمدید. شهری كه یكی از میزبانان جام جهانی برزیل بود و ساكنانش طبیعتاً عاشق فوتبال. چهار مسابقه جام جهانی در این شهر برگزار شد، اما در عین حال، كوریتیبا به دلیل آن كه زادگاه شكلی منحصر بفرد از فوتبال است، به خودش افتخار می‌كند.  «ماركوس اوفن باك» در این رابطه می‌گوید:

 

فوتساك یك ورزش برزیلی است كه به شكل رسمی در كوریتیبا ابداع شده است. این بازی تركیبی از فوتبال، تنیس و والیبال است و در زمین‌های كوچك برگزار می‌شود.

 

ماركوس اوفن باك در سال 2002 فوتساك را ابداع می‌كند. او زمانی كه در استرالیا زندگی می‌كرد، با دیدن بازی «فوت‌بك» به این فكر می‌افتد یك ورزش جدید ابداع كند. نام كامل این بازی جدید «فوتبال دساكو» است. این بازی، قوانین بسیار ساده‌ای دارد. ابعاد زمین 5×10 متر است. تور 150 سانتی‌متر ارتفاع دارد و فوتساك را می‌توان یك به یك یا دو به دو بازی كرد. بازی هم شامل سه ست 21 تایی است. بازیكنان به غیر از دستانشان می‌توانند از سایر بخش‌های بدن خود استفاده كنند.

ماركوس می‌گوید:

 

اگر كسی استعداد فوتبال داشته باشد ـ كه البته چنین افرادی در برزیل كم نیستند ـ برای فوتساك بازی كردن هم مشكلی ندارد. با این حال هر كسی می‌تواند فوتساك بازی كند؛ فقط باید كمی تمرین كرد. كسی كه تمرین كند، می‌تواند فوتساك بازی بسیار خوبی شود.

 

فوتساك بازی پرتحركی است و بازیكنان آن باید از آمادگی قابل توجهی برخوردار باشند و همچنین به آن، علاقه خاصی داشته باشند. «ماریو اوفن باك» هم معتقد است:

 

یكی از دلایل علاقه من به این ورزش، این است كه علیرغم شباهت به فوتبال، بازیكنان می‌توانند حركات جدیدی ابداع كنند. در فوتساك می‌توان در حال پرش نیز شوت كرد. یا حتی می‌توان با پاشنه و حتی ساق پا به توپ ضربه زد. هر حركتی را می‌توان در آن امتحان كرد.

 

مارسلو اسكرزیسزوسك هم می‌گوید:

 

از فوتساك خوشم می‌آید. چون ورزش كردن را دوست دارم. فوتساك برای سلامتی مفید است و بسیار پرتحرك است. همین مسأله مرا جذب این ورزش كرده است.

 

فوتساك از زمان ابداع تاكنون در مسیر توسعه حركت كرده است. اولین تورنمنت فوتساك در سال 2007 در كوریتیبا برگزار شد و یك سال بعد، این رشته به صورت رسمی توسط شهردار شهر پذیرفته شد. در سال 2009 فدراسیون فوتساك ایالت پارانا تأسیس می‌شود و امروزه فوتساك در ایالت «سانتاكاتارینا» و «ریوگرانده دوسول» هم‌بازی می‌شود. ماركوس درباره تعداد ورزشكاران این رشته می‌گوید:

 

ما امروز در برزیل، حدود 2000 ورزشكار داریم. ما در ایالات جنوبی سه فدراسیون داریم و در حال حاضر داریم خودمان را آماده می‌كنیم تا از طرف دولت، رسماً به عنوان ورزشی ابداع شده در برزیل معرفی شویم.

 

اگر چنین اقدامی از طرف دولت انجام شود، مسئولان فعلی این رشته می‌توانند فوتساك را به دیگر ایالت‌های برزیل، توسعه دهند و یك تورنمنت ملی فوتساك برگزار كنند. ماركوس امیدوار است روزی بتواند این رشته را بین‌المللی كند.» حتی روزی شاهد اضافه شدن این ورزش به بازی‌های المپیك باشد. این هدف، البته هدفی درازمدت است و تا این اتفاق، افراد ساكن كوریتیبا می‌توانند به ورزش ابداع شده در كشورشان افتخار كنند. ماركوس در خاتمه می‌گوید:

 

روح فوتساك، روحی شاد است. مردم در هنگام انجام این بازی، شاد و خوشحال می‌شوند. زیرا این ورزش در بطن خود، شادی دارد و آن به بازیكنانش منتقل می‌شود. انسان احساس می‌كند كه زنده است. بله! بازی كردن این ورزش بسیار لذتبخش است.

 

باید دید آینده این ورزش به كجا می‌رسد. نمی‌توان فراموش كرد كه رشته شرقی سپك تاكرا به شدت شبیه این رشته است و سابقه‌ای بسیار بیشتر از فوتساك برزیلی‌ها دارد. مسأله‌ای كه توسعه فوتساك را دشوار می‌سازد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با رشته ورزشی فوتساک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با رشته ورزشی فوتساک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.