زمان مطالعه: 2 دقیقه
آسونتا لِنیانته؛ قهرمانی پارالمپیک بعد از نابینا شدن

آسونتا لِنیانته؛ قهرمانی پارالمپیک بعد از نابینا شدن

در بین ورزشکارانی که هم در المپیک و هم در پارالمپیک حضور داشته اند، کمتر ورزشکاری مثل آسونتا لِنیانته بینایی و نابینایی را تجربه کرده است.

واژه گلوکوم برای بیشتر مردم دنیا عبارتی ناشناخته است. این کلمه از عبارت یونانی« گلاوکوس» گرفته شده که معنای آن « روشنایی لرزان و ناپایدار» است. در فارسی به این واژه «آب سیاه» می گویند. افرادی که این بیماری را دارند، میدان دید بسیار کمی دارند و این محدودیت، به تدریج باعث تاری‌ پیشرونده دید و کوری غیرقابل برگشت می‌شود‌.

زمانی که آسونتا لِنیانته در 14 می 1978 در ناپل ایتالیا متولد شد، در هر دو چشم، گلوکوم داشت. با این شرایط او ورزش را شروع کرد و اولین بار در سال 1996 در رقابتهای پرتاب وزنه قهرمانی جهان در سیدنی استرالیا به نمایندگی از کشور خود به میدان رفت. سه سال زمان لازم بود تا او به تجربه و کیفیت لازم دست پیدا کند و در رقابتهای زیر 23 سال اروپا در گوته بورگ سوئد، برنده مدال برنز شود.

در سال 2001 او طعم قهرمانی را هم چشید. در بازیهای کشورهای حوزه دریای مدیترانه که در رادس تونس برگزار می شد، آسونتا وزنه را 17 متر و 23 سانتی متر پرتاب کرد و در پرتاب وزنه زنان برنده مدال طلا شد.

عناوین بعدی یکی بعد از دیگری از آن لنیانته شدند. عناوینی مثل نایب قهرمانی اروپا در مسابقات داخل سالن وین در سال 2002 و کسب طلای این رقابتها در سال 2007، یک طلا و چهار نقره رقابتهای پرتابی اروپا در فصل زمستان طی سالهای 2002 تا 2008 و سرانجام حضور در المپیک پکن در سال 2008.

یک سال بعد از المپیک پکن، چشم راست آسونتا که تا حدودی سالم تر بود، به شکلی ناگهانی بینایی خود را به صورت کامل از دست داد. کمی بعد هم شبکیه چشم چپ لنیانته با مشکل روبه رو شد. در ماه مارچ 2012 او چشم خود را عمل کرد تا مشکل آب مروارید چشمش برطرف شود. اما این عمل در بینایی او تاثیری نداشت و بعد از آن آسونتا در چشم چپ خود، فقط درکی از نور داشت. اما نه بیشتر.

با این حال، نابینایی باعث نشد که ارتباط لنیانته با پرتاب وزنه قطع شود. در بازیهای پارالمپیک 2012 لندن، او رکورد 16 متر و 74 سانتی متر را در پرتاب وزنه برجای گذاشت و علاوه بر قهرمانی پارالمپیک، رکورد جدیدی برای پرتاب وزنه معلولان ثبت کرد. در همان مسابقات، او در پرتاب دیسک هم رکورد 30 متر و 81 سانتی متر را برجای گذاشت. اما مقامی بهتر از هشتمی به دست نیاورد. دو سال بعد مسابقات معلولان قهرمانی اروپا در سوانزی بریتانیا، آسونتا دو طلا در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک کلاسهای اف.11 و اف12 به دست آورد و آماده دومین پارالمپیک زندگی خود در سال 2016 شد.

در بازیهای پارالمپیک ریو، لنیانته طلای دیگری در پرتاب وزنه کسب کرد؛ این بار با رکورد 15 متر و 74 سانتی متر. در پرتاب دیسک هم رکورد خود را به 31 متر و 51 سانتی متر رساند. رکوردی که او را در جایگاه چهارم پارالمپیک قرار داد. اما باز هم باعث ایستادن او روی سکوی قهرمانی نشد.

آخرین عنوان لنیانته، کسب عنوان قهرمانی پرتاب دیسک در کلاس اف 11 مسابقات قهرمانی جهان بود که در دوبی برگزار می شد. عنوانی که در 41 سالگی از آن پرتابگر ایتالیایی شد.

نظر خود را درباره «آسونتا لِنیانته؛ قهرمانی پارالمپیک بعد از نابینا شدن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آسونتا لِنیانته؛ قهرمانی پارالمپیک بعد از نابینا شدن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.