زمان مطالعه: 5 دقیقه
آثار باستانی تخریب شده در ایران

آثار باستانی تخریب شده در ایران

در طول تاریخ بعضی از آثار ملی ایران که به طور رسمی به ثبت رسیده‌اند از جمله قلعه نهاوند و... به دلایل گوناگون به صورت کامل تخریب شده اند.

در طول تاریخ بعضی از آثار ملی ایران که به طور رسمی به ثبت رسیده‌اند به دلایل گوناگون از میان رفته و یا تخریب شده‌اند، در این مقاله ما قصد داریم شما را با برخی از آثار باستانی تخریب شده در ایران آشنا کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

آثار باستانی تخریب شده در ایران

 آثار باستانی شامل مجموعه‌ای از اشیا، ابزارها، دست سازها، مکان‌ها، بناها، کتیبه‌ها و سنگ نگاره‌هایی می‌باشد، که‌ توسط انسان ساخته شده و نتیجه‌ی اندیشه اجداد و پیشینیان می‌باشند. در حقیقت آثار باستانی از فرهنگ و تمدن مردمان پیشین باقی مانده‌اند، که اتفاق ها و تاریخ بشریت را حکایت می‌نمایند. کشور ایران به بهشت باستان‌ شناسی معروف است. اما متاسفانه برخی از این آثار به دلایل مختلف نابود شده‌اند. در ادامه به توضیح برخی از آثار باستانی تخریب شده در ایران می‌پردازیم:

آتشکده سنگی

در شهرستان تنگ کران آتشکده سنگی قرار دارد که به دوره ساسانیان مربوط است. در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۲۶۴، به ثبت رسیده است. بر اثر انفجار دینامیت این اثر باستانی به صورت کامل از بین رفته است.

آتشکده سنگی

آتشکده سنگی

چاه مرتاض علی

چاه مرتاض علی در شهر شیراز قرار دارد که به عنوان یکی از آثار تاریخی و دیدنی این شهر به شمار می‌رفت. در شمال شهر شیراز و نیز در کوه هفت تن چاه مرتاض علی واقع شده است. یک عمارت چند اتاقه برای عبادت عارفان در اطراف چاه مرتاض علی وجود دارد که عمق آن حدود ۳ متر است و در اطراف این چاه دو آب‌ انبار نیز به‌ چشم می‌خورند.  توسط سازمان میراث فرهنگی این اثر باستانی تخریب شد و به جای آن ساختمان دیگری ساخته شده است.

چاه مرتاض علی

چاه مرتاض علی

کاخ سلطنت آباد

 در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی کاخ سلطنت آباد به فرمان ناصرالدین شاه ساخته شد و در جلگه شرقی قریه رستم‌ آباد قرار داشت. سبک ساختمان، معماری، تزئينات و هم چنین گچ بری های این کاخ مربوط به دوره قاجار است. بر روی بلندترین نقطه بام، کوبی زرین که نشانه کاخ سلطنتی بود گذاشته شده بود. توسط رضاشاه پهلوی کاخ سلطنت آباد تخریب شد و امروزه چیزی از آن به جز دو بنای مختصر باقی نمانده است و در محل آن پادگان های سپاه پاسداران ساکن هستند.

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد

حمام باغ لله

حمام باغ لله در شهر کرمان، خیابان شریعتی و در کوچه شماره ۱۳ قرار دارد که مربوط به دوران قاجار است. این‌ حمام با شماره ثبت ۱۳۰۶۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است. حمام باغ لله قبلا باغی بسیار بزرگ بود که به خواجه اتابک بزقوش تعلق داشت، وی از سیاستمداران و عرفای شهر کرمان بود. لازم به ذکر است که این باغ حدود ۲۰۰ سال سابقه دارد. به دستور اتابک بزقوش، گرمابه ای نیز در این محله ساخته شد که هنوز هم این گرمابه موجود است. این حمام به گواه تاریخ، به عنوان یکی از قدیمی ترین حمام‌های استان کرمان به حساب می‌آید. به دلیل عدم نگهداری مناسب، حمام باغ لله در حال تخریب است. تا چندی پیش این حمام فعال بود ولی با گذشت زمان و هم چنین افزایش آب های زیرزمینی تعطیل شد و نیز امروزه به علت انباشته شدن فاضلاب در حمام باغ لله این منطقه به محل پیدایش بیماری های عفونی تبدیل شده است. امکان ریزش این حمام بسیار زیاد است و این مکان به محلی تبدیل شده است که معتادان در آن جا جمع می‌شوند.

حمام باغ لله

حمام باغ لله

کلیسای کرمان

 در شهر کرمان و در خیابان شریعتی و کوچه شماره ۱ ‌کلیسای کرمان قرار داشت که جنب بیمارستان ارجمند بود. این کلیسا به اوایل سلطنت دوره پهلوی اول مربوط بوده و با شماره ثبت ۲۶۲۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران  در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ به ثبت رسیده بود. در خارج از محدوده شهر کرمان و در سال ۱۳۲۰ شمسی توسط معمار معروف علی محمد راوری که اهل کرمان بود کلیسای کرمان ساخته شد. با پیشرفت شهر بعد ها این کلیسا در مرکز کرمان قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ توسط لودر تخریب شد.

کلیسای کرمان

کلیسای کرمان

دبیرستان خیام

دبیرستان خیام در نیشابور و حاشیه میدان خیام قرار داشت که به اوایل دوره پهلوی مربوط بود. این دبیرستان با شماره ثبت ۵۹۰۲  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ به ثبت رسیده‌ است. یکی از قدیمی ترین دبیرستان‌های نیشابور و استان‌های خراسان دبیرستان خیام است که مساحتی حدود ۹ هزار متر مربع داشت. بنای دبیرستان خیام معماری بسیار خاصی داشت که در فهرست آثار ملی به‌ عنوان اولین مدرسه نیشابور به ثبت رسیده بود. در ایران همزمان با روز ملی بزرگداشت عمر خیام هر ساله زنگ خیام در این دبیرستان نواخته می‌شد و هم چنین مراسمی هم در این مدرسه برگزار می‌گردید. در مراسم سال ۱۳۸۹ شمسی رئیس این دبیرستان خبر از تخریب بخشی از این مدرسه را داد.

دبیرستان خیام

دبیرستان خیام

مسجد سلیمان

 مسجد سلیمان در شهر تهران و بالاتر از میدان خراسان در خیابان ۱۷ شهریور در حد فاصل کوچه‌های فریدوند و تشکری قرار داشت که به دوره پهلوی مربوط بود. مسجد سلیمان با شماره ثبت ۱۹۱۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است. به صورت شبانه این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۶ تخریب شد و ساختمان جدیدی با ۴ طبقه روی آن ساخته شد.

مسجد سلیمان

مسجد سلیمان

محوطه مقدس

محوطه مقدس در شهرستان پاسارگاد، شمال مجموعه پاسارگاد و در بخش هخامنش قرار دارد که به دوره هخامنشی مربوط است. این اثر با شماره ثبت ۸۴۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است. این اثر باستانی توسط قاچاقچیان جایگاه ستایش و با استفاده از دینامیت منفجر و کاملا تخریب شد.

محوطه مقدس

محوطه مقدس

حجاری‌های برم دلک

حجاری‌های برم دلک در شیراز و انتهای خیابان کفترک قرار داشت که به دوره ساسانیان مربوط بود. این اثر با شماره ثبت ۷۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است. در حدود ۱۰ کیلومتری شرق شیراز این اثر در برم دلک در دو نقش بر روی صخره کوچکی وجود داشت که در نقش سمت چپ، تصویر یکی از بزرگان در برابر شاهزاده خانم ساسانی مشاهده می‌شد که کتیبه ای در زیر بازوی این مرد به خط پهلوی نوشته شده است که حدود چهار یا پنج سطری می‌باشد که بیشتر حروف آن از بین رفته بود.این اثر باستانی نیز توسط بیل مکانیکی به صورت کامل تخریب شده است.

حجاری‌های برم دلک

حجاری‌های برم دلک

قلعه نهاوند

نام دیگر قلعه نهاوند، دژ یزدگرد قلعه‌ای ساسانی است که این قلعه یک زمانی در شهر نهاوند بود. در گذشته هنگام جنگ نهاوند سقوط قلعه نهاوند نقطه عطفی در جنگ بین عرب ها و ایرانی ها بود.

موقع فرمانروایی ناصرالدین‌ شاه، زمانی که قنات حفر می‌شد، یک دفینه بزرگی پیدا شد و بعد از آن به فرمان ناصرالدین شاه ابتدا از اطراف قلعه نهاوند عکس برداری شد و پس از آن این قلعه به صورت کامل ویران شد. می‌گویند که هدف او از این کار یافتن دفینه‌های بیشتر بوده، ولی به مردم محلی گفته شده بود که به علت اینکه این قلعه به خانه‌های خصوصی مردم اشراف دارد، به همین دلیل قلعه ویران شده است.

قلعه نهاوند

قلعه نهاوند

 

نظر خود را درباره «آثار باستانی تخریب شده در ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آثار باستانی تخریب شده در ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.